ДЕРЖАВНА ДОПОМОГА І КОНКУРЕНЦІЯ: ХРОНІКИ ПРОТИСТОЯННЯ. Кейс 2: Кредитна гарантія на купівлю тролейбусів у Миколаєві

Опубліковано 07 липня 2020 року о 13:21

Надавач підтримки: Миколаївська міська рада.

Отримувач підтримки: Комунальне підприємство «Миколаївелектротранс».

Обсяг підтримки: 20 млн євро.

У продовження теми не зовсім сумлінних чиновників розкажемо про кейс, який стосувався  закупівлі тролейбусів для потреб жителів Миколаєва.

Фінансова підтримка Миколаївелектротрансу не полягала у безпосередньому виділенні грошей підприємству. У даному випадку підтримкою є гарантія виконання зобов’язань за кредитом на суму 20 мільйонів євро, який підприємству надав Європейський банк реконструкції та розвитку строком на 13 років.

Кредит планується витратити на закупівлю 60 сучасних тролейбусів з низькою підлогою. 20 з них додатково будуть оснащені системою автономного ходу. Такі машини, завдяки наявності батареї, зможуть їздити також маршрутами, які частково не мають контактної мережі.

Ініціатива є надзвичайно важливою для мешканців міста. Адже з 62 миколаївських тролейбусів 50 (а це – 87%) вже відпрацювали свій ресурс. Більше того, згідно з розрахунками, наданими міською радою, завдяки купівлі нового транспорту скоротяться інтервали руху на маршрутах, зростуть з 148 млн грн до 555 млн грн доходи від перевезення пасажирів, а витрати на ремонт скоротяться на 642 тис. грн на рік.

Простий і складний шляхи

Для прийняття рішення у цій справі Антимонопольному комітету довелося пройти цілий ланцюжок непростих юридичних процедур.

Очевидно, що забезпечення місцевої громади якісним та зручним пасажирським транспортом можна віднести до послуг, що становлять загальний економічний інтерес (ПЗЕІ). Адже, відповідно до чинного законодавства ПЗЕІ – це послуги, пов’язані із задоволення особливо важливих загальних потреб громадян, що не можуть надаватися на комерційній основі без державної підтримки.

Надання таких послуг не є державною допомогою, а значить не потребує дозволу Антимонопольного комітету, якщо вони відповідають так званим «критеріям Altmark». Критерії базуються на рішенні Європейського суду в справі компанії Altmark Trans Gmbh, яка взята за зразок країнами європейської спільноти для визначення того, чи можна вважати фінансування послуг, що становлять загальний економічний інтерес, державною допомогою.

На жаль, Миколаївська міська рада не надала документів, які б забезпечили відповідність цим критеріям та можливість піти найшвидшим шляхом. Тому спеціалісти АМКУ вимушені були визнати виділення коштів для гарантії сплати кредиту державною допомогою і піти більш складним шляхом – визначення допустимості такої державної допомоги.

Законодавство вимагає: якщо критеріїв Altmark не дотримано, для оцінки допустимості державної допомоги під час надання послуг громадського транспорту слід використовувати Регламент ЄС про послуги громадського транспорту з перевезення пасажирів залізницею і автомобільними шляхами.

У регламенті говориться, що договір про надання громадських послуг (у нашому випадку з перевезення пасажирів електротранспортом) та загальні правила мають містити:

  • чітко визначені зобов’язання, які повинен виконувати суб’єкт господарювання;
  • параметри, на підставі яких розраховується компенсація;
  • систему оцінки необхідної компенсації, щоб уникнути виділення зайвих коштів;
  • механізми визначення розподілу витрат, пов’язаних із наданням послуг.

Також відповідний договір не повинен перевищувати 15 років – і це виявилося єдиним пунктом, який було дотримано відповідно до тих документів, які були надані Антимонопольному комітету Миколаївською міською радою.

Три умови для миколаївців

Виходячи з усього вищесказаного і розуміючи надзвичайну соціальну важливість проекту, АМКУ прийняв складне, але зважене рішення – визнати державну допомогу міської ради КП «Миколаївелектротранс» допустимою за умови виконання низки зобов’язань.

Перш за все миколаївські чиновники мають розробити та затвердити документ, який чітко визначатиме параметри, на підставі яких розраховується та переглядається компенсація за надання послуг із перевезення пасажирів. При цьому сума компенсації не повинна перевищувати суми, необхідної для покриття чистих витрат з урахуванням розумного рівня прибутку. А також передбачити процедуру повернення компенсації, якщо вона буде надмірною.

Також Миколаївська міська рада має розробити та затвердити Методику розрахунку компенсації на надання послуг, що становлять загальний економічний інтерес, відповідно до вимог Угоди між Україною та ЄС та Регламенту ЄС про громадські послуги з перевезення пасажирів залізницею та автомобільними шляхами.

І третя умова – з метою уникнення отримання КП «Миколаївелектротранс» надмірної компенсації забезпечити повернення комунальним підприємством коштів у разі, якщо до тарифу на перевезення пасажирів міським електричним транспортом включатимуться амортизаційні нарахування за придбані тролейбуси, та при цьому виконання боргових зобов’язань за кредитом буде виконуватися за рахунок отриманої гарантії.

Чим швидше миколаївські чиновники виконають умови, тим швидше жителі обласного центру зможуть скористатися оновленим транспортом.

І знову результатом прийнятого у повній відповідності до законодавства рішення став шквал незадоволення з боку миколаївської влади. Антимонопольний комітет прямо звинувачували в затягуванні процесу та в тому, що через Комітет не вдасться отримати кредит у 2020 році. Тому оновлення тролейбусного парку доведеться переносити на 2021-й.

Та реальність виглядає дещо по-іншому. Щоб отримати вчасно кредит влада Миколаєва мала зібрати усі необхідні документи до кінця попереднього року. При всьому бажанні АМКУ не встигав до новорічних свят розглянути подання миколаївських чиновників, яке було надіслане лише в грудні. Адже є прописана законом процедура, про яку добре відомо місцевій владі, і яка не може бути змінена через чиїсь примхи.

Тож ми закликаємо чиновників відповідально ставитися до своїх обов’язків і чітко слідувати процедурам, які прописані в законах нашої держави, не затягуючи до останнього. Це найкраща гарантія того, що ви вчасно отримаєте бажаний результат.

Довідково: 

http://pdd.amc.gov.ua/

https://amcu.gov.ua/

https://www.facebook.com/amc.gov.ua/

http://www.sesar.inf.ua/

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux