Відповідь: 1) У відповідності до статті 1 Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» державна допомога суб’єктам господарювання – підтримка у будь-якій формі суб’єктів господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів, що спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції, створюючи переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності.
Тобто державна підтримка є державною допомогою, якщо одночасно виконуються такі умови:
Отже, у разі невиконання хоча б однієї з чотирьох умов, перелічених вище, державна підтримка не є державною допомогою і не підлягає повідомленню до Комітету.
Звертаємо увагу на роз’яснення Комітету з питань застосування законодавства у сфері державної допомоги, які розміщені на офіційному веб-сайті Комітету у рубриці «державна допомога суб’єктам господарювання», зокрема:
Роз’яснення Комітету від 20.03.2018 № 3-р/дд щодо віднесення державної підтримки суб’єктів природних монополій до державної допомоги. Враховуючи вказане роз’яснення, державна підтримка суб’єктів природних монополій, що пов’язана з управлінням єдиного майнового комплексу, який забезпечує виконання функції природної монополії, не впливатиме на конкуренцію і, як наслідок, не вважатиметься державною допомогою та не потребуватиме повідомлення , якщо кумулятивно будуть дотримані такі умови:
Державна підтримка у формі компенсації за надання послуг, що надаються суб’єктом природної монополії, не впливатиме на конкуренцію і, як наслідок, не вважатиметься державною допомогою та не потребуватиме повідомлення, якщо кумулятивно будуть дотримані такі умови:
Однак, просимо звернути увагу, що суб’єкт господарювання, який є суб’єктом природної монополії, може здійснювати діяльність на суміжних ринках, що не перебувають у стані природної монополії. Зокрема, у сфері теплопостачання, як правило, суб’єкт господарювання здійснює діяльність на ринку з транспортування теплової енергії, який перебуває у стані природної монополії, та на ринках з постачання і виробництва теплової енергії, які можуть бути потенційно конкурентними. Тобто підтримка діяльності, що здійснюється на ринках природних монополій та конкурентних ринках, має оцінюватись окремо.
Роз’яснення Комітету від 13.09.2018 № 12-р/дд щодо застосування законодавства у сфері державної допомоги у сфері освіти. З урахуванням цього роз’яснення, фінансування за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів освітньої діяльності закладів освіти не міститиме ознак державної допомоги за таких умов:
При цьому фінансування за рахунок ресурсів держави та/або місцевих ресурсів діяльності з надання платних освітніх та інших послуг може містити ознаки державної допомоги та потребує подання повідомлення до Комітету.
Роз’яснення Комітету від 18.05.2018 № 6-р/дд з питань застосування законодавства у сфері державної допомоги стосовно діяльності у сфері культури та культурної спадщини. Беручи до уваги зазначене роз’яснення:
Також, враховуючи правозастосовну практику Комітету щодо розгляду повідомлень про нову державну допомогу щодо підтримки (фінансування) органами влади комунальних некомерційних підприємств (закладів охорони здоров’я), варто зазначити, що така підтримка не вважатиметься державною допомогою, якщо відповідними закладами охорони здоров’я виконано наступні умови:
2) Відповідно до статті 3 Закону дія цього Закону не поширюється на підтримку:
Отже, надання такої підтримки також не потребуватиме повідомлення до Комітету.
Водночас звертаємо увагу, що дія Закону не поширюється на підтримку господарської діяльності, пов’язаної із наданням ПЗЕІ, лише у частині компенсації обґрунтованих витрат на надання таких послуг.
При цьому у відповідності до статті 264 Угоди про асоціацію між Україною та ЄС застосування положень Угоди здійснюється з використанням як джерела тлумачення критеріїв, що випливають із застосування статей 106, 107 та 93 Договору про функціонування Європейського Союзу, зокрема, відповідної судової практики Суду Європейського Союзу, а також відповідного вторинного законодавства, рамкових положень, керівних принципів та інших чинних адміністративних актів Союзу.
