Конкурентне правозастосування щодо діяльності монопсоній, взаємодія між конкурентною та промисловою політикою, роль регіональних економічних організацій у захисті конкуренції. Ці та чимало інших питань нарівні з обговоренням практик та інструментів конкуренційних відомств обговорювали представники цих органів під час дискусійних панелей XXI сесії Міжурядової групи експертів з конкурентного законодавства та політики Конференція ООН з питань торгівлі та розвитку UNCTAD, яка тривала у Женеві (Швейцарія) впродовж 5-7 липня.
Антимонопольний комітет України на засіданнях представляли заступниця голови Комітету – державна уповноважена Анжеліка Коноплянко та директорка Департаменту досліджень і розслідувань ринків виробничої сфери АМКУ Юлія Янова.
Зокрема, фахівці з усього світу ділилися досвідом щодо мінімізації ризиків зловживань на ринках, де існують монопсонії. На відміну від монополії, монопосонія передбачає існування на ринку єдиного покупця, або групи покупців, які можуть впливати на встановлення цін чи навʼязувати інші умови придбання товарів.
Поняття монопосонії наразі відсутнє в українському законодавстві. Водночас Комітет йде в ногу з часом, та досліджує наразі не лише питання монопсонії, а й олігопсонії. Результати цих досліджень стануть незабаром відомі широкому загалу, зазначила за результатами цих обговорень заступниця голови АМКУ Анжеліка Коноплянко.
«Обмеження конкуренції монопсоніями може мати такий же негативний ефект, як і будь-яка інша антиконкурентна поведінка. Водночас прикладів застосування антимонопольного законодавства з метою боротьби з монопсоніями небагато. У Польщі, Румунії та США є цікавий досвід розслідувань на ринках праці - колеги звертали увагу на зниження заробітної плати робітників та обмежувальні практики під час працевлаштування. Канада, Німеччина, Угорщина оцінювали вплив покупця на класичних товарних ринках. Водночас делегати відзначили необхідність подальшої роботи над адаптацією поняття монополії, щоб воно охоплювало і монопсонію, визначенням релевантного ринку під час оцінки концентрацій на ринках праці», - розповіла державна уповноважена АМКУ.
Також на сесії виступали представники Польщі та Хорватії, які мають розроблене вторинне законодавство та сформовану практику щодо протидії зловживанням переговорною силою. Директорка Департаменту досліджень і розслідувань ринків виробничої сфери АМКУ Юлія Янова зауважила, що наразі в усьому світі конкурентними відомствами активно обговорюється вплив на конкурентне середовище переговорної сили, зокрема – йдеться про шляхи ефективної протидії зловживанням нею у взаємовідносинах між рітейлом та постачальниками (недобросовісні торгові практики).
«Комітет неодноразово наголошував на нагальній необхідності прийняття профільного законопроекту, направленого на урегулювання вказаних питань на території України. Зокрема, на необхідності імплементації Директиви Європейського Парламенту і Ради 2019/633 від 17 квітня 2019 року «Про недобросовісну торгову практику між підприємствами у сфері сільського господарства та продовольства» у національне законодавство»,- повідомила Юлія Янова.
Також під час другого дня засідань учасники сесії обговорювали, зокрема, питання взаємодії органів влади відповідальних за промислову політику з конкурентними відомствами. Серед іншого йшлося про форми співпраці у періоди економічних змін: під час подолання кризових викликів, втілення новацій, зокрема, діджиталізації або в рамках досягнення цілей сталого розвитку. Йшлося і про складні питання у роботі новостворених конкурентних відомств.
В рамках окремої панелі учасники обговорили роль регіональних економічних організацій у розвиткові конкуренції та обмінялися досвідом щодо найбільш ефективних стратегій технічної допомоги для удосконалення конкурентної політики.
Знайомство з досвідом країн, що перебувають на різних етапах становлення конкуренції важливе для АМКУ у контексті постійної роботи над посиленням його інституційної спроможності та удосконалення законодавчої бази в рамках європейської інтеграції.
Нагадаємо, у 2022 році голова АМКУ Ольга Піщанська, виступаючи онлайн перед учасниками XX-го засідання Міжурядової групи експертів з законодавства та політики в сфері конкуренції Конференції ООН з торгівлі та розвитку (ЮНКТАД), наголосила на важливості обміну досвідом та співпраці конкурентних відомств країн світу для віднайдення дієвих шляхів виходу з кризи.
Довідково: Конференція Організації Об'єднаних Націй з торгівлі та розвитку створена в 1964 році для сприяння державам що розвиваються. ЮНКТАД є частиною Секретаріату Організації Об’єднаних Націй, що займається питаннями торгівлі, інвестицій та розвитку. Основною метою організації є формулювання політики, що стосується всіх аспектів розвитку, включаючи торгівлю, інвестиції, допомогу, транспорт, фінанси та технології. ЮНКТАД об’єднує понад 190 країн світу.