1 листопада 2024 року на засіданні Уряду було схвалено проєкти законів України:
Законопроєкти були розроблені Антимонопольним комітетом України на виконання Державної антикорупційної програми на 2023 – 2025 роки (затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2023 № 220) у якій, зокрема, зазначається про необхідність вирішення проблеми, що значна частина надавачів державної допомоги суб’єктам господарювання надає державну допомогу, яка є незаконною та визнана Антимонопольним комітетом недопустимою для конкуренції, що, у свою чергу, спричиняє негативний вплив на конкуренцію. Також 8 листопада 2023 року у Звіті Європейської Комісії у межах Пакета розширення Європейського Союзу зазначено, що «навіть до призупинення дії Закону «Про державну допомогу» застосування правил державної допомоги, зокрема, щодо нотифікацій, було проблематичним, оскільки органи влади, які надають державну допомогу, не завжди повідомляли АМКУ про заходи державної допомоги… Крім того, система державної допомоги de minimis не працює належним чином через відсутність ефективного контролю за відповідними пороговими значеннями».
Власне, Законопроєкт про внесення змін до КУпАП і передбачає встановлення адміністративної відповідальності для керівників, інших посадових осіб - надавачів державної допомоги у виді штрафів за недотримання вимог законодавства про державну допомогу, а саме за:
Законопроєкт про внесення змін до Закону про державну допомогу, у свою чергу, передбачає, зокрема, зміни щодо подання інформації про: чинну державну допомогу; державну допомогу, щодо якої її надавачі підлягають звільненню від обов’язку повідомлення про нову державну допомогу; незначну державну допомогу; державну допомогу, надану під час дії воєнного стану; державну допомогу, надавачі якої звільняються від обов’язку повідомлення про нову державну допомогу та про пропозиції щодо внесення змін до умов чинної державної допомоги, що надавалася протягом одного року після припинення або скасування воєнного стану.
Отже, зазначені законопроєкти, з одного боку, спрямовані на виконання відповідних заходів, передбачених Державною антикорупційною програмою, і мають на меті створення правових та організаційних механізмів встановлення відповідальності за порушення вимог законодавства про державну допомогу. А з іншого боку, вони сприятимуть подоланню проблеми зниженого рівня подання надавачами повідомлень про державну допомогу та належному подання ними інформації про державну допомогу (у тому числі незначну), про що зазначала у своєму звіті Європейська Комісія.
Наразі розроблені Комітетом проєкти Законів України подано до Верховної Ради України. Проте, на сьогодні, під час дії воєнного стану окремі норми Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» призупинені, у тому числі і щодо подання надавачами повідомлень. Відтак, застосування запропонованих законопроєктами змін, у разі прийняття відповідних законів України, можливе лише після відновлення дії Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» у повному обсязі.