У своєму рішенні від 24.07.2003 № 280/00 у справі Altmark Trans Gmbh, Regierungspräsidium Magdeburg v Nahverkehrsgesellschaft Altmark Gmbh Европейський Суд (далі – Рішення у справі Альтмарк) визнав, що компенсація витрат суб’єкта господарювання, пов’язаних із наданням ПЗЕІ, не є державною допомогою у значенні статті 107 Договору, за умови, що задовольняються чотири сукупних критерії:
Отже, дія Закону не поширюватиметься на підтримку господарської діяльності, пов’язаної із наданням ПЗЕІ, якщо компенсація за надання таких послуг відповідатиме усім переліченим вище чотирьом критеріям у відповідності до Рішення у справі Альтмарк.
3) Статтею 9 Закону передбачено, що не подаються повідомлення, зокрема, щодо незначної державної допомоги, якщо вона не стосується безпосередньо підтримки експортних операцій або переважного використання продукції вітчизняного виробництва порівняно з імпортованою продукцією (незначна державна допомога – державна допомога одному суб’єкту господарювання, сукупний розмір якої незалежно від її форми та джерел не перевищує за будь-який трирічний період суму, еквівалентну 200 тисячам євро, визначену за офіційним валютним курсом, встановленим Національним банком України, що діяв на останній день фінансового року, ст. 1 Закону).
Однак, інформацію щодо незначної державної допомоги надавач такої допомоги подає Комітету в рамках проведення Уповноваженим органом моніторингу державної допомоги з дотриманням вимог Порядку, форм та вимог щодо подання Комітету інформації про чинну державну допомогу суб’єктам господарювання, затвердженого розпорядженням Комітету від 28.12.2015 № 43-рп, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 140/28270 (зі змінами, затвердженими розпорядженням Комітету від 19.07.2018 № 15-рп, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 16.08.2018 за № 942/32394).
Відповідь: Закон прийнятий Верховною Радою України 01.07.2014, на сьогоднішній день діють лише деякі положення, які дозволяють здійснювати підготовку до його впровадження (зокрема, розробляти підзаконні нормативно-правові акти). Закон набуває чинності в повному обсязі з 02.08.2017.
Відповідь: Закон прийнятий Верховною Радою України на виконання міжнародних зобов’язань України, які виникли, зокрема, внаслідок підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, Договору про заснування Енергетичного Співтовариства. Закон є рамковим та був розроблений на основі нормативно-правових актів, що регулюють надання державної допомоги суб’єктам господарювання в Європейському Союзі.
Відповідь: По-перше, Закон прийнятий з метою забезпечення захисту та розвитку конкуренції як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках, що в свою чергу підвищить рівень інвестицій, стимулюватиме розвиток малого та середнього бізнесу. По-друге, Закон є одним із засобів боротьби з корупційними схемами завдяки запровадженню прозорого механізму витрачання державних ресурсів та усуненню вибірковості заходів державної підтримки окремих суб’єктів господарювання. Такий підхід надасть можливість забезпечити ефективність управління державними фінансами в Україні в цілому, і як наслідок принесе користь кожному платнику податків.
Відповідь: З дня набрання чинності Законом у повному обсязі всі надавачі державної допомоги будуть зобов’язані повідомити Антимонопольний комітет України про існуючу станом на 02.08.2017 державну підтримку з метою визначення її сумісності з правилами конкуренції.
Порядок, форми та вимоги щодо надання Антимонопольному комітету України інформації про чинну державну допомогу суб’єктам господарювання визначено розпорядженням Антимонопольного комітету України від 28.12.2015 № 43-рп, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 140/28270.
Чинна державна допомога, що існуватиме на день набрання чинності Законом, у разі її визнання відповідно до рішення Уповноваженого органу недопустимою для конкуренції, має бути приведена у відповідність із Законом. При цьому слід зазначити, що згідно з положеннями статті 14 Закону, одним з наслідків визнання державної допомоги недопустимою для конкуренції, є обов'язок її повернення у повному обсязі.
