Відповідно до українського законодавства та практики Європейського Союзу державна підтримка суб’єктам господарювання у сфері водного та морського транспорту має усі ознаки державної допомоги.
Роз’яснення стосовно застосування законодавства у сфері державної допомоги під час розгляду повідомлень про нову державну допомогу щодо надання підтримки у сфері водного та морського транспорту з урахуванням норм національного законодавства, а також практики Європейського Союзу Комітет ухвалив на засіданні 14 липня 2022 року.
В залежності від цілей та особливостей надання, оцінка такої допомоги може відбуватися наступним чином:
- послуга є предметом природної монополії;
- природна монополія не лише виключає можливість конкуренції на ринку, а й передбачає існування ексклюзивного надавача послуги на ринку;
- послуга не конкурує з іншими послугами;
- виключено можливість здійснення перехресного субсидіювання, якщо надавач відповідної послуги здійснює діяльність на іншому ринку, відкритому для конкуренції.
Наприклад, у 2019 році Комітет приймав рішення № 838-р про визнання підтримки у формі державної гарантії на кредит для державного підприємства «Адміністрація морських портів України», який надавався для реконструкції гідротехнічних споруд причалів, не державною допомогою.
Комітет встановив, що підтримка виключала створення переваг окремим суб’єктам, не спотворювала та не загрожувала спотворенням економічної конкуренції, оскільки тільки ДП «АМПУ» може надавати послуги з реконструкції гідротехнічних споруд. Водночас було визначено обов’язкову умову: кредитні кошти можуть спрямовуватися виключно на реконструкцію гідротехнічних споруд причалів та не можуть бути використані для здійснення іншої комерційної діяльності держпідприємством.