Рада з питань конкуренції (РК) у своїх розслідуваннях щодо нагляду за ринком виявила практики онлайн-платформ, які можуть становити ризик обмеження конкуренції, дійшовши при цьому висновку, що онлайн-платформи сприяють конкуренції між компаніями, які користуються їхніми послугами, а також приносять вигоду споживачам.
З огляду на розвиток електронної торгівлі в останні роки та вплив пандемії COVID-19, онлайн-платформи стають все більш важливим каналом збуту, що заохочує компанії продавати товари онлайн. Щоб глибше зрозуміти принципи роботи онлайн-платформ, латвійські та литовські конкурентні відомства провели паралельні дослідження ринку, щоб виявити ситуації, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію на цифрових ринках.
Незважаючи на зручність онлайн-платформ як для споживачів, так і для бізнесу, традиційні магазини залишаються важливим каналом збуту для бізнесу в Латвії, що зумовлено звичкою споживачів здійснювати покупки офлайн. Водночас РК встановила, що онлайн-платформи сприяють конкуренції між компаніями, надаючи їм можливість порівнювати пропозиції та ціни конкурентів на одній площадці. Онлайн-платформи також пропонують інші переваги для бізнесу, такі як економія ресурсів, необхідних для розробки власного рішення для онлайн-торгівлі або інтернет-магазину, надання логістичних або маркетингових послуг.
Потенціал онлайн-платформ для обмеження конкуренції
РК підкреслює, що інтернет-платформи також підпадають під дію Закону про конкуренцію, незважаючи на специфічний характер їхньої діяльності. Юріс Гайкіс, голова РК, зазначає: «З огляду на мережеві ефекти та нерівну ринкову владу між платформами та компаніями, які користуються їхніми послугами, онлайн-платформи не звільняються від дії Закону про конкуренцію. Наша роль полягає в тому, щоб запобігати діяльності, яка може призвести до обмеження конкуренції, дозволяючи галузі розвиватися чесно і прозоро».
У Латвії існує кілька онлайн-платформ з гібридною функцією, зокрема, ці платформи також продають власні товари на платформі, таким чином конкуруючи з компаніями, які використовують посередницькі послуги, пропоновані цією платформою, для продажу своїх товарів. РК виявила, що гібридні платформи мають потенціал, особливо з огляду на наявні у них дані про своїх продавців, застосовувати різні переваги до своїх продуктів, такі як краща ціна або рейтинг серед інших продуктів. В опитуванні РК компанії також вказали на різні ситуації, коли продукти, пропоновані платформами, отримують перевагу порівняно з компаніями, які користуються посередницькими послугами, що пропонуються цими платформами для продажу своїх товарів.
Дослідження РК також показує, що зобов'язання щодо паритету роздрібної торгівлі в договорах між онлайн-платформами та компаніями, відповідно до яких вони можуть розповсюджувати товари через інші канали, можуть становити ризик обмеження конкуренції. Отже, РК пропонує онлайн-платформам, які встановили дуже «вузькі» зобов'язання щодо паритету роздрібної торгівлі у своїх договорах з комерційними клієнтами, оцінити, чи є вони необхідними і чи не є вони надмірними, фактично створюючи ефект широких зобов'язань щодо паритету роздрібної торгівлі. Платформам, які встановили широкі зобов'язання щодо паритету роздрібної торгівлі у своїх договорах з компаніями, РК пропонує внести зміни до таких договорів, щоб виключити їх.
Дослідження РК також вказує на ризик підвищення цін для споживачів, якщо онлайн-платформа стягуватиме з компаній високі та економічно необґрунтовані комісійні збори. Враховуючи зобов'язання щодо паритету роздрібної торгівлі в договорах, компанії можуть перекладати такі комісійні збори на своїх споживачів. На цю проблему звернули увагу, зокрема, компанії, що використовують платформи доставки їжі.
Практика надання онлайн-платформами власних преференцій або накладання широких зобов'язань щодо паритету роздрібної торгівлі в певних випадках може послабити конкуренцію на ринку та мати негативний вплив на споживачів. Тому РК закликає онлайн-платформи не допускати порушення принципів добросовісної конкуренції.
Враховуючи висновки дослідження ринку, РК підтримує дискусію щодо підвищення прозорості комісійних зборів для кінцевих споживачів, що сприятиме прийняттю споживачами чітких та зважених рішень.
Подібні конкурентні умови у Литві
Литовське конкурентне відомство також визнало позитивний вплив онлайн-платформ на конкуренцію. Водночас литовські компанії також звернули увагу органів влади на аналогічні проблеми, виявлені РК щодо паритетних зобов'язань та надання переваг. Однак, як і РК, Литовська рада з питань конкуренції дійшла висновку, що на ринку, де працюють онлайн-платформи, немає значних обмежень конкуренції, визнавши, що онлайн-платформи все ж повинні дотримуватися низки умов, щоб їхня діяльність не обмежувала добросовісну конкуренцію.
У рамках свого огляду ринку РК отримала інформацію від онлайн-платформ, які працюють у Латвії в різних секторах, наприклад, пропонують посередницькі послуги з доставки їжі, продажу квитків, подарунків і ваучерів. РК також провела опитування серед 84 компаній, які співпрацюють із цими онлайн-платформами, досліджуючи, серед іншого, їхню мотивацію співпрацювати з платформами, фактори, що впливають на їхню цінову політику та чи є якісь сигнали, що вказують на порушення конкуренції.
Про зазначене дослідження Литовське конкурентне відомство розповіло - за посиланням.