30-31 травня 2019 року в м. Одесі відбувся
навчальний курс «Система державної
допомоги в Україні», що проводиться Антимонопольним комітетом України та Проектом технічної допомоги ЄС «Підтримка
Антимонопольного комітету України у впровадженні правил державної допомоги» (SESAR). Під час заходу фахівці міських
рад та обласних державних адміністрацій Одеської, Вінницької, Миколаївської та
Херсонської областей дізнавались про реформування правил надання державної
допомоги та релевантний європейській досвід.
Дводенний курс розроблений фахівцями АМКУ та SESAR. Він охоплює основні теми, пов’язанні з виконанням вимог Закону України
«Про державну допомогу суб'єктам господарювання» та відповідних нормативно-правових
актів. Учасники курсу опановують базові знання про державну допомогу, її форми,
процедури надання та оцінки, а також щодо вимог до повідомлень про програми державної
допомоги, які мають направлятися до Антимонопольного комітету України.
«Критичний
підхід до державної допомоги – основа вільної конкуренції на ринку, а також важливий
етап у процесі інтеграції України до європейських ринків. Мета реформи цілком
раціональна та зрозуміла, витрачати бюджетні гроші ефективніше, – зазначив Штефан Сабау, керівник експертної групи
Проекту ЄС «Підтримка Антимонопольного комітету України у впровадженні правил
державної допомоги» з Румунії. – Створений
експертами курс дозволяє значно спростити та пришвидшити впровадження нової
системи державної допомоги в Україні, а в результаті збільшити підтримку регіонів,
розвиток малого та середнього бізнесу, стимулювати інновації та напрямок
«зеленої» енергетики».
Під час курсу слухачі детально розбирались з положеннями Угоди про
Асоціацію, укладеної між Україною та ЄС, у сфері державної допомоги, зокрема, зі
зобов'язаннями, що базуються на застосуванні положень цієї Угоди в наданні
підтримки українській економіці. Крім того, лектори розповіли про найважливіші характеристики
системи контролю державної допомоги ЄС.
Спеціальний фокус курсу – процедури державної допомоги, включаючи
зобов'язання надавачів державної допомоги повідомляти про її надання АМКУ. Водночас
враховуючи порядок повернення незаконної допомоги та повноваження Комітету щодо
контролю і моніторингу державної допомоги.
Навчальний курс з державної допомоги – довготривалий проект АМКУ, який має
на меті спростити перехід на нову систему державної допомоги в Україні та
познайомити з її особливостями якомога більше зацікавлених осіб. Минулого року
такий курс відбувся у Києві та Чернівцях, а у 2019-му –в Харкові, Дніпрі та
Львові. Подія в Одесі стала завершальною у цьому році.
Інформаційна довідка
Протягом 2018 року (перший повний календарний рік застосування Закону
України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання») до АМКУ загалом було
надіслано 916 повідомлень, серед яких 860 – про нову державну допомогу, а 56 –
про програми підтримки, які вже існували на момент початку дії нового закону.
За цей період АМКУ прийнято 24 рішення щодо Вінницької області (сума підтримки/держдопомоги,
якої стосувалися рішення: 5,6 млрд грн.), 5 рішень щодо Миколаївської
області (сума підтримки/держдопомоги, якої стосувалися рішення: 162 млн грн), 8 рішень щодо Одеської області
(сума підтримки/держдопомоги,
якої стосувалося рішення: 3,7 млрд грн), 3 рішення щодо Херсонської області (сума підтримки/держдопомоги,
якої стосувалося рішення: 182 млн грн). Крім того, АМКУ було прийняте одне рішення про
недопустимість державної допомоги для конкуренції, які стосувалися пасажирських
перевезень автомобільним транспортом загального користування (Вінницька обл.).
У 2019 році прийнято 4 рішення щодо Одеської області (сума підтримки, якої стосувалися рішення:
52 млн
грн; всі рішення стосувалися визнання
підтримки такою, що не є державною допомогою); 6 рішень щодо Вінницької
області (сума підтримки/державної
допомоги, якої стосувалися рішення: 415 млн грн., враховуючі суму 119 млн грн визнана недопустимою для
конкуренції); 3 рішення щодо Миколаївської області (сума підтримки/держдопомоги, якої стосувалися
рішення: 319 млн грн, у тому числі
державна допомога на суму 77 млн грн. визнана
допустимою для конкуренції). Щодо Херсонської області рішень не було.