Підстави для надання Антимонопольним комітетом рекомендацій КП «Київтеплоенерго»

Опубліковано 06 вересня 2021 року о 13:12

26 серпня Антимонопольний комітет України оприлюднив власну позицію стосовно ситуації, що склалась після надання Північним міжобласним територіальним відділенням АМКУ рекомендацій КП «Київтеплоенерго» та щодо оцінки Комітетом дій товариства в частині здійснення перерахунків за послуги теплопостачання.

Зважаючи на суспільний резонанс і та складність питання, Комітет вважає за необхідне опублікувати детальні роз’яснення щодо підстав для надання рекомендацій КП «Київтеплоенерго».

Чи є збільшення нарахувань за вже надані послуги теплопостачання наслідком виконання рекомендацій АМКУ? Розділимо ці запитання на дві частини.

Перше: чи правомірно було надано рекомендації та чи дійсно у діях КП «Київтеплоенерго» щодо застосування Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг (№ 315) містяться ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції?

Друге: чому здійснення перерахунків призвело до збільшення нарахувань?

Для початку зауважимо, що КП «Київтеплоенерго» є монополістом на ринку надання відповідних послуг, відтак його діяльність контролюється Комітетом на предмет можливих зловживань монопольним становищем. 

Відповідь на перше питання необхідно розпочати з передумов надання Рекомендацій. З травня 2019 року кардинально змінились умови функціонування ринків у сфері теплопостачання. Набув законної сили у повному обсязі новий Закон України «Про житлово-комунальні послуги» (далі – Закон № 2189-VIII), яким передбачено переукладення договорів між споживачами та виконавцями житлово-комунальних послуг.

Відтоді споживачі житлово-комунальних послуг (зокрема і населення) поділились на дві групи:

  • споживачі, які отримують послугу з централізованого опалення відповідно до умов публічного договору приєднання, який було опубліковано у газеті «Хрещатик», укладеного до 01.05.2019;
  • споживачі, які уклали договір, відповідно до вимог Закону № 2189-VIII, після 01.05.2019. Для цього співвласники багатоквартирних будинків мали обрати одну з моделей організації таких договірних відносин (індивідуальний або колективний договір, договір із колективним споживачем), шляхом проведення загальних зборів та направлення протоколу відповідного голосування виконавцю комунальних послуг.

При цьому, Законом № 2189-VIII встановлено перехідний період (до 01.05.2020) для укладання між споживачами та виконавцями житлово-комунальних послуг нових договорів (наприклад: укладання договору про надання послуг з постачання теплової енергії замість договору про надання послуг з централізованого опалення). Утім через карантин перехідний період було подовжено (до п’яти місяців з дня завершення карантину).

Досі велика частина населення не переуклали договори з надавачами житлово-комунальних послуг та отримують їх на умовах старих договорів (укладених до 01.05.2019). Отже, КП «Київтеплоенерго» під час здійснення нарахувань за спожиті послуги мало керуватись:

  • для договорів, укладених до 01.05.2019 – Методикою розрахунку кількості теплоти, спожитої на опалення місць загального користування багатоквартирних будинків, та визначення плати за їх опалення (Методика № 359);
  • для нових договорів, укладених після 01.05.2019 – новою Методикою розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг (Методика № 315).

Нагадаємо, Міністерство розвитку громад та територій України (Мінрегіон) надавало роз’яснення щодо загальних відомостей про цю Методику та щодо того, чому підприємства тепло-, водопостачання та водовідведення не можуть її наразі застосовувати та здійснювати будь-які додаткові нарахування, посилаючись на неї.

Попри те, що застосування нової Методики № 315 до старих договорів є прямим порушенням умов таких договорів, КП «Київтеплоенерго» все ж запровадило цю практику.  

Внаслідок цього впродовж опалювальних періодів 2019/2020 та 2020/2021 років міг відбуватися неправомірний та несправедливий розподіл нарахувань споживачам плати за опалення місць загального користування.

Так з 2019 року в будинках, що частково (не на 100%) обладнані індивідуальними лічильниками тепла, спостерігалась велика різниця між рахунками на тепло для абонентів з квартирними засобами обліку та без них.  Ця різниця могла виникати через зменшення подачі тепла у своє житло власниками квартир з лічильниками. У такому разі, абоненти без квартирних лічильників мусили сплачувати набагато більші суми, аніж їхні сусіди, що мали пристрої обліку.

Зважаючи на ці обставини, Адміністративна колегія Північного міжобласного територіального відділення АМКУ надала КП «Київтеплоенерго» обов’язкові для розгляду рекомендації утриматись від застосування Методики № 315 до розрахунків зі споживачами, з якими укладено старі договори (до 01.05.2019), та здійснити перерахунки плати за спожиті ними послуги.

Для встановлення ж причин збільшення нарахувань за вже надані послуги централізованого опалення Комітет наразі здійснює повний та всебічний аналіз складових, що використовувались під час перерахунку. Остаточна позиція органів Комітету буде надана після ґрунтовного аналізу отриманих від КП «Київтеплоенерго» матеріалів.

Тож наразі висновки про те, що збільшення нарахувань є наслідком виконання рекомендацій Комітету щодо необхідності перерахунку за старою Методикою є передчасними та некоректними. 



Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux