АМКУ надав роз’яснення місцевим радам щодо режиму роботи закладів сфери обслуговування

Опубліковано 13 лютого 2025 року о 13:30

13 лютого 2025 року на своєму засіданні АМКУ прийняв рекомендаційні роз’яснення, що визначають підходи, які рекомендується застосовувати органам місцевого самоврядування під час погодження / встановлення режиму роботи закладів сфери обслуговування з метою дотримання ними норм законодавства про захист економічної конкуренції.

Рекомендаційні роз’яснення описують:

  • які саме дії органів місцевого самоврядування можуть вважатися антиконкурентними та розглядатися на предмет наявності ознак порушень, визначених статтею 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції»;
  • які підходи застосовуються органами Комітету під час розгляду питань відповідності дій органів місцевого самоврядування законодавству про захист економічної конкуренції під час погодження / встановлення режиму роботи закладів сфери обслуговування з метою дотримання ними норм конкурентного законодавства.

Приводом для надання таких роз’яснень стало виявлення органами АМКУ непоодиноких випадків прийняття органами місцевого самоврядування рішень про встановлення обов’язку для закладів сфери обслуговування всіх форм власності отримати погодження / встановлення режиму їх роботи, подавши для цього не передбачені чинним законодавством документи (договір на охорону; документи, що підтверджують факт встановлення на об’єкті камер внутрішнього та зовнішнього відеоспостереження тощо).

Водночас законодавство не містить норм, які б наділяли місцеві ради повноваженнями щодо погодження / встановлення режиму роботи закладів сфери обслуговування некомунальної форми власності. Важливим є той факт, що органи місцевого самоврядування встановлюють режим роботи «за погодженням з власниками», а не навпаки. До того ж деякі органи місцевого самоврядування прямо встановлюють у своїх актах вимогу здійснення контролю поліцією за встановленими ними правилами режиму роботи.

Варто зауважити, що суперечність необхідності отримання від органів місцевого самоврядування такого погодження підтверджена практикою Верховного Суду, а також позицією Державної регуляторної служби України.

Тому такі дії органів місцевого самоврядування можуть мати негативний вплив на конкуренцію на відповідних ринках товарів, оскільки можуть призводити до виникнення в суб’єктів господарювання додаткових затрат (матеріального, ресурсного, часового чи іншого характеру), які могли би бути використані ними для підвищення власної конкурентоспроможності.

Також вказані факти можуть слугувати бар’єром для вступу на ринок нових конкурентів унаслідок обмеження права суб’єктів господарювання некомунальної форми власності на самостійність здійснення господарської діяльності у вигляді обов’язку погодження / встановлення органами місцевого самоврядування режиму їх роботи, і як наслідок, містити ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 3 статті 50, статтею 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування.

Антимонопольний комітет України продовжує здійснювати адвокаційні заходи та вкотре наголошує на недопущенні порушення органами місцевого самоврядування конкурентного законодавства.


Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux