Комітет роз’яснив принципи застосування законодавства щодо державної допомоги у сфері справляння плати за проїзд в громадському транспорті

Опубліковано 26 грудня 2022 року о 15:17

У відповідь на звернення органів влади, Антимонопольний комітет України роз’яснює принципи застосування законодавства у сфері державної допомоги, зокрема, поширення дії Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» на надавачів послуг зі справляння плати за проїзд у громадському транспорті.


Перехід значної частини послуг для громадян у цифровий формат є одним з етапів діджиталізації держави та елементом впровадження в Україні сучасної європейської практики. Одна з таких цифрових послуг - електронна оплата за проїзд у транспорті запроваджує сучасний механізм обліку пасажирських перевезень та забезпечує комфорт пасажирів.


Послуги зі справляння плати за проїзд громадським транспортом за допомогою автоматизованої системи обліку оплати проїзду (АСООП), безпосередньо стосуються задоволення особливо важливих загальних потреб громадян, що не можуть надаватися на комерційній основі без державної підтримки. Отже вони підпадають під визначення послуг загального економічного інтересу (ПЗЕІ).

Водночас дія Закону «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» не поширюється на ПЗЕІ, у частині компенсації обґрунтованих витрат на надання таких послуг. Підтримка не вважатиметься державною допомогою, за умови дотримання чотирьох критеріїв Altmark*. 

І навпаки, якщо критеріїв не дотримано, то підтримка не вважається компенсацією обґрунтованих витрат на надання ПЗЕІ та має здійснюватися оцінка щодо визнання її державною допомогою.

Як свідчить правозастосовна практика Комітету, під час аналізу заходу державної підтримки суб’єкту господарювання, який надає послуги зі справляння плати за проїзд громадським транспортом за допомогою АСООП виконуються усі чотири умови державної допомоги:

  • підтримка надається суб’єкту господарювання,
  • підтримка надається за рахунок державних чи місцевих ресурсів,
  • підтримка надає такому суб’єкту переваги для провадження окремих видів господарської діяльності,
  • підтримка спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції,

і тому вона може бути визнана державною допомогою та підлягатиме оцінці на допустимість відповідно до частини першої статті 6 Закону.


Оскільки послуги зі справляння плати за проїзд громадським транспортом за допомогою АСООП пов’язані з послугами громадських пасажирських перевезень, для оцінки допустимості такої державної допомоги застосовується Регламент (ЄС) № 1370/2007 Європейського Парламенту і Ради від 23 жовтня 2007 року про громадські послуги пасажирських перевезень залізничним і дорожнім транспортом.

Для здійснення відповідної оцінки надавачі мають надіслати до Комітету такий перелік документів:

1) копію договору, на підставі якого отримувач державної підтримки здійснює свою діяльність з надання послуг справляння плати за проїзд громадським транспортом за допомогою АСООП. Договір повинен містити:

  • зміст і тривалість зобов’язань з надання послуг зі справляння плати за проїзд громадським транспортом за допомогою АСООП, які є ПЗЕІ;
  • назву суб’єкта господарювання і, де це необхідно, територію, на яку поширюються його послуги;
  • механізм розрахунку компенсації, контролю та перегляду компенсації;
  • заходи для уникнення і повернення надмірної компенсації;
  • перелік будь-яких виключних або спеціальних прав, які було надано суб’єкту господарювання щодо послуг зі справляння плати за проїзд громадським транспортом за допомогою АСООП, які є ПЗЕІ;
  • механізми визначення розподілу витрат, пов’язаних із наданням послуг;
  • механізми розподілу доходу від продажу квитків, який може залишатися у отримувача державної допомоги, відшкодовуватися надавачу державної допомоги або розподілятися між ними;

2) копію затвердженого нормативно-правового або розпорядчого акту, в якому, відповідно до пункту 2 додатку до Регламенту, повинні бути чітко визначені:

  • механізм, на підставі якого розраховується та переглядається компенсація за надання послуг із справляння плати за проїзд громадським транспортом за допомогою АСООП, враховуючи, що сума компенсації не повинна перевищувати суми, необхідної для покриття чистих витрат (чистої фінансової різниці) між понесеними витратами та отриманими доходами суб’єкта господарювання при наданні вказаних послуг, з урахуванням рівня обґрунтованого прибутку;
  • заходи щодо уникнення та повернення компенсації у випадку надання надмірної компенсації.

3) розрахунки обчислення суми, яка необхідна для покриття чистих витрат (чистої фінансової різниці) між понесеними при наданні ПЗЕІ витратами та доходами суб’єкта господарювання від надання ПЗЕI;

4) підтвердні документи обрання отримувача державної допомоги шляхом проведення конкурентної процедури публічних закупівель;

5) копію наказу про затвердження облікової політики на підприємстві отримувача державної допомоги, яка передбачає ведення ним окремого бухгалтерського обліку за кожним видом діяльності таким чином, що забезпечується належний розподіл доходів й витрат на надання послуг, на які спрямовується державна допомога, і на надання інших послуг.


*Довідково: Чотири критерії Altmark викладено у рішенні Європейського суду від 24.07.2003 № 280/00 Altmark Trans Gmbh, Regierungspräsidium Magdeburg v Nahverkehrsgesell – schaft Altmark Gmbh: 

  • суб’єкт господарювання має виконувати чітко встановлені та визначені зобов’язання з обслуговування населення;
  • параметри, на підставі яких розраховується компенсація, визначені заздалегідь в об’єктивний та прозорий спосіб;
  • компенсація суб’єкту не є надмірною і не перевищує необхідної суми для покриття всіх або частини витрат, здійснених ним під час надання послуг загального економічного інтересу;
  • якщо суб’єкта було обрано не в рамках публічних закупівель, тоді рівень компенсації визначається на основі аналізу типових витрат інших суб’єктів господарювання, які могли б надавати аналогічні послуги, з урахуванням їхнього доходу та обґрунтованого прибутку.




Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux