Сьогодні відбулося засідання тимчасової адміністративної колегії Антимонопольного комітету України, у ході якого були ухвалені рекомендації для низки туристичних операторів. Комітет вимагає від компаній припинити вказувати вартість своїх турів у доларах з подальшим перерахунком на гривні за «власним» курсом. Адже такий курс, як правило, значно перевищує вартість іноземної валюти, встановлену Національним банком України або на міжбанківському ринку.
Більшості з нас добре знайома ситуація, коли при виборі туру ми отримуємо вартість у іноземній валюті. А коли настає час оплачувати поїздку, виявляється, що її вартість значно вища за ту, на яку ми розраховували, оскільки «курс туроператора» значно перевищує вартість валюти навіть у найдорожчих обмінниках. Фактично виходить, що туристичні компанії заманюють нас привабливими цінами, а потім змушують платити значно більше.
Цією проблемою зацікавилося і Північне міжобласне територіальне відділення АМКУ, яке за власною ініціативою провело дослідження щодо дотримання туристичними операторами законодавства, яке стосується захисту економічної конкуренції та захисту від недобросовісної конкуренції під час розміщення на власних сайтах інформації про вартість туристичного продукту із використанням власного курсу валют. Адже такі дії могли містити (і, як виявилося за результатами дослідження, містили) ознаки порушення Закону «Про захист від недобросовісної конкуренції» у вигляді поширення інформації, яка вводить в оману.
Фігурантами розслідування стала низка відомих українських компаній: ТОВ «Пегас Туристик», ТОВ «Тез Тур», ТОВ «Джоін Ап!», ТОВ «Тревел Профешнл Груп», ТОВ «Туристична компанія «Анекс Тур», ТОВ «ТТВК», ТОВ «Компас Україна», ТОВ «Альф туристичний оператор», ТОВ «Корал Тревел» та ТОВ «Музенідіс тревел Україна».
Відповідно до українського законодавства будь-яка інформація, надана туроператором (турагентом), повинна містити достовірні відомості про умови договору на туристичне обслуговування. Більше того, така інформація має бути подана у доступній, наочній формі, бути розбірливою і зрозумілою. На цьому наголошує Закон «Про туризм», чітко регламентуючи перелік даних, які має отримати клієнт, зокрема, включаючи ціну туристичних послуг.
З іншого боку, наше законодавство чітко визначає, що єдиним законним платіжним засобом є гривня. Якщо ж вказано грошовий еквівалент у іноземній валюті, то сума оплати має бути визначена відповідно до офіційного курсу цієї валюти на день платежу.
Окрім цього, столичним міжобласним територіальним відділенням, а також відділеннями у Харкові, Львові, Одесі та Дніпрі було проведено опитування, яке дало більш ніж однозначні результати. Переважна більшість українців сприймають вказані у іноземній валюті ціни як можливість оплатити послуги саме у вказаній валюті, а розбіжність у курсах може ввести їх в оману. Водночас опитані наголосили, що вони орієнтуються при виборі туру саме на ціну, яка вказана компаніями, а операторам слід виставляти вартість саме у гривні, оскільки й оплата відбувається у національній валюті.
Отже, поширення туроператорами на вебсайтах інформації про вартість туру з використанням власного валютного курсу, відмінного від курсу НБУ та міжбанку, за відсутності ціни у гривнях, може вплинути на наміри клієнтів щодо придбання туристичних послуг. Відповідно такі дії операторів могли суттєво вплинути на наміри громадян придбати тур саме в однієї з цих компаній. І це – дуже серйозна перевага на конкурентному ринку туристичних послуг.
На момент ухвалення рішення тимчасовою адміністративною колегією лише двоє з вищезгаданих суб’єктів – ТОВ «Корал Тревел» та ТОВ «Музенідіс тревел Україна» – швидко зреагували на проблему та припинили вказувати на своїх сайтах недостовірну інформацію. Тому рекомендації були поділені на дві частини.
Одна з них стосувалася цих двох компаній і полягала у необхідності вжити заходів для усунення наслідків порушень законодавства про захист від недобросовісної конкуренції шляхом забезпечення споживачів повною, точною та достовірною інформацією про вартість туристичного продукту виключно у національній валюті України. А також інформувати клієнтів про свої послуги у спосіб, який не вводитиме в оману.
Іншим компаніям було надано наступні рекомендації:
Усі фігуранти розслідування мають 10 днів, щоб відзвітувати перед Антимонопольним комітетом про результати розгляду рекомендацій з наданням відповідних підтверджуючих документів.
Якщо порушення не буде припинено, Комітет прийматиме рішення про накладення штрафів на порушників відповідно до чинного законодавства.