В АМКУ презентували другий етап реформи конкурентного законодавства

Опубліковано 24 липня 2024 року о 18:27

24 липня в Антимонопольному комітеті України представили другий етап реформування конкурентного законодавства України. Він є важливим кроком гармонізації законодавства про захист економічної конкуренції з нормами права Європейського Союзу, зокрема статтями 101 та 102 ДФЄС та Директивою 2019/1, задля ще більшого зміцнення інституційної спроможності АМКУ у забезпеченні чесної конкуренції та рівних правил для всіх гравців ринку.

У заході брали участь народні депутати України, представники Уряду і Верховного Суду, Посольства США та Представництва ЄС в Україні, міжнародні експерти. Долучились до нього і представники Американської торговельної палати, Асоціації правників України, Торгово-промислової палати України, юридичних фірм, конкурентних відомств Канади, Німеччини, Румунії, Польщі Литви, Комітету з конкуренції ОЕСР.

Голова Антимонопольного комітету України Павло Кириленко у своєму виступі подякував усім, хто долучився до цієї важливої події, та нагадав, що перший етап реформи законодавства про захист економічної конкуренції був забезпечений шляхом прийняття та впровадження Закону № 3295-IX і низки нормативно-правових актів. Голова АМКУ перелічив ключові зміни, що мають бути імплементовані в результаті другого етапу реформування конкурентного законодавства (а це зміни матеріального і процесуального права, нові інструменти правового регулювання, що передбачені проєктом Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Антимонопольного комітету України»), і наголосив на злагодженості та результативності об`єднання зусиль законодавчої, виконавчої та судової влади з метою впровадження європейських стандартів. Він також навів статистику, яка свідчить, що вже зараз кількість розглянутих антимонопольних справ в Україні більше, ніж у багатьох країнах Європи. Павло Кириленко зазначив, що всі зацікавлені сторони будуть мати можливість ознайомитися із законопроєктом, опублікованим на сайті АМКУ

Перший віце-прем'єр-міністр України - Міністр економіки України Юлія Свириденко наголосила на важливості другого етапу реформування конкурентного законодавства як неодмінної складової поступу нашої країни до ЄС. Зрозумілі та прозорі правила гри та розвиток конкуренції важливі для бізнесу і розвитку економіки. Вона підтримала ініціативу скасування інституту попереднього дозволу на узгоджені дії, як таку, що зменшує регуляторне навантаження на бізнес.

Важливість розвитку конкурентного законодавства для стимулювання вітчизняного бізнесу і майбутнього нашої країни відзначали і парламентарі - Голова Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку, автор законопроєкту Дмитро Наталуха і Голова Комітету Верховної Ради України з питань правової політики Денис Маслов

У своїх виступах вони наголошували на готовності підтримати прийняття нового Закону, зазначаючи, що реформа конкурентного законодавства є прикладом синергії трьох гілок влади, що є запорукою досягнення результату.

У виступах Голови Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду Лариси Рогач та Секретаря судової палати для розгляду справ щодо захисту прав інтелектуальної власності‚ а також пов’язаних з антимонопольним та конкурентним законодавством Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду Ігоря Бенедисюка зазначалось, що Верховний Суд вітає зростаючу роль АМКУ у розвитку конкурентного законодавства, констатувалась готовність продовжувати співпрацю у цьому напрямку.

Про особливості реформи та важливість європейських стандартів законодавства говорив у своєму виступі керівник економічної секції Представництва ЄС в Україні Альберто Фернандес Діес.

Основні зміни, що плануються на другому етапі реформування конкурентного законодавства України, представили у своїх доповідях державна уповноважена АМКУ Ольга Нечитайло, заступник директора Юридичного департаменту – начальник відділу супроводження справ у судах та контролю за виконанням рішень Кирило Данилов та заступник начальника Управління економічного аналізу – начальник відділу розвитку методології Віктор Талах. 


Пропоновані зміни до законодавства передбачають новації в частині матеріального права, зокрема, у сфері: антиконкурентних узгоджених дій, зловживання монопольним (домінуючим) становищем, зловживання більш вигідною переговорною позицією.

Реформа конкурентного законодавства уточнює та гармонізує зі статтями 101, 102 ДФЄС такі поняття як антиконкурентні узгоджені дії, зловживання монопольним (домінуючим) становищем, врегульовує механізм визнання недійсними правочинів, що були наслідком таких порушень. Скасовується інститут отримання суб’єктами господарювання попереднього дозволу на узгоджені дії. Також запроваджується новий інструментарій контролю за правомірним використанням економічної влади в двосторонніх бізнес-відносинах – поняття більш вигідної переговорної пропозиції та заборона зловживання нею.

Пропонується запровадити новий спосіб збору доказів – усні пояснення працівників суб’єкта господарювання та інших причетних осіб. Тобто, органи АМКУ матимуть повноваження вимагати від працівників і представників суб’єктів господарювання усних пояснень. У той же час суб’єкти господарювання будуть нести відповідальність за організацію повного, вчасного та достовірного надання таких пояснень. Втім, така відповідальність не буде виникати у суб’єкта господарювання, якщо він з поважних причин не може забезпечити надання усних пояснень, наприклад, у разі розірвання трудових відносин з відповідним працівником. В сукупності новація дозволить Комітету оперативніше уточнювати деталі справи та отримати доступ до пласту інформації, яка не зафіксована у паперовій чи електронній формі, що своєю чергою може значно пришвидшити процес розслідування справ Комітетом.

