• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • English
Охорона здоров’я та державна допомога. АМКУ роз’яснив правила застосування законодавства
Опубліковано 31 серпня 2022 року о 16:44

Антимонопольний комітет України, зважаючи на численні запити надавачів  державної допомоги у сфері охорони здоров’я, надав роз’яснення щодо особливостей правозастосування під час розгляду відповідних повідомлень. Роз’яснення надано на основі узагальнення власної практики АМКУ, норм національного законодавства та практики Європейського Союзу.

Отже, не є державною допомогою та не потребує погодження з Комітетом: 

-державна підтримка закладів охорони здоров’я, яка спрямовується  ними виключно на забезпечення надання безоплатної допомоги, а обсяг платних медичних послуг цього закладу не перевищує 20% обсягу від загальної кількості.

Обов’язковою умовою при цьому є розділення закладом обліку доходів та витрат щодо основного виду діяльності (надання безоплатної медичної допомоги) та додаткової діяльності (з надання платних послуг).

-  державна підтримка закладам охорони здоров’я, частка платної діяльності яких становить більше 20%, однак таке фінансування є компенсацією цим закладам на здійснення ними публічних обов’язків. Мова йде про такі статті витрат як заробітна плата співробітників, комунальні платежі, закупівля витратних матеріалів та обладнання, ремонти тощо.

У цьому випадку обов’язковим є виконання умов, зазначених у рішенні Європейського суду No 280/00 Altmark Trans Gmbh, Regierungspräsidium Magdeburg v Nahverkehrsgesell – schaft Altmark Gmbh (критерії Altmark):

1. суб’єкт господарювання має виконувати чітко встановлені та визначені зобов’язання з обслуговування населення;

2. параметри, на підставі яких розраховується компенсація, визначені заздалегідь в об’єктивний та прозорий спосіб;

3. компенсація суб’єкту не є надмірною і не перевищує необхідної йому суми для покриття всіх або частини витрат, здійснених під час надання послуг загального економічного інтересу;

4. якщо суб’єкта було обрано не під час публічних закупівель, тоді рівень компенсації визначається на основі аналізу типових витрат, що інших суб’єктів, які  суб’єкта господарювання, який зміг би надавати такі послуги, з урахуванням відповідного доходу та обґрунтованого прибутку .


Водночас державна підтримка закладам охорони здоров’я, щорічна частка платної діяльності яких становить більше 20% та щодо якої не виконуються критерії Altmark, містить ознаки державної допомоги й потребує подання повідомлення до АМКУ.  

Після отримання такого повідомлення Комітет оцінюватиме допустимість, у відповідності до рішення Комісії ЄС про застосування частини другої статті 106 ДФЄС (2012/21/ЄС) та Рамкового повідомлення Комісії ЄС щодо державної допомоги у формі компенсації за надання публічних послуг (2011) 2012/C 8/03).

Нагадаємо, у зв’язку з запровадженням в Україні воєнного стану було внесено зміни до Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання». Так на час дії воєнного стану вся державна допомога є допустимою, а протягом дії воєнного стану та впродовж року після його припинення або скасування державну допомогу не потрібно погоджувати з Комітетом. 

Більше за темою
Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux