Спільні дії влади та бізнесу в умовах кризи – як «м’яке правозастосування» АМКУ дозволило спинити зростання цін на продукти
Опубліковано 02 листопада 2020 року о 16:36

В березні ми всі стали свідками синхронного стрибка цін на продукти харчування. З полиць зникали гречка і сіль, відразу ж пішли вгору ціни не лише на бакалію, але й на овочі, а далі – буквально на все. Стрибок попиту внаслідок запровадження карантину відкрив можливість для продавців спробувати заробити на паніці.

Ніхто не був готовий до цієї кризи. Однак відреагувати вдалося миттєво. З середини березня АМКУ розпочав щоденний моніторинг цін на основні продукти харчування, так званий «споживчий кошик». Отримавши достатньо інформації про дії гравців ринку, Комітет відкрив справу за ознаками схожих дій, які призвели (або могли б призвести) до обмеження конкуренції. І відразу ж надав рітейлу обов’язкові до розгляду рекомендації (які ми й називаємо «м’яким правозастосуванням»).

Їх виконання вже за 2 тижні дало результат – ціни пішли вниз. Мова про   борошно, буряк, капусту, картоплю, моркву, крупи, цибулю, цукор, олію, макаронні вироби, молоко та яйця тощо. А на окремі товари зі споживчого кошика рітейлери встановили нульову націнку. До речі, в деяких мережах вона діє й досі.

Однією з системних проблем, які виявив Антимонопольний комітет, аналізуючи кризову ситуацію, є характер договорів між продавцями товару та постачальниками і виробниками. Тому однією з рекомендацій, наданих АМКУ, був перегляд умов постачання товарів, що дало б змогу збільшити коло учасників ринку.

Станом на сьогодні констатуємо: рекомендації Комітету рітейлерам були виконані.

Про що на зустрічі із представниками торговельних мереж повідомили Голова АМКУ Ольга Піщанська та Голова Північного міжобласного територіального відділення Олексій Хмельницький.

Водночас, задля уникнення таких кризових проявів, учасникам зустрічі було запропоновано враховувати ризики настання подібних ситуацій при розробці власних бізнес-стратегій. І в першу чергу – не потрапляти в залежність від обмеженого кола постачальників товару.

Соціально-орієнтована поведінка бізнесу та його співпраця із конкурентним відомством дають результат, відчутний усім. Без штрафів, втручання в господарську діяльність підприємств, судів тощо. Віримо, що така співпраця стане нормою, а не виключенням на час дії надзвичайної ситуації, викликаної епідемією коронавірусу.


Більше за темою
Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux