8 березня 2024 року представники Департаменту моніторингу і контролю державної допомоги Антимонопольного комітету України взяли участь у вебінарі «Підходи Європейської Комісії щодо віднесення до державної допомоги та оцінка допустимості такої допомоги в рамках надання підтримки на виробництво зброї, військового спорядження тощо», проведеноuj у межах реалізації проєкту «Узгодження правил і практик конкуренції та державної допомоги із законодавством ЄС (COMPASA)».
Тема забезпечення обороноздатності держави є вкрай важливою для України, оскільки у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України кожен день для українців є часом героїчної боротьби з окупантами, нових випробувань і нових перемог.
В Європейському Союзі положення щодо захисту істотних інтересів безпеки відображені в статті 346 Договору про функціонування європейського Союзу (далі – ДФЄС), які, відповідно, кореспондуються зі статтею 472 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.
Так, згідно зі статтею 346 ДФЕС положення Договору про Європейський Союз та ДФЄС не перешкоджають застосуванню відповідних правил, зокрема, якщо будь-яка держава-член може вживати таких заходів, які вона вважає необхідними для захисту істотних інтересів своєї безпеки, які пов’язані з виробництвом або торгівлею зброєю, боєприпасами та військовими матеріалами; такі заходи не повинні негативно впливати на умови конкуренції на внутрішньому ринку щодо продукції, яка не призначена виключно для військових цілей.
Експерти COMPASA зазначили, що оборонні ринки мають певні особливості, які відрізняють їх від інших секторів, оскільки характер відповідних товарів чутливий і пов’язаний з суверенітетом та національною безпекою. Також експерти повідомили про розподіл оборонних товарів на hard-defence (матеріали та обладнання для важкої оборони та військового призначення) та soft-defence («легкі» захисні матеріали та товари подвійного призначення: матеріали та товари, які можуть використовуватись у цивільних чи військових цілях (наприклад, намети чи транспортні літаки)).
Тоді як підтримка hard-defence не є державною допомогою, оскільки, зокрема, є необхідною для захисту основних інтересів безпеки держав-членів, підтримка soft-defence потребує застосування правил державної допомоги (зокрема, це може бути підтримка для регіональної допомоги, допомоги на дослідження і розробки, захист навколишнього середовища, de minimis).