АМКУ представляє підсумки опитування про рівень дотримання етичних норм аптечними закладами

Опубліковано 22 грудня 2016 року о 17:32

Державний уповноважений Антимонопольного комітету України Світлана Панаіотіді висловлює вдячність усім аптекам, аптечним мережам, які взяли участь у опитуванні щодо їх ставлення до морально-етичного стандарту «один аптечний заклад за однією юридичною адресою», запропонованого проектом Кодексу етичної діяльності аптечних закладів (розробник Кодексу - Громадська спілка «Професійна аптечна асоціація України»).

За результатами аналізу отриманих відповідей Комітетом встановлено наступне.

59 % від загальної кількості респондентів вважають, що в регіонах, де вони провадять господарську діяльність, існує достатня кількість аптечних закладів для належного забезпечення населення лікарськими засобами, 41% вважають наявну кількість аптечних закладів недостатньою.

82 % усіх опитаних респондентів зазначили, що поряд з їх аптекою та/або за однією адресою відкривались інші аптеки. Ті,  хто стикнувся з такою ситуацією, вважають, що внаслідок таких дій конкурентів:

-          їх рентабельність знизилась до 10 % -  39 %;

-          рентабельність знизилась до 25 %  -  30 %;

-          рентабельність знизилась до 50 % - 16 %;

-          господарська діяльність стала збитковою та аптека була закрита - 1,5%;

-          такі дії конкурентів не вплинули на результати роботи -   13,4 %.

Серед методів, які застосовуються для «входження» на ринок шляхом відкриття аптеки за однією адресою із вже працюючою, респонденти, що стикалися з такою ситуацією,  відзначили:

-          демпінг цін (50 %);

-          конкуренти не застосовували будь-яких методів, що могли вплинути на результати господарської діяльності (42,6 %);

-          застосування елементів недобросовісної конкуренції (6 %), зокрема:

-          «використання вивіски, що прямо впливає на вибір аптечного закладу покупцем із вказівкою щодо рівня цін»;

-          «зазначення, що ліки без націнок»;

-          «спочатку значне зниження цін, а потім їх підвищення»;

-          «переманювання персоналу».

4% тих¸ хто перебував у такій ситуації, зазначили, що конкуренти одночасно застосовували демпінг цін та недобросовісну конкуренцію.

Думка учасників опитування щодо відстані між аптечними закладами, яка сприятиме розвитку конкуренції  на ринках роздрібної торгівлі лікарськими засобами, є різною.

Так, деякі вважають, що «відстань повинна бути мінімальною», «чим ближче, тим краще», «відстань «двері у двері» сприяє розвитку конкуренції».

Деякі вважають за необхідне «заборонити відкриття аптечних закладів в одному будинку і за одною адресою».

Учасниками опитування надали доцільну відстань між аптечними закладами в діапазоні від 50 м до 1 км.

Вважають задоцільне  дотримання учасниками ринку роздрібної торгівлі лікарськими засобами морально-етичного стандарту «один аптечний заклад за однією юридичною адресою» 56 % усіх учасників опитування. Не підтримують пропозицію 40 % усіх респондентів, 4 % учасників опитування утримались від надання будь-якої відповіді.

В цілому позиції сторін (за/проти розміщення аптечних закладів за однією адресою) фактично розділились навпіл.

Переважна більшість учасників опитування відзначили, що запровадження такого стандарту обмежить конкуренцію для тих аптек,

- що вже працюють на ринку - 68 % від загальної кількості опитаних;

- що мають намір увійти на ринок - 66 % від загальної кількості опитаних.

Учасники анкетування зазначили наступні позитивні та негативні наслідки для конкуренції у сфері роздрібної торгівлі від запровадження положення «один аптечний заклад за однією юридичною адресою», зокрема, таке:

 

Позитивні наслідки

Негативні наслідки

- рівномірність розміщення аптек в населених пунктах;

- сприятиме розвитку здорової і чесної конкуренції між аптечними закладами;

- підвищення стандартів обслуговування і впровадження вимог Належної аптечної практики;

- збільшення кількості мешканців на одну аптеку;

- зростання обсягу  продажів  на 1 торгову точку, що дозволить платити гідну зарплату

- підвищення рівня довіри  клієнтів до аптечного закладу.

- порушення норм Конституції, зокрема статей 8, 22 та 42;

- обмеження конкуренції шляхом створення додаткових незаконних перешкод для суб’єктів ринку та споживачів;

- усунення з ринку окремих учасників;

- вільна конкуренція між аптечними закладами не буде існувати.

 

За результатами опитування позитивні наслідки від запровадження морально-етичного стандарту «один аптечний заклад за однією юридичною адресою»  прогнозують 37 % від загальної кількості опитаних, негативні – 43 %, 20 % - не надали чіткої відповіді.

56 % усіх опитаних вважають, що запровадження Кодексу етики аптечних закладів буде мати позитивний вплив на конкуренцію на ринках роздрібної торгівлі лікарськими засобами. Негативний вплив прогнозують 43 % усіх опитуваних.

Комітет запропонував ГС «АПАУ» врахувати підсумки зазначеного опитування при подальшому опрацюванні проекту Кодексу та привести його положення у відповідність до вимог законодавства про захист економічної конкуренції.

Комітет сподівається на продовження плідної співпраці з учасниками фармацевтичних ринків.

Опитування проводилось 3-30 листопада 2016 року на сайті АМКУ. Кількість респондентів – 82.

 

 

 

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux