Антимонопольний комітет України на засіданні 13 лютого 2025 року затвердив Узагальнення практики розгляду органом оскарження скарг щодо застосування замовниками положень пунктів 43 та 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Узагальнення практики здійснене відповідно до статті 61 Закону України «Про Антимонопольний комітет України».
У зв’язку із великою кількістю скарг, за результатами розгляду яких Комісією прийняті рішення про встановлення порушень з боку замовників процедур закупівель в частині застосування положень пунктів 43 та 44 Особливостей, Департаментом з питань оскаржень рішень у сфері публічних закупівель проаналізовано та узагальнено практику розгляду Комісією скарг на рішення, дії та/або бездіяльність замовників під час застосування вказаних положень.
Узагальнення відображає перелік та описи основних порушень з боку замовників та учасників процедур закупівель в наступних аспектах:
Враховуючи зазначену в узагальненій практиці інформацію та конкретні приклади рішень Комісії, замовнику, у разі виявлення невідповідностей у тендерній пропозиції учасника процедури закупівлі, потрібно встановити, чи підпадають вони під визначення, передбачене пунктом 43 Особливостей.
Також необхідно дотримуватись вимог щодо розміщення лише одного повідомлення щодо одного і того ж учасника.
Правильно сформованим вважається лише те повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, яке містить у сукупності всю інформацію, передбачену Законом та Особливостями.
В частині розгляду документів та інформації, поданих на усунення невідповідностей у тендерній пропозицій, необхідно враховувати не лише їх зміст, а також вимоги тендерної документації до дати видачі та/або чинності таких документів.
Як учасники процедур закупівель, так і замовники мають розуміти, що законодавство у сфері публічних закупівель не передбачає можливості для учасника процедури закупівлі виправляти невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, до/без розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Врахування зазначених практичних напрацювань замовниками та учасниками процедур закупівель сприятиме підвищенню їх професійного рівня, позитивно вплине на проведення процедур закупівель, що, в свою чергу, має призвести до зменшення кількості скарг, які надходять на розгляд Комісії.