Антимонопольний комітет України ухвалив рекомендації Міністерству охорони здоров’я України, що стосуються прийняття ним наказу на виконання норм Закону «Про внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» щодо обмеження обігу лікарських засобів, виробництво яких розташовано на території російської федерації або республіки білорусь, а також щодо вивезення лікарських засобів з України».
Комітет встановив, що з метою виконання цього закону було розроблено проект наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Змін до Порядку припинення дії реєстраційного посвідчення на лікарський засіб». За власною ініціативою Комітет проаналізував проект згаданого наказу та за результатами аналізу надіслав до МОЗу лист із зауваженнями, що стосувалися:
Також до АМКУ надходили звернення від профільних асоціацій, в яких висловлювалося занепокоєння наслідками реалізації цих нормативно-правових актів та наголошувалося на можливому витісненні з ринку значної кількості лікарських засобів, що виробляються глобальними компаніями.
Міністерство надалі видало наказ «Про затвердження Змін до Порядку припинення дії реєстраційного посвідчення на лікарський засіб», в якому частково врахувало зауваження висловлені Комітетом. Однак не було враховано:
Як наслідок, під час визначення переліку лікарських засобів, які потрібно буде «виключити» чи «залишити» на ринку МОЗ пропонує враховувати наявність аналогів лише виходячи з класифікацій АТХ-5 та NFC-1. При цьому не враховується форма випуску та дозування лікарських засобів. Крім того, не передбачено чіткої та зрозумілої процедури поновлення дії реєстраційного посвідчення, що може створити бар’єри для входу чи повернення на ринок компаній.
Також не враховується реальна наявність на ринку аналогів препаратів, що може призвести до скорочення асортименту лікарських засобів та підвищення цін на ліки.
На думку АМКУ, у сукупності ці фактори створюють значні ризики порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Оскільки органи влади, фактично, можуть надавати окремим суб’єктам господарювання пільги чи переваги недоступні їхнім конкурентам.
З огляду на це Комітет надав МОЗу обов’язкові для розгляду рекомендації. Зокрема, Міністерству рекомендовано передбачити у новій редакції зазначеного Порядку припинення:
Міністерство має розглянути рекомендації та повідомити про результати розгляду АМКУ у двомісячний строк.