Державний уповноважений Антимонопольного комітету
України Світлана Панаіотіді висловлює вдячність усім аптекам, аптечним мережам, які взяли участь у опитуванні щодо їх ставлення до морально-етичного стандарту «один аптечний
заклад за однією юридичною адресою», запропонованого
проектом Кодексу етичної діяльності
аптечних закладів (розробник Кодексу - Громадська спілка «Професійна аптечна асоціація України»).
За результатами аналізу
отриманих відповідей Комітетом встановлено наступне.
59 %
від загальної кількості респондентів вважають, що в регіонах, де вони провадять господарську діяльність, існує достатня кількість аптечних закладів для належного забезпечення населення лікарськими засобами, 41% вважають наявну кількість аптечних закладів недостатньою.
82 %
усіх опитаних респондентів зазначили, що поряд
з їх аптекою та/або за однією адресою відкривались інші аптеки. Ті, хто стикнувся з такою ситуацією, вважають, що внаслідок
таких дій конкурентів:
-
їх рентабельність
знизилась до 10 % - 39 %;
-
рентабельність знизилась до 25 %
- 30 %;
-
рентабельність знизилась до 50 % - 16
%;
-
господарська діяльність стала збитковою та
аптека була закрита - 1,5%;
-
такі дії конкурентів
не вплинули на результати роботи - 13,4 %.
Серед методів, які застосовуються
для «входження» на ринок
шляхом відкриття аптеки за однією
адресою із вже працюючою, респонденти, що стикалися з такою ситуацією, відзначили:
-
демпінг цін (50 %);
-
конкуренти не застосовували будь-яких методів, що могли вплинути на результати господарської діяльності (42,6 %);
-
застосування елементів недобросовісної конкуренції (6 %),
зокрема:
-
«використання вивіски, що прямо впливає на вибір
аптечного закладу покупцем із
вказівкою щодо рівня цін»;
- «зазначення, що ліки без націнок»;
- «спочатку значне зниження цін, а потім їх підвищення»;
-
«переманювання
персоналу».
4%
тих¸ хто перебував у такій ситуації, зазначили, що конкуренти одночасно застосовували демпінг
цін та недобросовісну конкуренцію.
Думка учасників опитування щодо відстані між аптечними
закладами, яка сприятиме розвитку
конкуренції на
ринках роздрібної торгівлі лікарськими засобами, є різною.
Так, деякі вважають, що «відстань
повинна бути мінімальною», «чим ближче, тим
краще», «відстань «двері у двері» сприяє розвитку конкуренції».
Деякі вважають за необхідне «заборонити відкриття аптечних закладів в одному будинку і за одною адресою».
Учасниками опитування надали доцільну відстань
між аптечними закладами в діапазоні від
Вважають задоцільне дотримання учасниками ринку роздрібної торгівлі лікарськими
засобами морально-етичного
стандарту «один аптечний заклад за однією юридичною адресою» 56 % усіх учасників опитування. Не підтримують
пропозицію 40
% усіх респондентів, 4 % учасників опитування утримались від надання будь-якої відповіді.
В цілому позиції сторін (за/проти розміщення аптечних закладів за однією
адресою) фактично розділились навпіл.
Переважна більшість учасників опитування відзначили, що запровадження такого стандарту
обмежить конкуренцію для
тих аптек,
- що вже працюють на
ринку - 68 % від
загальної кількості опитаних;
- що мають намір увійти на ринок - 66 % від загальної кількості
опитаних.
Учасники анкетування зазначили наступні позитивні та негативні наслідки для конкуренції у сфері роздрібної торгівлі
від запровадження положення «один аптечний заклад
за однією юридичною адресою», зокрема, таке:
Позитивні наслідки |
Негативні наслідки |
- рівномірність розміщення аптек в населених
пунктах; - сприятиме
розвитку здорової і чесної конкуренції між аптечними
закладами; - підвищення стандартів обслуговування і впровадження вимог Належної аптечної практики; - збільшення
кількості мешканців на одну аптеку; - зростання
обсягу продажів на 1 торгову точку, що дозволить платити гідну зарплату - підвищення рівня
довіри клієнтів до аптечного закладу. |
- порушення
норм Конституції, зокрема
статей 8, 22 та 42; - обмеження
конкуренції шляхом створення
додаткових незаконних перешкод для суб’єктів ринку та споживачів; - усунення
з ринку окремих учасників; - вільна конкуренція між аптечними закладами не буде
існувати. |
За результатами опитування
позитивні наслідки від запровадження морально-етичного
стандарту «один аптечний заклад за однією юридичною адресою» прогнозують 37 % від загальної кількості опитаних, негативні – 43 %, 20 % -
не надали чіткої відповіді.
56 %
усіх опитаних вважають, що запровадження
Кодексу етики аптечних закладів буде мати позитивний вплив на конкуренцію на ринках роздрібної торгівлі лікарськими
засобами. Негативний вплив прогнозують 43 % усіх опитуваних.
Комітет запропонував ГС «АПАУ» врахувати підсумки зазначеного
опитування при подальшому опрацюванні проекту Кодексу та привести його
положення у відповідність
до вимог законодавства про захист економічної конкуренції.
Комітет сподівається на продовження плідної співпраці
з учасниками фармацевтичних
ринків.
Опитування
проводилось 3-30 листопада 2016 року на сайті АМКУ. Кількість респондентів – 82.