Київська міська рада затвердила та реалізує Програму економічного і соціального розвитку на 2018 – 2020 роки (Програма). Нею передбачено будівництво та/або реконструкцію закладів освіти та охорони здоров’я, об’єктів благоустрою та спортивної інфраструктури, житлових будинків (за Програмою «Доступне житло» для учасників АТО), інженерних мереж, адміністративних будівель КМДА, Київського зоопарку.
Звернімося до Закону про місцеве самоврядування. Він недвозначно вказує, що функції замовника на будівництво, реконструкцію і ремонт мають делегуватися на конкурсній основі чи виконуватись самостійно.
А що відбулося у Києві? Департамент будівництва та житлового забезпечення КМДА передав ці функції комунальним підприємствам (створеним самою ж міськрадою) без жодного конкурсу.
Таким чином комунальні підприємства отримали:
Чи є така схема вимушеним кроком? Антимонопольний комітет не може оцінити необхідність в створенні чи запрошенні через конкурс «посередника» між Департаментом будівництва та підрядними будівельними організаціями. Процес закупівель робіт та послуг є трудомісткою та надзвичайно важливою ланкою процесу, яка впливає як на якість робіт, так і на вибір кращої ціни (тобто, економію коштів міста).
Однак в межах своєї компетенції АМКУ встановлює порушення конкурентного законодавства України, в тому числі через надання органами влади недопустимої державної допомоги.
Повернімося до Програми розвитку столиці. Цитуємо: «Головною метою Програми є створення умов для економічного зростання та вдосконалення механізмів управління розвитком міста на засадах ефективності, відкритості та прозорості…, в результаті цього, підвищення конкурентоспроможності міста...»
Тобто, в гаслах – конкуренція, а на практиці – її спотворення. Адже замість обрати організацію для організації закупівель послуг з будівництва та ремонту через конкурс (що могло б призвести до економії коштів киян), КМДА своїм рішенням передає цю функцію своїм же комунальним підприємствам і «дарує» їм 2,5% коштів, виділених на будівельні роботи.
Отже, невиконання Київською держадміністрацією умов Закону про місцеве самоврядування призвело до надання незаконної державної допомоги комунальним підприємствам, що, в свою чергу, спотворило економічну конкуренцію.
26 вересня 2019 року Антимонопольний комітет зобов’язав КМДА повернути незаконну державну допомогу, визнану недопустимою для конкуренції (2,5% «на утримання служби замовника»). Водночас кошти, за які підрядні організації здійснюють роботи, не є державною допомогою, тобто, жодних загроз будівництву та реконструкції немає.