Посилення інституційної спроможності Антимонопольного комітету - це один з ключових кроків України до повноправного членства в Європейському Союзі, адже гарантує усім учасникам ринку рівні права та можливості. Що є безапеляційною вимогою членства.
Про це заявила голова АМКУ Ольга Піщанська, анонсуючи розгляд у другому читанні законопроєкту №5431 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення діяльності Антимонопольного комітету України». Вона зазначила, що до документу надійшло більше 1,5 тисячі поправок, які наразі досліджує профільний комітет Верховної Ради.
Ольга Піщанська додала, що посилення Комітету як незалежного державного органу вимагає його достатнього фінансування, адже наразі рівень заробітної плати працівників АМКУ один з найнижчих серед усіх органів державної влади, в той час як навантаження – одне з найбільших.
Попри надмірне навантаження на співробітників, Комітету вдалося вийти на вагомі результати роботи у поточному році, вважає Ольга Піщанська. Вона перерахувала найкрупніші цьогорічні кейси АМКУ.
«Одна з найскладніших справ – проєкт АВІАС. Ми наклали штраф у 4,7 мільярда гривень за змову на ринку пального. Також – винесено рішення у справі щодо завищення за рекомендацією Міністерства енергетики та вугільної промисловості вартості енергетичного вугілля. Учасників ринку оштрафовано загалом на майже 800 мільйонів гривень. Також, нагадаю, Комітет встановив, що Мінінфрастурктури та ФДМУ необґрунтовано завищували вартість оренди у Миколаївському порту. Ну і - гучний штраф у майже 46 мільйонів грн за змову на торгах компаній "Спільне українсько-австрійське підприємство "Інтервіас Україна", ДП "Вінницький облавтодор" ВАТ "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" та "ШЛЯХБУД". Тобто Комітет ефективно контролює дотримання конкурентного законодавства не лише комерційними компаніями, а й органами влади та державними підприємствами», - констатувала голова АМКУ.
За словами Ольги Піщанської, все частіше бізнес прислухається і до рекомендацій Комітету.
Також керівниця відомства зазначила, що практика оскарження рішень АМКУ є нормальною і, у більшості залежить від суми штрафу. Водночас Комітет, відстоюючи свою позицію, завжди доходитиме до найвищої інстанції.
«Одна з крайніх і найбільших наших перемог у суді – рішення щодо 71-мільйонного штрафу компаніям «ІНТЕРПАЙП УКРАЇНА», «РЄТЄК», «Транспортні інвестиції» і «Фірма «Інтервторпром» за змову під час закупівлі комплектуючих для «Укрзалізниці». Суд апеляційної інстанції зазначив, що факти узгодженої поведінки суб’єктів господарювання знайшли своє підтвердження на підставі доказів зібраних Комітетом. Ще одна велика справа, що стосується цього ж державного монополіста - про малодіяльні станції. В травні 2021 року Північний апеляційний господарський суд підтримав позицію АМКУ у цьому питанні. Так Комітет захистив права вантажовідправників та вантажоотримувачів», - нагадала Ольга Піщанська.
Вона висловила переконання, що ухвалення законопроєкту №5431, до обговорення якого залучалися європейські колеги, ділові кола та Антимонопольний комітет, матиме вирішальне значення у процесі розвитку конкуренції та євроінтеграції.