Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Антимонопольного комітету України

Опубліковано 24 липня 2024 року о 16:06

Інформаційне повідомлення про проведення електронних консультацій з громадськістю щодо проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Антимонопольного комітету України»

Найменування органу виконавчої влади, який проводить електронні консультації з громадськістю.

Антимонопольний комітет України.

Назва проєкту акта.

проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Антимонопольного комітету України» (далі – проєкт Закону, законопроєкт).

Проєкт Закону України

Пояснювальна записка до проєкту Закону України

Порівняльна таблиця до проєкту Закону України

Стислий зміст пропозиції щодо реалізації державної політики у відповідній сфері державного і суспільного життя, винесеної на обговорення

Проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Антимонопольного комітету України» (далі – законопроєкт, проєкт Закону) має на меті вдосконалення правових засад діяльності Антимонопольного комітету України (далі – АМКУ, Комітет), підвищення ефективності системи захисту економічної конкуренції, вдосконалення державної політики у сфері захисту економічної конкуренції. Законопроєкт розроблений відповідно до положень статті 256 Угоди про Асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, ратифікованої Верховною Радою України 16 вересня 2014 року (далі – Угода про Асоціацію) та спрямований на гармонізацію українського конкурентного законодавства із законодавством ЄС.

Статтею 256 Угоди про Асоціацію Україна взяла на себе зобов’язання наблизити українське законодавство про конкуренцію та практику застосування до acquis communautaire Європейського Співтовариства.

Проєкт Закону розроблено на виконання цього зобов’язання відповідно до рекомендацій, зазначених у звітах Європейської Комісії щодо заявки України на вступ до ЄС та у рамках Пакету Розширення від 01.02.2023 та 08.11.2023 відповідно.

25 червня 2024 року офіційно розпочаті переговори щодо вступу України до Європейського Союзу. Для успішного проходження скринінгу законодавства в рамках переговорного розділу 8 Європейський Союз вимагає від України повної імплементації acquis ЄС у сфері захисту економічної конкуренції, у тому числі, у частині відповідності українського національного законодавства статтям 101, 102 Договору про функціонування Європейського Союзу, Директиві (ЄС) 2019/1 Європейського Парламенту та Ради від 11 грудня 2018 року про розширення можливостей конкурентних відомств держав-членів бути більш ефективними правозастосувачами та забезпечити належне функціонування внутрішнього ринку, Директиві (ЄС) 2019/633 Європейського парламенту та Ради від 17 квітня 2019 року про недобросовісні торговельні практики у відносинах між підприємствами в ланцюгу постачання сільськогосподарської продукції та продуктів харчування, Регламенту Ради (ЄС) № 1/2003 від 16 грудня 2002 року про імплементацію правил конкуренції, викладених у статтях 81 і 82 Договору та іншим актам Європейського Союзу.

Проєкт Закону спрямований на вдосконалення правових засад діяльності Антимонопольного комітету України з метою підвищення ефективності запобігання, виявлення та припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції, вдосконалення контролю за концентраціями суб’єктів господарювання.

Законопроєктом уточнюється поняття «суб’єкт господарювання» як юридичної чи фізичної особи, що здійснює господарську діяльність. Запроваджується визначення поняття «господарська діяльність» для цілей законодавства про захист економічної конкуренції.

Законопроєктом пропонується уточнити та наблизити до права ЄС низку положень законодавства у сфері захисту економічної конкуренції щодо заборони антиконкурентних узгоджених дій.

Зміни до статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» конкретизують випадки, які розглядаються як зловживання монопольним (домінуючим) становищем і наближаються до законодавства ЄС (зокрема до статті 102 Договору про функціонування Європейського Союзу). У змінених положеннях підкреслюється, що не всі відмови в постачанні є незаконними, а лише ті, що завдають шкоди конкуренції. Аналогічним чином роз’яснюється, що перешкоди доступу до ринку, які є результатом значної конкуренції, можуть не бути порушенням конкурентного законодавства. Врегульовується механізм визнання недійсними правочинів, які спричинені зловживанням монопольним (домінуючим) становищем.

Також стаття 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» надає Антимонопольниму комітету України повноваження затвердити методику визначення монопольного (домінуючого) становища, у якій можуть бути встановлені особливості визначення монопольного (домінуючого) становища на певних товарних ринках .

Законопроєкт передбачає впровадження інституту відповідальності за зловживання більш вигідною переговорною позицією шляхом внесення змін до статей 19–20 Закону України «Про захист економічної конкуренції».

Для підвищення рівня правової визначеності уточнюється коло осіб, які у певних випадках несуть відповідальність за здійснення концентрації, що потребує попереднього дозволу Антимонопольного комітету України, без отримання такого дозволу.

