Європейська Комісія схвалила фінську програму підтримки компаній в умовах війни росії проти України на суму 1 мільярд євро. Схема була схвалена в рамках Тимчасових кризових рамкових положень щодо державної допомоги, прийнятих Комісією 9 березня 2023 року для підтримки заходів у секторах, які є ключовими для прискорення зеленого переходу та зменшення паливної залежності. Нове Положення частково вносить зміни та продовжує дію Тимчасових кризових рамкових положень, прийнятих 23 березня 2022 року, щоб дати можливість державам-членам підтримати економіку в контексті поточної геополітичної кризи, до якої вже вносилися зміни 20 липня 2022 року та 28 жовтня 2022 року.
Фінські заходи підтримки
Фінляндія повідомила Єврокомісію в рамках Тимчасових кризових рамкових положень про схему підтримки компаній на суму 1 млрд євро в контексті війни росії проти України.
Схема складається з двох заходів: (i) обмежені суми допомоги у вигляді прямих грантів відповідним бенефіціарам, що спрямовуються через постачальників електроенергії для компенсації частини щомісячних рахунків за електроенергію цих бенефіціарів із загальним бюджетом 400 млн. євро; та (ii) підтримка ліквідності у вигляді гарантованих кредитів для постачальників електроенергії для забезпечення затримок в оплаті рахунків за електроенергію із загальним бюджетом 600 млн. євро.
У рамках першого заходу, що реалізується Державним казначейством, бенефіціари матимуть право на отримання максимальної індивідуальної допомоги у розмірі 250 000 євро. Домогосподарства також можуть скористатися цим заходом. Підтримка домогосподарств, однак, не є державною допомогою в розумінні законодавства ЄС, а тому не підпадає під оцінку Комісії на предмет державної допомоги в рамках даного заходу.
Відповідно до другого заходу, гарантовані кредити, надані Державним казначейством, допоможуть постачальникам електроенергії, які наразі стикаються з дефіцитом ліквідності внаслідок відстрочки, наданої споживачам для сплати рахунків за електроенергію.
Комісія встановила, що фінська схема відповідає умовам, викладеним у Тимчасових кризових рамкових положеннях. Зокрема, для обмежених сум допомоги, пов'язаних з компенсацією рахунків за електроенергію, підтримка не перевищуватиме 2 млн. євро на одного бенефіціара. Щодо гарантованих кредитів постачальникам електроенергії, то (i) гарантії не перевищуватимуть шести років; (ii) гарантії стосуються лише кредитів на поповнення обігових коштів; та (iii) гарантійні внески мають відповідати мінімальним рівням, визначеним у Тимчасових кризових та перехідних рамкових положеннях. Крім того, обидва види державної підтримки надаватимуться на умовах, що обмежуватимуть надмірні викривлення конкуренції, включаючи гарантії, спрямовані на забезпечення того, щоб переваги від заходів максимально передавалися кінцевим бенефіціарам. В рамках обох заходів допомога буде надана не пізніше 31 грудня 2023 року.
Таким чином, Комісія дійшла висновку, що фінська схема є необхідною, доцільною та пропорційною для усунення серйозних порушень в економіці держави-члена відповідно до статті 107(3)(b) ДФЄС та умов, викладених у Тимчасових кризових та перехідних рамкових положеннях..
На цій підставі Комісія схвалила заходи допомоги відповідно до правил державної допомоги ЄС.
Передумови
9 березня 2023 року Комісія ухвалила нові Тимчасові кризові рамкові положення для сприяння заходам підтримки в секторах, які є ключовими для переходу до економіки з нульовими викидами, відповідно до Промислового плану Зеленої угоди. Разом із поправкою до Загального регламенту про блокові виключення (GBER), яку Комісія схвалила того ж дня, Тимчасові кризові рамкові положення допоможуть прискорити інвестиції та фінансування для виробництва чистих технологій в Європі. Вони також допоможуть державам-членам у реалізації конкретних проєктів у рамках Національних планів відновлення та стійкості, які підпадають під їхню сферу дії.
Нове Положення вносить зміни та частково продовжує дію Тимчасових кризових рамкових положеннях, прийнятої 23 березня 2022 року, щоб дозволити державам-членам використовувати гнучкість, передбачену правилами надання державної допомоги, для підтримки економіки в умовах війни росії проти України. Зміни до Тимчасових кризових рамкових положень були внесені 20 липня 2022 року, щоб доповнити пакет "Безпечний газ для безпечної зими" та відповідати цілям Плану REPowerEU. 28 жовтня 2022 року до Тимчасових кризових рамкових положеньбули внесені подальші зміни відповідно до Регламенту про надзвичайну інтервенцію для вирішення проблеми високих цін на енергоносії та Регламенту про посилення солідарності шляхом кращої координації закупівель газу, надійних цінових орієнтирів та транскордонних обмінів газом.
Тимчасові кризові рамкові положення передбачають наступні види допомоги, які можуть бути надані державами-членами:
З-під дії цих заходів будуть виключені підконтрольні росії підприємства, що перебувають під санкціями.
Заходи, особливо важливі для прискорення "зеленого" переходу та зменшення паливної залежності, діятимуть до 31 грудня 2025 року. Це стосується, зокрема, заходів, що прискорюють впровадження відновлюваних джерел енергії та накопичувачів енергії, заходів, що сприяють декарбонізації промислових процесів, а також заходів, спрямованих на подальше прискорення інвестицій у ключові сектори для переходу до економіки з нульовим балансом.
Решта положень Тимчасових кризових рамкових положень, спрямованих на забезпечення більш оперативного реагування на кризу (обмежені обсяги допомоги, підтримка ліквідності у формі державних гарантій та субсидованих кредитів, допомога для компенсації високих цін на енергоносії, заходи, спрямовані на підтримку скорочення попиту на електроенергію), залишаються чинними до 31 грудня 2023 року. З метою забезпечення правової визначеності, Комісія на більш пізньому етапі оцінить потенційну потребу у продовженні терміну її дії.
Тимчасові кризові рамкові положення доповнюють широкі можливості держав-членів ЄС для розробки заходів відповідно до існуючих правил державної допомоги ЄС. Наприклад, правила державної допомоги ЄС дозволяють державам-членам допомагати компаніям впоратися з нестачею ліквідності і потребують термінової допомоги. Крім того, стаття 107(2)(b) Договору про функціонування Європейського Союзу дозволяє державам-членам компенсувати компаніям збитки, безпосередньо спричинені надзвичайними подіями, такими як нинішня криза.
Неконфіденційна версія рішення буде доступна під номером справи SA.106260 у реєстрі державної допомоги на веб-сайті Комісії з питань конкуренції після того, як будуть вирішені всі питання, пов'язані з конфіденційністю. Нові публікації рішень про державну допомогу в Інтернеті та в Офіційному віснику публікуються в Щотижневих електронних новинах з конкуренції.