Верховний суд України на засіданні 30 серпня 2022 року підтримав позицію Антимонопольного комітету України у справі проти вітчизняного виробника вин - НВП «Нива» ТОВ. Підприємство поширювало на контретикетках трьох вин власного виробництва «LAMBRUSCO» («SPUMANTE», «FRIZANTE» та «DOLCE VITA») інформацію, що вводила в оману споживачів.
Під час розгляду справи АМКУ встановив, що, зокрема, виробник друкував на контретикетках пляшок вина такі твердження:
Окрім цього, інформація, що зазначалася латиницею на етикетках згаданих вин, мала більший шрифт, ніж інформація кирилицею.
Використання таких позначень для маркування продукції може створювати у споживача оманливе враження про:
- виготовлення цих марок вин в Італії;
- використання для виробництва вин італійського виноматеріалу;
- виготовлення вин за італійською технологією.
Що насправді, як встановив Комітет, не відповідає дійсності.
Зокрема, комітет встановив, що до складу зазначених видів вин входять, окрім виноматеріалів, концентрат виноградного соку, спиртові рослинні екстракти («Груша», «Лісові ягоди» та «Чайна троянда») та діоксид вуглецю.
В той час як згідно з законодавством, вино - це алкогольний напій, вироблений виключно «з винограду, міцність якого набувається внаслідок спиртового бродіння роздушених ягід або свіжовіджатого соку, а в разі виготовлення вин кріплених – підвищується шляхом додавання спирту етилового».
Також під час розгляду справ підприємство не змогло належним чином підтвердити походження з Італії сировини, що використовувалася для виробництва його вин та дотримання відповідної технології. Споживчі властивості зазначених марок вин «LAMBRUSCO» відрізняються від споживчих властивостей виноробної продукції, країною виробництва якої дійсно є Італія.
Отже інформація, поширена НВП «Нива» ТОВ на контретикетках вин «LAMBRUSCO», не відповідає дійсності, може ввести в оману споживача та спонукати його придбати саме цей продукт, на основі хибного розуміння написів на етикетках.
Комітет наголошує, що назва та вид виноробної продукції мають бути зрозумілими для споживача, конкретно та точно характеризувати продукт, розкривати його походження, надавати можливість відрізняти певний вид виноробної продукції. Адже, обираючи певний вид алкогольної продукції, споживачі керуються саме заявленою виробником інформацією.
Поширення подібної неправдивої інформації може також посилити конкурентну позицію відповідача на ринку й надати йому неправомірні переваги, не завдяки власним досягненням, а завдяки введенню в оману споживачів.
З огляду на вищезазначене, АМКУ ухвалив рішення про те, що НВП «Нива» ТОВ вчинило порушення Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» у вигляді поширення інформації, що вводить в оману та оштрафував підприємство на 707 000 грн.
Відповідач з рішенням АМКУ не погодився й впродовж двох років оскаржував його у судовому порядку. Всі три судових інстанції у підсумку підтримали позицію Комітету.
Оскільки впродовж цього часу відповідач не сплатив штраф до державного бюджету, то за рахунок пені на цей час він становить 1 млн 414 тис грн.