Крім того, деталізується порядок дій органів Комітету у випадках, коли одночасно існують обставини, що свідчать про наявність ознак порушення з боку учасників концентрації у вигляді вчинення концентрації без отримання відповідного дозволу органів Антимонопольного комітету України, у разі якщо наявність такого дозволу необхідна, і при цьому такі учасники концентрації щодо цієї концентрації звернулись до Антимонопольного комітету України щодо отримання відповідного дозволу.

Статтею 442 Закону України «Про захист економічної конкуренції» та окремими змінами до Закону України «Про Антимонопольний комітет України» законопроєкту пропонується надати повноваження уповноваженим особам Антимонопольного комітету України, його територального відділення вимагати надання усних пояснень від посадових осіб, працівників та представників суб'єктів господарювання, об'єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративногосподарського управління та контролю та інших юридичних осіб, їх структурних підрозділів, філій, представництв та / або інших фізичних осіб, які можуть володіти інформацією чи документами, що можуть бути доказами порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Крім того, за неприбуття фізичної особи, повідомленої належним чином, без поважних причин на виклик державного уповноваженого Антимонопольного комітету України, голови територіального відділення Антимонопольного комітету України, для надання усних пояснень, ненадання усних пояснень, надання неповної інформації, надання недостовірної інформації визначається як порушення законодавства про захист економічної конкуренції та тягне встановлену законом відповідальність.

Юридичні особи, які отримали виклик про прибуття для надання усних пояснень, зобов’язані будуть:

забезпечити надання усних пояснень в органах Антимонопольного комітету України фізичною особою (керівником, працівником, іншим представником юридичної особи), прізвище, власне ім'я та по батькові (за наявності) якої, зазначене у виклику; або уповноважити одну або декількох фізичних осіб, які є посадовими особами, працівниками чи іншими представниками юридичної особи? для надання усних пояснень по суті питань у разі неможливості юридичної особи з поважних причин забезпечити можливість надання усних пояснень фізичною особою, яка була зазначена у виклику.

Цей інструмент надасть можливість Комітету отримувати більше інформації, необхідної для доведення наявності або відсутності порушення законодавства про захист економічної конкуренції, посилити його повноваження. Крім того, відповідними нормами імплементується стаття 9 Директиви 2019/1 та забезпечити належне функціонування внутрішнього ринку.

Законопроєктом пропонується внести зміни до статті 47 Закону України «Про захист економічної конкуренції» з урахуванням вимог статті 11 Директиви 2019/1.

Передбачається, що попереднє рішення у справі має відповідати принципам пропорційності та розумності.

Попереднє рішення у справі буде прийматися:

за власною ініціативою Комітету, якщо встановлено невідкладну необхідність усунення ризику істотних негативних наслідків для конкуренції або якщо невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення органу Антимонопольного комітету України і при цьому наявні ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції; за поданою заявником або третьою особою заявою про вжиття заходів для відвернення негативних та непоправних наслідків для суб’єктів господарювання за наявності ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Попереднє рішення набиратиме чинності з дня його прийняття, буде виконавчим документом. Таке рішення підлягатиме негайному виконанню з дня його прийняття незалежно від його оскарження і відкриття виконавчого провадження.

Основні принципи діяльності Антимонопольного комітету України, наведені у статті 4 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», доповнюються принципами верховенства права, у тому числі законності та юридичної визначеності, обґрунтованості, безсторонності (неупередженості), пропорційності і розумності, своєчасності і розумного строку розгляду заяв, справ, а також ефективності та іншими. Вказані норми відображатимуть основні принципи, що закріплені у Хартії основних прав Європейського Союзу.

Зміни до статті 40 Закону України «Про захист економічної конкуренції» закріплюють, що особи, які беруть (брали) участь у справі, мають право на захист, включаючи право бути почутим та користуватися послугами адвокатів та/або інших представників. Також гарантується захист інформації, наданої в рамках процедур звільнення від відповідальності та врегулювання у справах. Доступ до заяви про звільнення від відповідальності та угоди про врегулювання у справі матимуть лише відповідач/відповідачі у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, які подали таку заяву.

Впроваджується нова стаття 47-1 Закону України «Про захист економічної конкуренції», яка чітко врегульовує граничні строки надання відповіді на подання з попередніми висновками (далі – ППВ) – від 30 до 60 днів з дня направлення ППВ та гарантує, що всі фактичні обставини, на яких базуватиметься рішення АМКУ, будуть повідомлені сторонам у справі заздалегідь з можливістю висловити свою позицію. При виявленні нових обставин, які можуть вплинути на рішення у справі та які не були зазначені в ППВ – АМКУ складає та направляє нове ППВ.

Законопроєктом впроваджується поняття “поведінкові” та “структурні” засоби захисту конкуренції (зобов’язання) та деталізуються наявні способи та випадки застосування Антимонопольним комітетом України структурних та поведінкових зобов’язань шляхом зміни статей 1, 46, 48, 53 Закону України «Про захист економічної конкуренції» та доповнення його новими статтями 48-1, 48-2.

