Серед плюсів законопроєкту – впровадження положень європейського законодавства:
Разом з тим законопроєкт має і недоліки, наявність яких може суттєво вплинути на розвиток конкуренції на ринках у сфері управління відходами. Так, законопроєкт пропонує визначати оператора муніципальної системи управління побутовими відходами виключно з-поміж комунальних підприємств та без проведення конкурсного відбору. Завдяки цьому комунальні підприємства отримають суттєві переваги порівняно з підприємствами приватної форми власності та державними підприємствами. При цьому з ринку можуть бути усунуті підприємства приватної форми власності та державні підприємства, в той час, як доступ на ринок нових суб’єктів господарювання буде неможливий.
Також законопроєкт передбачає встановлення вимоги до учасників конкурсу з вивезення побутових відходів щодо наявності спеціальної техніки (сміттєвозів). Водночас відсутні вимоги щодо вартості послуг як на етапі конкурсу, так і після отримання перемоги у ньому. Відсутність норм, які б врегульовували питання ціни у період дії укладеного договору, створює умови для необґрунтованого завищення ціни без будь-яких обмежень.
Окрім того, законопроєкт містить неузгоджені положення щодо складу послуг з управління побутовими відходами та, відповідно, складу тарифу на цю послугу. Реалізація запропонованих норм може призвести до ущемлення інтересів споживача, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Враховуючи можливий суттєвий вплив на конкуренцію у сфері управління відходами, Комітет надіслав свої зауваження до законопроекту до Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування.
Впродовж 2019 року органами Антимонопольного комітету України на ринках послуг з вивезення побутових відходів виявлено понад 160 порушень законодавства про захист економічної конкуренції з боку органів місцевого самоврядування. Вони проявлялися у вигляді антиконкурентних дій та у вигляді зловживання монопольним становищем суб’єктів господарювання.
Робота Комітету щодо виявлення та припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції на регіональних ринках послуг з вивезення побутових відходів продовжується й у поточному році.