2 березня 2023 року Антимонопольний комітет України надав Кабінету Міністрів України пропозиції щодо вдосконалення нормативно-правового регулювання, а також обов’язкові для розгляду рекомендації ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції» щодо припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють.
Протягом останніх років АМКУ досліджував наявність ознак порушень законодавства про захист економічної конкуренції у процедурі сертифікації насіння (зокрема під час визначення його сортових якостей) ДП «Державним центром сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції» та виявив проблематику у нормативно-правовому регулюванні сфери надання послуг з польового оцінювання сертифікованого насіння, як складової процедури сертифікації насіння під час визначення його сортових якостей.
Під час дослідження встановлено, що на сьогодні єдиним органом з оцінки відповідності, який має право видавати сертифікати на сортові якості насіння є ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції».
Довідково: В Україні однією з головних умов для здійснення діяльності в сфері насінництва і розсадництва та виведення насіння як продукту на внутрішній та зовнішні ринки є сертифікація насіння та садивного матеріалу.
Маючи ексклюзивні права, надані Міністерством аграрної політики та продовольства України, ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції», в частині видачі сертифікатів, що засвідчують сортові якості насіння, є органом адміністративно-господарського управління та контролю.
Чинним законодавством передбачено можливість виконання робіт з польового оцінювання аудиторами із сертифікації (агрономами-інспекторами), які провадять діяльність як незалежні експерти під час визначення сортових якостей категорії сертифікованого насіння.
Отже, АМКУ встановлено, що аудитори із сертифікації (агрономи-інспектори), які провадять діяльність як незалежні експерти під час надання послуг з польового оцінювання сертифікованого насіння, є безпосередніми конкурентами ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції», що у своєму штаті має посадових осіб, які є аудиторами із сертифікації (агрономами-інспекторами).
Відтак, послуга з польового оцінювання сертифікованого насіння формує окремий товарний ринок, який відрізняється щонайменше складом учасників та конкурентною структурою.
При цьому законодавством у сфері насінництва не передбачено можливість суб’єктам насінництва безпосередньо залучати незалежних експертів* до польового оцінювання сертифікованого насіння, як складової процедури сертифікації насіння.
На практиці незалежні експерти могли надавати послуги з польового оцінювання сертифікованого насіння під час процедури сертифікації виключно за наявності укладеного договору з ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції».
Зазначене призвело до того, що ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції» створив штучний бар’єр входу на ринок надання послуги з польового оцінювання сертифікованого насіння, зобов’язавши незалежних експертів укладати з ним договори, не передбачені відповідним законодавством.
Фактично це означає, що ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції» самостійно та на власний розсуд регулює доступ до надання відповідних послуг.
При цьому АМКУ встановлено, що протягом 2019 року – 9 місяців 2022 року переважна більшість послуг із польового оцінювання сертифікованого насіння як складової процедури сертифікації надавалася саме аудиторами із сертифікації (агрономами-інспекторами), які провадять діяльність як посадові особи ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції». Їх відсоток складав у 2019 році – 97,3 %; у 2020 році – 96,8 %; у 2021 році – 98,93 %; за 9 місяців 2022 року – 98,9 %.
Отже, на практиці питома вага залучення незалежних експертів - аудиторів із сертифікації (агрономів – інспекторів) із загальної кількості наданих послуг із польового оцінювання сертифікованого насіння є мізерною, порівняно із наданням аналогічних послуг аудиторами із сертифікації (агрономами – інспекторами), що є посадовими особами ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції». Це може свідчити про неефективний спосіб залучення незалежних експертів - аудиторів із сертифікації (агрономів – інспекторів) до надання відповідних послуг.
На думку АМКУ такі дії ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції» містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання послуг із польового оцінювання сертифікованого насіння, шляхом створення перешкод доступу на відповідний ринок чи усунення з нього незалежних експертів.
Враховуючи наведене, АМКУ надало ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції» рекомендації припинити дії, що полягають у встановленні до незалежних експертів вимог щодо укладення не передбачених законодавством у сфері насінництва договорів. Підприємство також має усунути причини виникнення цього порушення та умов, що йому сприяють.
Крім того, АМКУ встановлено, що чинна редакція Закону України «Про насіння і садивний матеріал» визначає різні умови до формування вартості послуг із проведення сертифікації у сфері насінництва та розсадництва:
- органами з оцінки відповідності державної форми власності та аудиторами із сертифікації (агрономами-інспекторами), які провадять свою діяльність як посадові особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну аграрну політику, чи державного підприємства, установи, організації, що входить до сфери його управління для яких встановлюється державне регулювання вартості відповідних послуг;
- а також для органів з оцінки відповідності приватної форми власності та незалежних експертів, для яких встановлено вільне ціноутворення на відповідні послуги.
Внаслідок цього органи з оцінки відповідності приватної форми власності та незалежні експерти мають переваги в частині ціноутворення на власні послуги перед ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції».
З огляду на зазначене, Комітет надав пропозиції доручити Міністерству аграрної політики та продовольства України розробити проект постанови Кабінету Міністрів України та запропонувати внесення змін до Закону України «Про насіння і садивний матеріал» з огляду на необхідність:
На впровадження відповідних змін у сфері насінництва АМКУ надав КМУ та ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції» 60 днів.
* Під незалежними експертами маються на увазі аудитори із сертифікації (агрономи-інспектори), які провадять діяльність як незалежні експерти