Кроком до підвищення процесуальної справедливості стане розширення існуючого наразі в законодавстві переліку гарантій дотримання фундаментальних прав сторін у справі. Зокрема, сторонам у справі буде гарантуватись, що всі фактичні обставини, на яких базуватиметься рішення АМКУ у справі, будуть їм повідомлені заздалегідь, а також їм буде надано достатній час для доведення до АМКУ своїх міркувань та заперечень. Тобто, всі суб’єкти господарювання, які є стороною у будь-якій справі про порушення, матимуть рівні права та можливості для захисту своїх законних прав та інтересів. На противагу – органи АМКУ матимуть процесуальні обмеження щодо часу прийняття рішення та його змісту.

Щоб осучаснити понятійний апарат та процесуальний інструментарій, який застосовується для коригування поведінки відповідачів, в законі визначаються поняття “поведінкові” та “структурні” засоби захисту конкуренції (зобов’язання) та встановлюються процедури їх визначення. В цілому, засоби захисту конкуренції (зобов’язання) – це інструменти, які можуть бути використані конкурентним відомством з метою припинення порушення шляхом зміни поведінки суб’єкта господарювання або зміни його структури. При цьому, структурні зобов’язання можуть бути застосовані лише у випадках, якщо порушення неможливо усунути в інший спосіб. Тобто такі заходи є крайніми методами Комітету у боротьбі з недобросовісними гравцями на ринку.

Нагадаємо, що у 2023 році в АМКУ запровадили механізм звільнення від відповідальності за антиконкурентні узгоджені дії (leniency). Цей порядок забезпечував прозорі та чіткі умови та підстави, на яких суб’єкти господарювання можуть отримати як повне звільнення від відповідальності шляхом співробітництва з органами Комітету, так і часткове зменшення штрафу.

Наразі ж ІІ етапом реформи пропонується під час розслідування справи запровадити таку дію суб’єкта господарювання як зобов’язання, запропоновані відповідачем (commitments). Тобто, у разі порушення конкурентного законодавства, відповідач може зобов’язатись перед АМКУ самостійно вжити заходів, щоб запобігти шкоді конкуренції від свого порушення. Варто зазначити, що у такому випадку на суб’єкта господарювання штрафні санкції не будуть накладені взагалі. Ця норма створена для того, щоб стимулювати суб’єктів займати проактивну позицію та оперативно коригувати свою поведінку, яка шкодить конкуренції, а також зменшувати потенційно значний негативний вплив від довготривалих порушень.

Також органи АМКУ у своїй роботі часто стикаються з проблемою уникнення відповідальності компаній за скоєні ними порушення конкурентного законодавства, зокрема шляхом припинення своєї діяльності або реорганізації. Тому важливим кроком ІІ етапу реформування є встановлення правонаступництва у відповідальності за порушення. Позиція АМКУ полягає у тому, що відповідальність за скоєні порушення має наставати для всіх однаково, і набувачі вигод від вчиненого порушення мають нести відповідальність, навіть попри те, що суб’єкт господарювання, який формально вчинив порушення, припинив свою діяльність.

Ефективним способом подолання проблем доступу до доказів та невиконання рішень Комітету стане інструмент періодичних штрафних платежів. Він створений, зокрема, для того, щоб змусити суб’єкта господарювання, який створює перешкоди для розслідування справи, виконати певний обов’язок (надати інформацію, допустити до проведення перевірки тощо). Стягується періодичний платіж виключно у випадку, якщо суб’єкт господарювання був заздалегідь і належним чином повідомлений про певне зобов’язання чи рішення та крайній строк його виконання, але так і не виконав його.

Щоб стати частиною європейського простору, українське законодавство має зазнати змін, зокрема і в частині функціонування системи захисту конкуренції. Тому ІІ етап реформи законодавства про захист економічної конкуренції, який імплементує вимоги Директиви 2019/1, допоможе зміцнити спроможність АМКУ до ефективного, швидкого та глибшого захисту прав добросовісного бізнесу на чесну конкуренцію. А це сприятиме повоєнному відновленню та залученню інвестицій.

Слід зазначити, що проєкт реформи підготовлено у співпраці з Проєктом ЄС COMPASA та програмами USAID «Конкурентні ринки» й «Реформування фінансового сектору».

До обговорення долучились і міжнародні експерти - керівник Проєкту Європейського Союзу «Узгодження правил і практик конкуренції та державної допомоги із законодавством ЄС (COMPASA)» Штефан Сабау; радник Офісу міжнародного співробітництва, напрямок антитраст Федеральної торгової комісії США Девід Оуянг; керівниця групи «Ринкове регулювання і нагляд» Проекту USAID «Інвестиції для стійкості бізнесу» Анастасія Воронова.

Антимонопольний комітет України вже сьогодні розпочав проведення електронних консультацій з громадськістю щодо проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Антимонопольного комітету України».

Ознайомитися з проєктом Закону, порівняльною таблицею, пояснювальною запискою можна за відповідними посиланнями, а також у підрубриці «Електронні консультації з громадськістю за 2024 рік» рубрики «Консультації з громадськістю» .

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux