АМКУ надав ДУ «Професійні закупівлі» рекомендації щодо проведення відбору кваліфікованих постачальників шкільних автобусів

Опубліковано 12 вересня 2025 року о 13:33

11 вересня 2025 року Антимонопольний комітет України надав ДУ «Професійні закупівлі» обов’язкові для розгляду рекомендації щодо усунення причин та умов, що сприяють вчиненню дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Приводом для надання рекомендацій стало виявлення Комітетом під час дослідження ринку реалізації шкільних автобусів наявності адміністративних бар’єрів у вигляді кваліфікаційних та інших вимог до учасника, оприлюднених ДУ «Професійні закупівлі», в рамках відборів кваліфікованих постачальників до електронного каталогу за категорією товарів – шкільні автобуси в рамах Prozorro.

Так, Комітетом встановлено, що у період з 04.05.2023 по 18.08.2025 кваліфікаційні та інші вимоги до учасника у частині наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору передбачили більш жорсткі вимоги до учасника у вигляді: (і) наявності не менше 3 або 5 (залежно від категорії суб’єкта господарювання (виробник/постачальник)) виконаних/активних договорів (ii) за результатами закупівель через електронну систему закупівель prozorro.gov.ua, у порівнянні із загальною вимогою, передбаченою законодавством.

Водночас, наразі фактично єдиним каналом збуту шкільних автобусів для постачальників в рамках Prozorro та й загалом є участь у закупівлях, здійснюваних за допомогою електронного каталогу та інструменту запит (ціни) пропозицій постачальників.

Як наслідок, зазначені дії ДУ «Професійні закупівлі» могли призводити до створення несприятливих чи дискримінаційних умов діяльності для нових (потенційних) учасників ринку реалізації шкільних автобусів, у порівнянні з існуючими учасниками зазначеного ринку, та, як наслідок, мати ознаки порушення конкурентного законодавства.

18.08.2025 ДУ «Професійні закупівлі» було внесено зміни до кваліфікаційних та інших вимог до учасника, якими було пом’якшено вимоги для постачальників шкільних автобусів у частині наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.

Тим не менш, за результатами опрацювання інформації, отриманої в рамках дослідження, Комітет дійшов висновку, що за відсутності чіткого та прозорого механізму встановлення ДУ «Професійні закупівлі» кваліфікаційних та інших вимог до учасника, зокрема в частині визначення кількісних показників, необхідних для документального підтвердження наявності досвіду виконання аналогічного договору (постачання аналогічного товару), не виключається ймовірність виникнення в подальшому у діях ДУ «Професійні закупівлі» ознак порушень конкурентного законодавства.

З огляду на вищесказане, Комітет зобов’язав ДУ «Професійні закупівлі» у 2-місячний строк із дня отримання рекомендацій

усунути причини та умови, що сприяють створенню несприятливих чи дискримінаційних умов під час розроблення, затвердження та оприлюднення кваліфікаційних та інших вимог до учасника в рамках оголошень про проведення кваліфікації до електронного каталогу, зокрема, щодо шкільних автобусів (які відповідають вимогам ДСТУ 7013:2009), але не виключно, у частині визначення кількісних показників, необхідних для документального підтвердження наявності досвіду виконання аналогічного договору (постачання аналогічного товару). 

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux