До Антимонопольного комітету України надходять численні звернення киян щодо нарахування їм у платіжках КП «Київтеплоенерго» додаткових сум за минулий період, підставою для чого, начебто, стали рекомендації АМКУ. При чому перерахування у цих платіжках відбувається переважно у бік збільшення та без належного обґрунтування підстав для цього.
Водночас Комітет наголошує, що нові нарахування споживачі отримали не в результаті дій Відділення, а в результаті дій/бездіяльності КП «Київтеплоенерго». Адже воно без укладання нових договорів зі споживачами, здійснювало нарахування за новою Методикою розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.11.2018 № 315 (далі – Методика № 315). Ці дії можуть містити ознаки порушення конкурентного законодавства, у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку.
Нагадаємо, 24.06.2021 адміністративна колегія Відділення надала КП «Київтеплоенерго» обов’язкові для розгляду рекомендації утриматись від застосування Методики № 315 під час розрахунків зі споживачами, з якими не укладено договори відповідно до вимог Закону №2189-VIII та здійснити перерахунки споживачам, з якими були укладені до 01.05.2019 договори про надання комунальних послуг, розміру плати за послуги з централізованого опалення відповідно до Методики № 359.
КП «Київтеплоенерго» уже повідомило Відділення про часткове виконання наданих йому рекомендацій, зокрема, в частині здійснення перерахунків відповідно до Методики №359 за послуги в опалювальний період 2020-2021 року.
Чи дійсно дані Комітетом рекомендації виконано, та чи пов’язано з їх виконанням здійснення значних донарахувань у платіжках окремих користувачів послуг, Комітет наразі з’ясовує.
Зокрема, вживаються заходи щодо отримання детальної інформації від Підприємства стосовно проведеного перерахунку споживачам. До КП «Київтеплоенерго» направлено всі необхідні вимоги про надання інформації щодо проведеного перерахунку, після отримання найближчим часом відповідей зможемо дати належну оцінку таким діям монополіста.
3 01.05.2019 набув законної сили у повному обсязі новий Закон України «Про житлово-комунальні послуги» (далі – Закон № 2189-VIII), що істотно змінив принципи відносин у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг, а також запровадив нову термінологію та класифікацію комунальних послуг, вніс зміни в організацію надання комунальних послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.
Також, Законом № 2189-VIII чітко визначено умови перехідного періоду. Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2189-VIII до переходу на нові договори про надання комунальних послуг, що будуть укладені за правилами, визначеними Законом № 2189-VIII, продовжують діяти старі договори про надання комунальних послуг, що укладалися за вимогами «старого» Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (Закон № 1875-IV).
При цьому, необхідно звернути увагу на те, що старі договори зі споживачами не передбачають можливість застосування виконавцями послуг Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.11.2018 № 315 (далі – Методика № 315).
Відповідно до роз’яснень Міністерства розвитку громад та територій України (далі – Мінрегіон), в тому числі які надавались листом від 02.05.2019 № 7/10.1/7260-19 до КМДА, Методика № 315 може застосовуватись виключно до нових договорів, які укладено згідно з вимогами Закону № 2189-VIII.
Тобто наразі підприємства тепло-, водопостачання та водовідведення не можуть застосовувати Методику № 315 та здійснювати будь-які додаткові нарахування, посилаючись на Методику № 315, оскільки вона була розроблена Мінрегіоном на виконання Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» та Закону № 2189-VIII (який вступив у дію з 01.05.2019).
Методика № 315 може застосовуватись лише після укладення споживачами нових договорів з виконавцями комунальних послуг (за вимогами Закону № 2189-VIII). До того часу, нарахування населенню за комунальні послуги має здійснюватися за чинними договорами та правилами. Тобто, тепло- та водопостачальні підприємства не можуть розподіляти воду і тепло відповідно до Методики № 315. Це є прямим порушенням умов чинних договорів зі споживачами.
Наведена правова позиція також підтримана Центральним апеляційним судом в постанові від 03.06.2021 у справі № 908/3611/19, який зазначив, що Методика № 315 не підлягає застосуванню у спірних правовідносинах, оскільки вона встановлює порядок розподілу спожитих комунальних послуг, які регулюються Законом № 2189-VIII.