Звернення членів Антимонопольного комітету України

Опубліковано 15 червня 2018 року о 16:13

Антимонопольний комітет України стурбований занепокоєнням Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана, Уряду та народних депутатів щодо стану справ у сфері публічних закупівель та кількості порушень з боку замовників та учасників, що призводять до затягування проведення процедур закупівель.

З 2014 по 2018 роки за рахунок співпраці державних органів були досягнуті значні позитивні результати у напрямку запровадження прозорих закупівель, боротьбі з корупцією в публічних закупівлях, підвищенні рівня довіри бізнесу до цієї сфери. Однак, досі мають місце в окремих випадках зловживання як з боку замовників, так і з боку учасників тендерів, які за наслідком можуть призводити до неефективного витрачання державних коштів та зриву важливих для України соціальних проектів.

Ми вимушені констатувати значне збільшення кількості скарг, що надходять до Колегії АМКУ (у 2017 – 5706; за 5 місяців 2018 - 3216), та результати їх розгляду (у 2017 – 2054 задоволених скарг; за 5 місяців 2018 - 1274). Багато скарг стосуються встановлення замовниками дискримінаційних вимог у тендерній документації, такі як: наявність чи відсутність відповідного обладнання, досвіду чи працівників та необхідність їх підтвердження, або технічні вимоги, прописані під конкретного учасника. Також замовниками допускається дискримінаційний підхід під час розгляду та оцінки пропозицій учасників закупівель, за наслідком чого пропозиції одних  учасників неправомірно відхиляються, а інші – неправомірно визначаються переможцями, пропонуючи вищу ціну тощо. Такі порушення можуть вчинятись замовниками як свідомо, так і у зв’язку з недостатнім рівнем знань та досвіду.

Антимонопольний комітет України, як орган оскарження, є швидким та ефективним інструментом для захисту порушених прав бізнесу у сфері публічних закупівель. За час своєї роботи ми підтвердили свою спроможність розглядати скарги в надкороткі строки (15 робочих днів), незалежно та неупереджено приймати правомірні рішення. Зазначене підтверджується рівнем довіри бізнесу та інститутів громадянського суспільства до органу оскарження, кількістю оскаржених та скасованих судовими інстанціями рішень колегії (судами скасовується менше 0.5% прийнятих рішень колегії АМКУ), постійним збільшенням кількості скарг. Покладення функції органу оскарження на АМКУ було підтримано експертами ЄС, з огляду на відповідність критерію неупередженості та незалежності, що передбачено Угодою про асоціацію з ЄС.

У разі виявлення порушення замовниками прав скаржників, Колегія відповідно до Закону зобов’язана прийняти рішення, спрямовані на виправлення таких порушень. Зазначені рішення зобовязують замовників вжити заходів для відновлення порушених прав скаржників. Вочевидь, замовники не завжди поділяють позицію Колегії АМКУ щодо вчинення ними порушень, та, як наслідок, не погоджуються з рішеннями Колегії.

Наголошуємо, що у випадку незгоди сторін із рішеннями Колегії АМКУ, вони мають можливість оскаржувати їх у єдиному передбаченому законодавством порядку – судовому. Дія всіх органів у сфері закупівель в правовому полі є запорукою проведення в Україні чесних та справедливих закупівель із дотриманням букви Закону.  

Більшість негативних явищ, що сьогодні викликають занепокоєння не тільки з боку державних органів, а й з боку громадськості та бізнесу, можуть бути вирішені тільки через системне вдосконалення законодавства про публічні закупівлі та впровадження найкращих закупівельних практик.

Нагальною потребою є внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі», які вирішать проблеми з неможливістю оскарження рішень замовників про відміну процедури закупівлі, недоліками правового регулювання так званих «євро-торгів», які призводять до порушення прав бізнесу, що на етапі розгляду скарги неможливо виправити, відсутності в чинному законодавстві права учасників усунути недоліки в своїй пропозиції тощо. Також підлягає перегляду підхід щодо визначення розміру плати за подання скарги, який був встановлений більше п’яти років тому та не виконує своєї основної функції – стримуючого ефекту від необґрунтованих оскаржень (тендерного тролінгу). Доцільним вважаємо затвердження типової тендерної документації, створення закупівельних каталогів, підвищення рівня професійності членів тендерних комітетів замовників за рахунок роз’яснювальної роботи та безперервної освіти.

Антимонопольний комітет України постійно проводить інформаційні заходи для інформування громадськості та державних органів про поточну проблематику в сфері публічних закупівель, навчальні програми для учасників та замовників, щомісячні прес-брифінги та інші заходи, спрямовані на підвищення рівня обізнаності учасників закупівель, та наголошує на проблемах, які потребують врегулювання.

 

Ми відкриті до конструктивного діалогу та готові дати всебічне сприяння під час проведення законних перевірок органу оскарження.

Голова АМКУ Терентьєв Ю.О.

Перший заступник Голови – державний уповноважений АМКУ Ніжнік М.В.

Заступник Голови АМКУ – державний уповноважений Сидоренко Н.С.

Заступник Голови АМКУ – державний уповноважений Вовк А.М.

Державний уповноважений АМКУ Панаіотіді С.М.

Державний уповноважений АМКУ Загребельська А.А.

Державний уповноважений АМКУ Артеменко А.І.

Державний уповноважений АМКУ Процишен М.В.

Державний уповноважений АМКУ Полюхович В.І.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux