Європейська комісія сьогодні прийняла переглянуті Положення про горизонтальні блокові виключення щодо угод про дослідження та розробки («R&D») і угоди про спеціалізацію («HBERs»), які супроводжуються переглянутими Горизонтальними керівними принципами, після ретельної оцінки та перегляду поточних правил. Переглянуті HBERs і Керівні принципи надають підприємствам більш чіткі та оновлені вказівки, щоб допомогти їм оцінити сумісність їхніх горизонтальних угод про співпрацю з правилами конкуренції ЄС. Нові HBERs набудуть чинності 1 липня 2023 року, а Рекомендації – після їх публікації в Офіційному журналі ЄС.
Основні зміни в оновлених правилах
HBERs звільняє R&D та угоди про спеціалізацію від заборони що міститься в статті 101(1) Договору про функціонування Європейського Союзу («TFEU») за певних умов. Таким чином, правила передбачають «безпечну гавань», де певні угоди виключаються з правил конкуренції.
Переглянуті правила, ухвалені сьогодні, вносять такі зміни:
- Розширити сферу застосування Регламенту про блокові виключення щодо спеціалізації, щоб охопити більше типів виробничих угод, укладених більш ніж двома сторонами. Крім того, переглянуті правила запроваджують більш гнучкий підхід до розрахунку ринкових часток з метою застосування блокового виключення. Вони також містять конкретні вказівки щодо застосування останнього.
- Підвищити прозорість і гнучкість щодо розрахунку ринкових часток з метою застосування Регламенту про групові виключення щодо R&D і включити вказівки щодо його застосування. Зокрема, переглянуті правила приділяють більше уваги захисту інноваційної конкуренції, особливо у випадках, коли неможливо розрахувати ринкові частки, і в цьому контексті наголошується на повноваженнях Комісії та національних конкурентних відомств скасовувати перевагу від виключення в окремих проблемних випадках.
- Оновити вступну главу Керівних принципів за допомогою останньої прецедентної практики щодо ключових понять, таких як узгоджені дії, потенційна конкуренція, обмеження за об’єктом і наслідком, а також допоміжні обмеження. Ця глава також містить нові вказівки щодо застосування статті 101 ДФЄС до угод між спільними підприємствами та їхніми материнськими компаніями, а також розширені вказівки щодо того, як застосовувати Керівні принципи до угод, які передбачають співпрацю в більш ніж одному виді діяльності (наприклад, виробництво і комерціалізація).
- Новий розділ "Угоди про спільне використання інфраструктури мобільних телекомунікацій", що відображає нещодавню практику правозастосування в розділі Горизонтальних вказівок щодо угод про виробництво. Ці нові вказівки визначають фактори, важливі для оцінки цих угод, і включають перелік мінімальних умов, яких компанії повинні дотримуватися, щоб зменшити ризик порушення правил конкуренції.
- Розширяють та уточнюють розділ Керівних принципів щодо угод про закупівлю, щоб відобразити нещодавню судову практику. Переглянута глава пояснює різницю між спільними закупівлями та картелями покупців. Також уточнюється, що спільна закупівля поширюється на домовленості, за якими покупці спільно обговорюють умови закупівлі, але кожен покупець робить свої покупки незалежно. Вони також приділяють більшу увагу можливим антиконкурентним наслідкам на стороні постачання «вверх по ланцюгу» (upstream) та надають вказівки щодо певних спільних тактик переговорів, включаючи використання тимчасових зупинок замовлення.
- Розширюють главу Керівних принципів щодо угод про комерціалізацію, щоб включити новий розділ про тендерні консорціуми та вказівки щодо розмежування зі змовами на торгах.
- Реструктуризувати та розширити главу Керівних принципів щодо обміну інформацією, щоб відобразити останню судову практику та досвід правозастосування. Переглянута глава містить додаткові вказівки щодо: (i) концепції комерційно конфіденційної інформації; (ii) типи обміну інформацією, які можуть становити обмеження конкуренції за метою; (iii) потенційний проконкурентний вплив пулів даних; (iv) непрямі форми обміну інформацією, включно з домовленостями за схемою «hub-and-spoke»; (v) антиконкурентне інформування через публічні оголошення; та (vi) практичні заходи, які компанії можуть вжити, щоб уникнути порушень, таких як обмеження обсягу обміну, використання «чистих команд» або незалежних довірених осіб і громадське дистанціювання.
