Врегулювання закупівель шкільного харчування: АМКУ надав Мінекономіки обов’язкові для розгляду рекомендації

Опубліковано 23 липня 2021 року о 18:44

Антимонопольний комітет України з метою контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції провів роботу з виявлення проблемних питань під час публічних закупівель на ринках постачання продуктів харчування, послуг їдалень та кейтерингу для закладів освіти. 

У зв’язку із соціальною значущістю питання, а також через фіксацію Комітетом під час розгляду скарг значної кількості порушень з боку замовників в цій сфері, у 2020 році АМКУ надав Мінекономіки рекомендації, у яких пропонувалося вжити заходів для вдосконалення порядку визначення у тендерній документації вимог до учасників  закупівель за кодами класифікації:  

  • ДК 021:2015- 55510000-8 - Послуги їдалень 
  • ДК 021:2015-55510000-1 - Кейтерингові послуги 
  • ДК 021:2015-15800000-6 - Продукти харчування різні.  

Зокрема, пропонувалося вдосконалити цей порядок шляхом розробки методичних рекомендацій, методологічних роз’яснень або внесення змін до Примірної тендерної документації. 

25 травня 2020 року №195/2020 Указом Президента України було схвалено «Національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі». Серед її цілей є, зокрема й удосконалення системи організації харчування та модернізація обладнання для їдалень і харчоблоків закладів освіти.  

План заходів з реформування системи шкільного харчування Уряд затвердив 05 серпня 2020 року. На його виконання Мініекономіки прийняло «Методичні рекомендації щодо особливостей здійснення закупівель у сфері організації харчування в закладах освіти».  

Попри це, станом на початок 2021 року до Комітету як органу оскарження продовжують надходити скарги на дії замовників під час проведення процедур закупівель у зазначеній сфері.  

З масиву цих скарг Комітет вирізнив такі найтиповіші порушення вимог законодавства замовниками:    

І. Встановлення дискримінаційних вимог у частині кваліфікаційних критеріїв: 

- звуження кола учасників шляхом виключення можливості залучати техніку та обладнання, щодо якого наявні експлуатаційні дозволи та/або реєстрація, на підставі цивільно-правових договорів (оренди, найму тощо), а також встановлення необґрунтованих вимог до обсягу такої техніки та обладнання; 

- встановлення вимоги щодо наявності досвіду виконання договорів у кількості більше двох або за конкретний період. 

ІІ. При формуванні вимог до технічних та якісних характеристик товару:  

- не вказує вимоги виконання, яких передбачено Постановою про затвердження норм харчування та іншими нормативними актами; 

- не вказує або вказує недостатньо чітко характеристики/вимоги до предмета закупівлі; 

- не вказує перелік документів, які дозволяють встановити дійсні параметри якості та безпечності товару; 

- висуває надмірні вимоги до технічних та якісних характеристик товару. 

IIІ. Встановлення інших дискримінаційних умов 

Замовники вимагають надання документів чи здійснення дій, які за своїм змістом не належать до предмета закупівлі та не впливають на можливість оцінки якості та безпечності товару, вигідності пропозиції учасника і його кваліфікації.  

Також здійснений Комітетом аналіз положень Методичних рекомендацій засвідчив, що вони не містять чітких рекомендацій (приписів, настанов), слідування яким дасть змогу замовнику сформувати ефективне та недискримінаційне середовище для добросовісної конкурентної боротьби під час проведення закупівлі. 

Відтак, з метою формування конкурентного середовища на ринках послуг їдалень, кейтерингових послуг та послуг з постачання продуктів харчування під час проведення публічних закупівель Комітет надав Міністерству економіки обов’язкові для розгляду рекомендації:  

- вжити заходів щодо вдосконалення порядку визначення в тендерній документації вимог до учасників процедур закупівель (зокрема, але не виключно) за згаданими вище кодами класифікації.  

- внести зміни у Методичні рекомендації щодо методології особливостей здійснення закупівель у сфері організації харчування в закладах освіти.   


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux