Україна за останні роки домоглася значних успіхів на шляху створення національної системи контролю державної допомоги, яка б відповідала acquis ЄС. Наразі найважливішими завданнями для нас є перемога у війні та повоєнне відновлення. Проект Плану відновлення України уже існує. Він містить, зокрема, й численні заходи з ознаками державної допомоги. Як Україні ефективно впоратися з двома протилежними завданнями: забезпечити ефективне і швидке надання підтримки для відновлення економіки та при цьому не порушувати усталених норм щодо державної допомоги, які діють в нашій країні та у ЄС? Питання ускладнює відсутність у країн ЄС досвіду щодо підтримки заходів повоєнного відновлення таких масштабів, з якими зіткнулася Україна. Комітет уже звернувся до Європейської Комісії за роз’ясненням та наразі розробляє власні пропозиції щодо бачення цього процесу.
Державна допомога: виконані завдання та процеси, що тривають
Україна вийшла на фінішну пряму у процесі євроінтеграції. Знаковою подією стало ухвалене Європейською Радою 23 червня 2022 року на саміті у Брюсселі рішення про надання Україні статусу кандидата на вступ до Європейського Союзу. Водночас, згідно з аналітичним звітом Європейської Комісії від 01.02.2023, наше національне законодавство у сфері державної допомоги потребує подальшого наближення до acquis ЄС. Зокрема, наголошується на необхідності ухвалення законопроекту №5648 «Про внесення змін до Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення контролю та моніторингу державної допомоги суб’єктам господарювання», як ключового у цьому процесі. Наразі Антимонопольний комітет здійснює його супровід у відповідних Комітетах Верховної Ради, надає необхідні у процесі розгляду депутатами дані, висновки, пропозиції та пояснення.
На виконання ж частини першої статті 267 Угоди про асоціацію, Україна уже створила національну систему контролю державної допомоги. Зокрема:
Антимонопольний комітет працює над приведенням у відповідність до норм статті 262 (із застосуванням статті 264) Угоди, щодо приведення у відповідність схем чинної державної допомоги. Для цього надано необхідні рекомендації Міністерству з питань стратегічних галузей промисловості України, Міністерству соціальної політики України, Міністерству молоді та спорту України.
На час війни та року після її завершення застосування Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» призупинено. Водночас АМКУ продовжує роботу з розробки для Уряду проектів критеріїв оцінки допустимості окремих категорій державної допомоги суб’єктам господарювання та активно працює над узагальненням практики застосування законодавства про державну допомогу. Наприклад у 2022 році було ухвалено роз’яснення в таких сферах як теплопостачання, охорони здоров’я, водного та морського транспорту, оподаткування місцевими податками, спорту, поводження з побутовими відходами та пасажирських перевезень автомобільним транспортом.
Виклики повоєнної відбудови
Наразі найважливішими завданнями для України є перемога у війні та подолання наслідків агресії, зокрема, повоєнне відновлення. Проект Плану відновлення уже розроблено Національною радою з відновлення України. Він передбачає низку заходів, що містять ознаки державної допомоги, відповідно мали б надаватися з огляду на вимоги вітчизняного та європейського законодавства.
Тож наразі перед Україною стоїть виклик щодо необхідності з одного боку – повністю наблизити законодавство у сфері державної допомоги до acquis ЄС, а з іншого боку – забезпечити ефективне і швидке відновлення економіки після війни.
Проблема в тому, що законодавство ЄС щодо державної допомоги не містить положення, які б визначали умови допустимості державної допомоги на відшкодування завданих війною збитків. Адже воно було започатковано уже після Другої Світової війни та за цей час жодна з країн-членів ЄС не стикалась з досвідом відновлення економіки після таких масштабних руйнувань.
Законодавство Європейського Союзу передбачає лише регулювання допомоги, що надається на відшкодування збитків, спричинених природними катастрофами або надзвичайними ситуаціями. Ця допомога повинна відповідати наступним умовам:
Але, на нашу думку, ці норми не можуть застосовуватися до повоєнної відбудови України, оскільки є ризики, що значна частина випадків, в яких не вдасться встановити прямий зв’язок завданої шкоди та воєнних дій, може залишитись поза межами регулювання, а відтак – і без підтримки. Наприклад, у випадках будівництва в зруйнованих регіонах нової, більш технологічної та інноваційної промислової чи іншої інфраструктури, безвідносно до зруйнованих об’єктів.
Що пропонує АМКУ
Беручи до уваги важливість та чутливість цього питання Комітет, як Уповноважений орган у сфері державної допомоги, звернувся до Європейської Комісії з проханням надати роз’яснення щодо належності війни до «надзвичайної ситуації» у розумінні законодавства ЄС у сфері державної допомоги.
Водночас, на нашу думку, у такій ситуації було б доцільним встановлення окремих спеціальних підходів для такої державної допомоги в Україні. Вони дали б змогу застосовувати гнучкіші та лояльніші підходи до умов допустимості державної допомоги, що надається в рамках повоєнної відбудови країни.
До прикладу, можуть бути розроблені спеціальні умови допустимості державної допомоги для розв’язання соціальних та економічних проблем, пов’язаних з військовою агресією російської федерації, а в перспективі - й умови звільнення надавачів такої державної допомоги від обов’язку повідомлення про неї до АМКУ.
Такі умови допустимості (а згодом і звільнення), зокрема, могли б включати:
- спрямування державної допомоги на чітко визначену мету щодо розв’язання соціальних та економічних проблем, пов’язаних з військовою агресією російської федерації проти України;
- чітке обґрунтування надавачем необхідності державного втручання;
- пропорційність державної допомоги, тобто обмеження суми державної допомоги мінімумом, необхідним для досягнення заявленої цілі;
- прозорість державної допомоги, зокрема, інформація про неї повинна бути публічно доступною.
Комітет, в межах наданих йому повноважень, готовий ініціювати та забезпечити всі необхідні дії для сприяння якнайшвидшому подоланню Україною наслідків війни та одночасно гарантувати виконання міжнародних зобов’язань країни у сфері державної допомоги.
Підготовано
Департаментом моніторингу і контролю державної допомоги
Антимонопольного комітету України