Захист споживачів від проявів недобросовісної реклами у сфері лікарських засобів в умовах пандемії СОVID-19

Опубліковано 17 березня 2021 року о 11:00

В умовах світової пандемії, яка негативно вплинула на економіку країни у 2020 році, Антимонопольним комітетом України (далі – АМКУ/Комітет) було проведено ретельне дослідження ринку реклами лікарських засобів з метою виявлення недобросовісної конкуренції.

Реклама є одним із найвпливовіших та найдієвіших інструментів,  оскільки щоденно кожен з нас є споживачем реклами.

Антимонопольним комітетом минулого року неодноразово надавались рекомендації та приймались рішення про накладення штрафів на недобросовісні компанії. Однак, питання вибору лікарських засобів особливо гостро постало у 2020 році.

12 березня 2021 року за ініціативою Комітету відбувся круглий стіл, присвячений обговоренню досліджень з виявлення та припинення недобросовісних практик у сфері реклами лікарських засобів.

У дискусії взяли участь представники фармацевтичних компаній, рекламного ринку, юридичних фірм, мас-медіа та бізнес-асоціацій щодо контролю за дотриманням законодавства про захист від недобросовісної конкуренції суб’єктами, які виробляють, продають та просувають фармацевтичну продукцію.

Голова Комітету Ольга Піщанська під час обговорення підкреслила, що Антимонопольний комітет завжди приділяє значну увагу недобросовісній рекламі, а особливо – коли мова йдеться про ліки.

«Минулого року всі ми постали перед новим серйозним викликом – пандемією COVID-19. Комітет вжив значну кількість заходів щодо недобросовісної реклами лікарських засобів, яка могла вводити в оману споживачів, зокрема були надані рекомендації учасникам відповідних ринків», - зазначила Ольга Піщанська.

Заступниця Голови АМКУ – державна уповноважена Дар’я Чередніченко акцентувала, що Комітетом були узагальнені та виділені найбільш типові порушення у сфері реклами лікарських засобів. Вони є основою проєкту рекомендаційних роз’яснень, які найближчим часом будуть затверджені Комітетом. Для представників бізнесу це буде своєрідний чек-лист для перевірки рекламних роликів чи повідомлень на відповідність чинному законодавству.

«Отже, рекомендаційні роз’яснення будуть корисні і для бізнесу, який хоче відповідати вимогам Закону про захист від недобросовісної конкуренції, і для споживачів. Адже для нас так само важливо, щоб вони могли довіряти інформації, які міститься у рекламі, і робити свідомий вибір», -  наголосила Дар’я Чередніченко.

Начальник Управління розслідувань недобросовісної конкуренції АМКУ Людмила Шурховецька нагадала учасникам про найбільш поширені «рекламні» ходи, які можуть містити ознаки порушень законодавства про захист від недобросовісної конкуренції. Найчастіше вони полягали у поширенні неповної, неточної інформації або не підтвердженої інформації, що за певних умов впливає або може вплинути на попит споживачів. Серед них:

  • Поширення неправдивої інформації щодо швидкості дії лікарських засобів: використання фраз «враз», «негайно», «долає швидко», «за декілька секунд» та подібних.
  • Поширення неточної інформації щодо якості та / або ціни лікарських засобів: твердження «висока якість», «помірна ціна», доступна ціна», «найвища якість».
  • Поширення неточних відомостей щодо лідерства лікарських засобів: «лідер», «№1 у світі».
  • Поширення неправдивих відомостей про фармакологічні властивості лікарських засобів та їх застосування: «анти COVID-19», «проти коронавіруса», «подвійна дія проти хвороби»  та інші.
  • Поширення неточних відомостей щодо перебільшення властивостей лікарських засобів: «найкращий», «найбільший» тощо.

Представники бізнесу та юридичних компаній під час круглого столу поділилися своїм баченням ситуації, надали зауваження та поставили запитання, які не залишилися без обґрунтованих відповідей представників АМКУ. Під час дискусії особливу увагу приділили використанню порівняльної реклами, рекламі у соцмережах та низці інших важливих напрямків.

Варто наголосити, що наприкінці минулого року Комітет затвердив «Звіт за результатами дослідження з виявлення та припинення недобросовісних практик в сфері реклами лікарських засобів, біологічно активних добавок, лікувальних процедур, антисептичних та дезінфекційних засобів» .



Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux