До Комітету звернулося Об’єднання підприємств «Укрметалургпром» зі скаргою на запровадження АТ «Укрзалізниця» єдиного Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, який поєднує в собі послуги з перевезення вантажів та надання в користування вагонів.
При цьому ринок перевезення вантажів залізничним транспортом є монополізованим, а на ринку надання в користування вагонів активно розвивається конкуренція між АТ «Укрзалізниця» та іншими суб’єктами господарювання, які можуть надавати вагони в користування.
Під час розслідування встановлено, що АТ «Укрзалізниця», використовуючи свою ринкову владу, під час пропозиції укладення єдиного Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом автоматично нав’язує Замовникам умови щодо використання своїх вагонів у процесі організації перевезення вантажів залізничним транспортом.
Замовники, підписавши Договір на встановлених АТ «Укрзалізниця» умовах, змушені сплачувати за використання вагона не конкурентну ціну, яка сформувалася на той час на ринку, а нав’язану умовами Договору.
У разі не прийняття умов Договору в цілому, Замовники взагалі були б позбавлені можливості отримати послуги з перевезення вантажів залізничним транспортом.
Такі дії АТ «Укрзалізниця» можуть містити ознаки порушення у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку перевезення вантажів залізничним транспортом, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Тому, з метою здійснення заходів, спрямованих на запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, Комітет 8 жовтня надав АТ «Укрзалізниця» обов’язкові для розгляду рекомендації:
вжити заходів, спрямованих на забезпечення права вантажовласників / вантажовідправників на вільний вибір необхідних їм окремих послуг з перевезення вантажів залізничним транспортом та надання в користування вагонів.