У відповідь на звернення органів влади, Антимонопольний комітет України роз’яснює принципи застосування законодавства у сфері державної допомоги, зокрема, поширення дії Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» на надавачів послуг зі справляння плати за проїзд у громадському транспорті.
Перехід значної частини послуг для громадян у цифровий формат є одним з етапів діджиталізації держави та елементом впровадження в Україні сучасної європейської практики. Одна з таких цифрових послуг - електронна оплата за проїзд у транспорті запроваджує сучасний механізм обліку пасажирських перевезень та забезпечує комфорт пасажирів.
Послуги зі справляння плати за проїзд громадським транспортом за допомогою автоматизованої системи обліку оплати проїзду (АСООП), безпосередньо стосуються задоволення особливо важливих загальних потреб громадян, що не можуть надаватися на комерційній основі без державної підтримки. Отже вони підпадають під визначення послуг загального економічного інтересу (ПЗЕІ).
Водночас дія Закону «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» не поширюється на ПЗЕІ, у частині компенсації обґрунтованих витрат на надання таких послуг. Підтримка не вважатиметься державною допомогою, за умови дотримання чотирьох критеріїв Altmark*.
І навпаки, якщо критеріїв не дотримано, то підтримка не вважається компенсацією обґрунтованих витрат на надання ПЗЕІ та має здійснюватися оцінка щодо визнання її державною допомогою.
Як свідчить правозастосовна практика Комітету, під час аналізу заходу державної підтримки суб’єкту господарювання, який надає послуги зі справляння плати за проїзд громадським транспортом за допомогою АСООП виконуються усі чотири умови державної допомоги:
і тому вона може бути визнана державною допомогою та підлягатиме оцінці на допустимість відповідно до частини першої статті 6 Закону.
Оскільки послуги зі справляння плати за проїзд громадським транспортом за допомогою АСООП пов’язані з послугами громадських пасажирських перевезень, для оцінки допустимості такої державної допомоги застосовується Регламент (ЄС) № 1370/2007 Європейського Парламенту і Ради від 23 жовтня 2007 року про громадські послуги пасажирських перевезень залізничним і дорожнім транспортом.
Для здійснення відповідної оцінки надавачі мають надіслати до Комітету такий перелік документів:
1) копію договору, на підставі якого отримувач державної підтримки здійснює свою діяльність з надання послуг справляння плати за проїзд громадським транспортом за допомогою АСООП. Договір повинен містити:
2) копію затвердженого нормативно-правового або розпорядчого акту, в якому, відповідно до пункту 2 додатку до Регламенту, повинні бути чітко визначені:
3) розрахунки обчислення суми, яка необхідна для покриття чистих витрат (чистої фінансової різниці) між понесеними при наданні ПЗЕІ витратами та доходами суб’єкта господарювання від надання ПЗЕI;
4) підтвердні документи обрання отримувача державної допомоги шляхом проведення конкурентної процедури публічних закупівель;
5) копію наказу про затвердження облікової політики на підприємстві отримувача державної допомоги, яка передбачає ведення ним окремого бухгалтерського обліку за кожним видом діяльності таким чином, що забезпечується належний розподіл доходів й витрат на надання послуг, на які спрямовується державна допомога, і на надання інших послуг.
*Довідково: Чотири критерії Altmark викладено у рішенні Європейського суду від 24.07.2003 № 280/00 Altmark Trans Gmbh, Regierungspräsidium Magdeburg v Nahverkehrsgesell – schaft Altmark Gmbh: