Антимонопольний комітет України провів дослідження ринку банківських послуг у контексті порушення принципу конкурентного нейтралітету. Ключовий об’єкт дослідження - обґрунтованість існування виключних повноважень банків державного сектору на обслуговування окремих сегментів ринку.
Поточна ситуація не ідеальна.
Для початку зазначимо, що Україна взяла на себе зобов’язання щодо зменшення присутності держави у сферах банківського обслуговування. Аналіз європейського досвіду свідчить, що держава може втручатись у розвиток банківських послуг у тих випадках, коли надання такої послуги на вільному ринку є неефективним, або коли подібне втручання сприяє розвитку і досягнення цілей суспільного інтересу.
Старі та нові обмеження
На українському ринку банківських послуг діє понад 70 банків . Отже, ринок є потенційно конкурентним. Незважаючи на це, до надання банківських послуг в окремих сегментах допущені лише банки державного сектору. для інших існують бар’єри. Серед ключових споживачів, щодо яких діють обмеження, – військові пенсіонери, переселенці, субсидіати, бюджетні установи та суб’єкти, що отримують бюджетні виплати, суб’єкти господарювання, що користуються спецрахунками (наприклад учасники ринку електричної енергії), тощо. Загалом мова йде більше ніж про 15 сегментів.
Деякі обмеження були встановлені ще 10-20 років тому і сприймаються як «усталена практика». Так, військовий пенсіонер з 1992 року може отримати пенсію тільки в АТ «Ощадбанк», незважаючи на те зручно йому обслуговуватись в цьому банку чи ні. Бібліотеки та музеї України зобов’язані відкривати рахунки виключно у банках державного сектору» з 1995 року, заклади культури – 2010-го, наукові установи – 2015-го.
В останні роки законодавством були встановлені і нові обмеження (виплата житлових субсидій на оплату житлово-комунальних послуг, виплата грошових компенсацій для отримання житла окремими категоріями осіб, грошова компенсація за «пакунок малюка», обслуговування депозитних рахунків для зарахування коштів, пов'язаних із примусовим виконанням рішень).
Подібний підхід до регулювання ринку банківських послуг стримує розвиток ефективної конкуренції та призводить до того, що приватні банки обмеженні у можливості надання послуг на рівних та конкурентних умовах. В свою чергу споживачі не в змозі отримати послугу за принципом «ціна/якість». Скарги від таких невдоволених споживачів на це неодноразово надходили до Комітету.
Конкуренцію потрібно розвивати
АМКУ дійшов висновку, що існує необхідність формування умов для розвитку конкуренції між банками всіх форм власності за рахунок їхніх власних досягнень. Тобто бар’єри вступу на закриті сегменти ринку повинні бути піддані критичному аналізу з точки зору доцільності їх існування. За певних умов вони можуть бути переглянуті.
За конкурентні умови для всіх банків виступає і НБУ. Незалежна асоціація банків України також зазначає, що підстави для надання банкам державного сектору виключних прав відсутні. Хоча, звісно, є і протилежні думки, як у органів державної влади так і у учасників ринку.
Зацікавленість банків і довіра споживачів
Для оцінки конкурентного потенціалу АМКУ вивчав рівень зацікавленості банків, у яких відсутня державна частка, в обслуговуванні наразі закритих сегментів ринку банківських послуг. Після опитувань стало зрозуміло, що деякі сегменти є дуже привабливими для приватних банків, одночасно існують і ті сфери, щодо яких не спостерігається високого рівня зацікавленості.. Одночасно, тези про те, що надання виключних прав банкам державного сектору обумовлене унікальними технологіями надання послуг, а також що це розповсюджена світова практика, під час дослідження не підтвердилися.
Пропозиції для КМУ
Отже, з метою запобігання порушенню принципу конкурентного нейтралітету при регулюванні ринку банківських послуг Комітетом направлено пропозиції Кабінету Міністрів України щодо надання доручення центральним органам влади зменшити та/або усунути бар’єри для розвитку конкуренції в окремих сегментах ринку банківських послуг. Зокрема, пропонуються такі заходи:
Результатами спільної роботи Кабміну та Антимонопольного комітету має стати підвищення якості надання банківських послуг за рахунок інтенсифікації конкуренції у раніше закритих сегментах ринку.