Відповідь: Отримувач зацікавлений впевнитися, що Антимонопольний комітет України як Уповноважений орган повідомлений про надану йому державну допомогу, і що державна допомога надана згідно з Законом. Також отримувач має сприяти тісній та відкритій взаємодії з надавачем державної допомоги, яка передбачає надання повної та достовірної інформації, необхідної для підготовки надавачем повідомлення про нову державну допомогу.
Нарешті, вкрай важливим є належне використання отримувачем державної допомоги згідно з цілями, на які таку допомогу було надано.
Відповідь: Система моніторингу та контролю державної допомоги в Україні розробляється за зразком системи, що не одне десятиріччя діє в Європейському Союзі і ефективність якої перевірена часом.
Для того, щоб така система запрацювала в українських реаліях, Антимонопольний комітет України запрошує до співпраці не лише органи державної влади, а й громадськість, юридичні компанії та всіх бажаючих, хто має відповідні професійні навички, долучитись до розробки зазначеної системи.
Відповідь: Антимонопольний комітет України як Уповноважений орган з питань державної допомоги суб’єктам господарювання безпосередньо не надає державної допомоги.
Комітет лише приймає рішення про допустимість такої державної допомоги для конкуренції. Рішення ж про впровадження тієї чи іншої схеми чи заходу державної допомоги приймають надавачі державної допомоги, які формують та реалізують державну політику у відповідних сферах. Відповідно до Закону – це органи влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю, а також юридичні особи, що діють від їх імені, уповноважені розпоряджатися ресурсами держави чи місцевими ресурсами і ініціюють та/або надають державну допомогу.
Таким чином, потенційний отримувач державної допомоги, для її отримання повинен звертатися до надавача, а не до Уповноваженого органу. Наприклад, для отримання державної допомоги на навчання або працевлаштування окремих категорій працівників, потрібно звертатися до Міністерства соціальної політики України, Державної служби зайнятості, Фонду соціального захисту інвалідів та інших органів соціальної сфери; для отримання державної допомоги на наукові дослідження потрібно звертатися до Міністерства освіти і науки України і т.д.
Конкретний порядок дій суб'єкта господарювання для отримання державної допомоги за тією чи іншою схемою має встановлюватися органами – надавачами державної допомоги.
Варто пам’ятати, що надання державної допомоги суб’єктам господарювання має здійснюватись після прийняття Антимонопольним комітетом України відповідного рішення.
Відповідь: Щоб державна підтримка була визнана Уповноваженим органом державною допомогою, повинні одночасно виконуватися наступні умови:
Відповідь: Якщо за результатами розгляду справи Уповноважений орган прийме рішення про визнання державної допомоги незаконною, така допомога підлягатиме припиненню та поверненню до бюджету в повному обсязі разом з відсотками за користування нею. Слід зазначити, що повернення державної допомоги не є штрафом, а лише покликане відновити ситуацію, яка існувала до надання незаконної державної допомоги.
Наразі Комітетом завершується розроблення Порядку повернення незаконної державної допомоги.
Відповідь: Дія Закону не поширюється на підтримку:
Відповідь: Закон є рамковим документом і передбачає розробку підзаконних нормативно-правових актів, якими буде визначено конкретні норми для кожної з процедур, передбачених Законом.
Зараз, відповідно до статті 6 Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарюванням», з метою запровадження вторинного законодавства у сфері державної допомоги Кабінетом Міністрів України прийняті такі критерії допустимості державної допомоги:
Крім того, Комітетом здійснюється розробка критеріїв оцінки допустимості державної допомоги на захист навколишнього природного середовища та низки критеріїв оцінки допустимості державної допомоги на підтримку окремих галузей економіки.
Відповідь: Конкретні розміри державної допомоги для конкретного підприємства мають визначатися за кожною зі схем державної допомоги та залежать від розміру підприємства, категорії державної допомоги та інших умов надання державної допомоги.
Відповідь: У розумінні чинного законодавства ОСББ не є суб’єктом господарювання, тому що здійснюють діяльність, яка спрямована на забезпечення і захист прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Таким чином, підтримка ОСББ за рахунок коштів державного або місцевого бюджетів не може бути віднесена до державної допомоги у розумінні Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» і не підпадає під дію Закону.