В умовах світової пандемії, яка негативно вплинула на економіку країни у 2020 році, Антимонопольним комітетом України (далі – АМКУ/Комітет) було проведено ретельне дослідження ринку реклами лікарських засобів з метою виявлення недобросовісної конкуренції.
Реклама є одним із найвпливовіших та найдієвіших інструментів, оскільки щоденно кожен з нас є споживачем реклами.
Антимонопольним комітетом минулого року неодноразово надавались рекомендації та приймались рішення про накладення штрафів на недобросовісні компанії. Однак, питання вибору лікарських засобів особливо гостро постало у 2020 році.
12 березня 2021 року за ініціативою Комітету відбувся круглий стіл, присвячений обговоренню досліджень з виявлення та припинення недобросовісних практик у сфері реклами лікарських засобів.
У дискусії взяли участь представники фармацевтичних компаній, рекламного ринку, юридичних фірм, мас-медіа та бізнес-асоціацій щодо контролю за дотриманням законодавства про захист від недобросовісної конкуренції суб’єктами, які виробляють, продають та просувають фармацевтичну продукцію.
Голова Комітету Ольга Піщанська під час обговорення підкреслила, що Антимонопольний комітет завжди приділяє значну увагу недобросовісній рекламі, а особливо – коли мова йдеться про ліки.
«Минулого року всі ми постали перед новим серйозним викликом – пандемією COVID-19. Комітет вжив значну кількість заходів щодо недобросовісної реклами лікарських засобів, яка могла вводити в оману споживачів, зокрема були надані рекомендації учасникам відповідних ринків», - зазначила Ольга Піщанська.
Заступниця Голови АМКУ – державна уповноважена Дар’я Чередніченко акцентувала, що Комітетом були узагальнені та виділені найбільш типові порушення у сфері реклами лікарських засобів. Вони є основою проєкту рекомендаційних роз’яснень, які найближчим часом будуть затверджені Комітетом. Для представників бізнесу це буде своєрідний чек-лист для перевірки рекламних роликів чи повідомлень на відповідність чинному законодавству.
«Отже, рекомендаційні роз’яснення будуть корисні і для бізнесу, який хоче відповідати вимогам Закону про захист від недобросовісної конкуренції, і для споживачів. Адже для нас так само важливо, щоб вони могли довіряти інформації, які міститься у рекламі, і робити свідомий вибір», - наголосила Дар’я Чередніченко.
Начальник Управління розслідувань недобросовісної конкуренції АМКУ Людмила Шурховецька нагадала учасникам про найбільш поширені «рекламні» ходи, які можуть містити ознаки порушень законодавства про захист від недобросовісної конкуренції. Найчастіше вони полягали у поширенні неповної, неточної інформації або не підтвердженої інформації, що за певних умов впливає або може вплинути на попит споживачів. Серед них:
Представники бізнесу та юридичних компаній під час круглого столу поділилися своїм баченням ситуації, надали зауваження та поставили запитання, які не залишилися без обґрунтованих відповідей представників АМКУ. Під час дискусії особливу увагу приділили використанню порівняльної реклами, рекламі у соцмережах та низці інших важливих напрямків.
Варто наголосити, що наприкінці минулого року Комітет затвердив «Звіт за результатами дослідження з виявлення та припинення недобросовісних практик в сфері реклами лікарських засобів, біологічно активних добавок, лікувальних процедур, антисептичних та дезінфекційних засобів» .