- Внести зміни до глави Керівних принцтпів щодо угод про стандартизацію, щоб запропонувати більшу гнучкість щодо вимог відкритої участі в процесі встановлення стандартів. Переглянута глава також пояснює (i) що розкриття сторонами угоди про стандартизацію максимальної сукупної ставки роялті не є антиконкурентним; та (ii) вимогу до учасників розкривати відповідні права інтелектуальної власності.
- Новий розділ Горизонтальних керівних принципів, що стосується угод щодо сталого розвитку, щоб роз’яснити, що антимонопольні правила не перешкоджають угодам між конкурентами, які переслідують мету сталого розвитку. Нове керівництво містить широке визначення цілей сталого розвитку на основі Цілей сталого розвитку ООН, а також перераховує різні приклади угод щодо сталого розвитку, які, як правило, виходять за межі статті 101(1) ДФЄС. Нові правила також забезпечують «безпечну гавань» для угод про стандартизацію сталого розвитку, які відповідають певним умовам. Вони також пояснюють, як можна виключити угоду щодо сталого розвитку, описуючи типи переваг, які можуть бути взяті до уваги.
- Нова глава також містить гіпотетичні приклади, що ілюструють застосування статті 101 ДФЄС. Новий розділ щодо сталого розвитку також нагадує компаніям, які бажають укласти угоду щодо сталого розвитку, що вони можуть вимагати неофіційних вказівок від Комісії, щоб забезпечити дотримання правил конкуренції ЄС. Надання таких вказівок може доповнювати загальну структуру аналізу, викладену в новому розділі сталого розвитку.
Додаткову детальну інформацію про основні зміни можна знайти в пояснювальній записці, яка супроводжує оновлені правила.
Передумови процесу перегляду
У травні 2021 року Комісія опублікувала Робочий документ, в якому викладено результати оцінки HBERs 2010 року та Горизонтальних керівних принципів 2011 року. Оцінка показала, що ці інструменти є корисними, та значно полегшують самооцінку горизонтальних угод і допомагають зменшити витрати підприємств на дотримання відповідності вимог. Однак оцінка також показала, що правила необхідно адаптувати до розвитку ринку та суспільства, що відбувся після їх прийняття.
Після оцінки проведеної в червні 2021 року Комісія розпочала оцінку впливу, під час якої вона зібрала додаткові докази щодо сфер, які потребують покращення, у тому числі шляхом відкритих публічних консультацій, семінарів із зацікавленими сторонами, обговорень із зацікавленими сторонами та національними органами з питань конкуренції, а також через цільові звіти експертів.
У березні 2022 року Комісія розпочала публічні консультації щодо проєктів перегляду HBERs та Горизонтальних керівних принципів. Результати публічних консультацій підсумовані у Звіті про оцінку впливу, який також опубліковано сьогодні. Цей звіт містить більш детальну інформацію про консультаційну діяльність, а також оцінку запропонованих змін.
Передумови HBERs
Стаття 101(1) ДФЄС забороняє угоди між компаніями, які обмежують конкуренцію. Однак згідно зі статтею 101(3) ДФЄС такі угоди є сумісними з єдиним ринком за умови, що вони сприяють покращенню виробництва чи розповсюдження товарів або сприяють технічному чи економічному прогресу, водночас надаючи споживачам справедливу частку отриманих переваг і без усунення конкуренції.
HBERs звільняє R&D та угоди про спеціалізацію, які відповідають певним умовам, від заборони що міститься в статті 101(1) ДФЄС, таким чином створюючи «безпечну гавань» для цих угод. HBERs супроводжуються Горизонтальними рекомендаціями, які містять вказівки щодо того, як: (i) застосовувати HBERs; (ii) як оцінювати R&D та угоди про спеціалізацію, які виходять за рамки «безпечної гавані»; та (iii) оцінити різні інші поширені типи угод про співпрацю між конкуруючими компаніями. До них належать угоди про спільну закупівлю та спільну комерціалізацію, угоди про стандартизацію, обмін інформацією та угоди щодо сталого розвитку.
Для отримання додаткової інформації
Ви можете переглянути спеціальну веб-сторінку Генерального директорату з питань конкуренції, яка містить внески зацікавлених сторін, надані в контексті аналізу та оцінки впливу, підсумки різноманітних консультаційних заходів, робочий документ з оцінювання, звіти експертів, підготовлені для аналізу впливу та Звіту щодо оцінки впливу.
Не пропустіть можливість послухати дебати про деякі ключові розробки HBERs і Горизонтальних керівних принципів під час другого епізоду серії веб-трансляцій «Давайте поговоримо про конкуренцію» яка відбудеться 26 червня 2023 року о 13:00 (за центральноєвропейським часом). Більше інформації на спеціальному сайті події.
Джерело.