Зокрема, законопроєкт впроваджує з урахуванням вимог статті 12 Директиви 2019/1 новий інститут, який надає Антимонопольному комітету України можливість приймати зобов’язання, запропоновані відповідачем у справі про порушення (commitments). Зобов'язання, запропоновані відповідачем, використовуються конкурентними відомствами ЄС для швидкого усунення негативних наслідків для конкуренції. У випадку затвердження Комітетом таких зобов’язань – штраф до такого суб’єкта господарювання не застосовується.

Крім того, щодо зобов’язань у справах про порушення, визначених органами Комітету (remedies), то існуюча на цей час процедура прийняття відповідних рішень оптимізується з урахуванням вимог статті 10 Директиви 2019/1.

Зокрема, структурні зобов’язання будуть застосовуватися лише у випадках, якщо передумови таких дій (бездіяльності) неможливо усунути в інший спосіб. При цьому, пропонується в статті 53 Закону України «Про захист економічної конкуренції» деталізувати засади застосування структурних зобов’язань, у тому числі примусового поділу. Якщо застосування структурних зобов'язань, у тому числі, примусовий поділ, передбачає відчуження відповідачем частини майна (активів), корпоративних прав тощо, таке відчуження здійснюється за умови попереднього і повного відшкодування його вартості новим власником. Органам Антимонопольного комітету заборонено визначати конкретного набувача майна, що відчужується, критерії, що дозволяють визначити лише одного набувача такого майна, ціну або іншу винагороду за таке майно.

Зміни до статті 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції» та впровадження нової статті 523 цього закону спрямовані на узгодження з пунктом 46 преамбули та статтею 13 Директиви 2019/1, зокрема в частині встановлення принципів правонаступництва в питаннях відповідальності за порушення:

юридичні правонаступники несуть відповідальність у разі припинення

відповідача шляхом реорганізації; економічні правонаступники несуть відповідальність – якщо вони набули майно відповідача, який припинив діяльність або який відчужив сукупність майна, що в сукупності забезпечує спроможність суб'єкта господарювання здійснювати господарську діяльність.

Водночас забороняється вважати економічними правонаступниками осіб, які вчинили порушення законодавства про захист економічної конкуренції, добросовісних набувачів майна.

Також законопроєкт запроваджує додаткові інструменти зменшення ризику ухилення субʼєктами господарювання від виконання зобов’язань, покладених Антимонопольним комітетом України, у тому числі від сплати штрафу, шляхом надання можливості Комітету звертатися до суду з позовами щодо запровадження обмежень на розпорядження та користування майном суб’єктами господарювання, які були визнані порушниками законодавства про захист економічної конкуренції.

Статтею 522 законопроєкту пропонується запровадити періодичні штрафні платежі, передбачені пунктом 44 преамбули та статтями 16 та 24 Директиви 2019/1.

Періодичні штрафні платежі це грошове стягнення, яке накладається, щоб заохотити суб’єктів господарювання своєчасно виконати вимоги чи зобов'язання, встановлені органами Комітету. Періодичні штрафні платежі не тотожні штрафам, оскільки штрафи накладаються як покарання за минулі порушення, а періодичні штрафні платежі призначені для стимулювання правомірної поведінки в майбутньому.

Соціальні групи населення та заінтересовані сторони, на які поширюватиметься дія рішення, яке планується прийняти за результатами електронних консультацій з громадськістю.

Суб’єкти господарювання, органи влади, органи місцевого самоврядування, а також органи адміністративно – господарського управління та контролю, визначені у розумінні Закону України “Про захист економічної конкуренції”, громадяни, об’єднання, установи, організаціі, щодо яких здійснюється розгляд заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Можливі наслідки приведення в життя рішення для різних соціальних груп населення та заінтересованих сторін.

Прийняття законопроєкту дозволить:

  • підвищити ефективність державного захисту економічної конкуренції, у тому числі кращому виявленню, розслідуванню та припиненню порушень законодавства про захист економічної конкуренції, завдяки запровадженим правовим інструментам; 
  • наблизити національне законодавство до законодавства ЄС.

Електронна адреса, строк і форма подання пропозицій та зауважень.

Зауваження та пропозиції приймаються електронною поштою на адресу:

studnyuk@amcu.gov.ua протягом 30 календарних днів.

Номер телефону, за яким надаються консультації з питання, що винесено на обговорення.

тел. (044) 251-60-44, 251-60-03

Прізвище, ім’я відповідальних осіб органу виконавчої влади.

Стаднюк Тетяна Василівна

Строк і спосіб оприлюднення результатів обговорення.

Звіт за результатами проведення громадського обговорення не пізніше ніж через два тижні після прийняття рішень за результатами обговорення буде оприлюднено на офіційному вебсайті Комітету.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux