На засіданні Комітету 26 червня 2025 року прийнято рішення запропонувати Уряду внести зміни до Порядку розміщення кенотафів особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, з числа осіб, які судом оголошені померлими, на території кладовищ (постанова КМУ від 22.11.2024 № 1373).
Метою надання цих пропозицій є сприяння розвитку конкуренції та запобігання порушенню законодавства про захист економічної конкуренції у сфері ритуальних послуг [виготовлення (реалізації), розміщення та демонтажу кенотафів].
Довідково: кенотаф – це символічна меморіальна споруда, споруджена для збереження родинної та суспільної пам’яті про померлого на місці, де відсутнє тіло (останки, прах) померлого.
Так, Постановою передбачено, що розміщення та демонтаж кенотафів на кладовищах можуть здійснювати виключно ритуальні служби (платно), а на Національному військовому меморіальному кладовищі – державна установа «Національне військове меморіальне кладовище» (безоплатно в межах наявних бюджетних асигнувань).
За поясненнями розробника проєкту Постанови, яким є Міністерство у справах ветеранів України, включення таких норм обумовлено виконанням законодавчих змін, внесених влітку 2025 року, якими вперше введено в законодавство поняття «кенотаф».
Водночас, як з’ясував Комітет, жодними законодавчими положеннями, крім Постанови, не встановлено норм щодо виключного права на розміщення та демонтаж кенотафів ритуальними службами (ДУ «НВМК»), враховуючи при цьому, що Конституцією України заборонено неправомірне обмеження конкуренції, а також передбачено, що види та межі монополії визначаються законом.
Позицію щодо антиконкурентного характеру таких норм Постанови висловило й Міністерство розвитку громад та територій України, яке є уповноваженим органом влади у сфері поховання. Так, Мінрозвитку зазначило, що кенотаф, який по суті є намогильною спорудою, може виготовлятися та реалізовуватися суб’єктами господарювання будь-якої форми власності.
За розміщеною у відкритому доступі інформацією, ринок намогильних споруд є висококонкурентним (за різними КВЕД таких суб’єктів по декілька тисяч). При цьому, за даними Мінрозвитку, більшість ритуальних послуг надають саме суб’єкти господарювання приватної форми власності, серед яких багато замовлень безпосередньо на встановлення пам’ятників, що відбувається в умовах зростаючої смертності, враховуючи до того ж введення в Україні воєнного стану, що обумовлює особливу актуальність проблематики.
Проте Постановою не врегульовано питання залучення інших суб’єктів господарювання до процесу розміщення та демонтажу кенотафів, наприклад, у випадку нестворення ритуальних служб, чи у випадку недостатності або непередбаченості в державному бюджеті коштів на фінансування ДУ «НВМК».
Слід також наголосити, що положення Постанови матимуть не тільки негативний вплив безпосередньо на конкуренцію, а й можуть призвести до порушень законодавства про захист економічної конкуренції, серед яких:
Крім того, норми Постанови можуть негативно впливати також на ринок виготовлення (реалізації) кенотафів, як повідомила Комітету у квітні 2025 року Асоціація незалежних підприємців сфери ритуальних послуг «Меморіал». Так, як з’ясував Антимонопольний комітет України, споживач намагається замовляти послуги, пов’язані з похованням померлого, комплексно в одного суб’єкта господарювання.
З огляду на це, керуючись пунктом 14 частини третьої статті 7 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», АМКУ вніс Уряду пропозицію внести зміни до цієї Постанови в частині забезпечення рівних конкурентних умов у виготовленні (реалізації), розміщенні та демонтажі кенотафів.