Таку думку Голова Антимонопольного комітету України висловив
під час засідання круглого столу «M & A в Україні: індикатори росту» 13
квітня 2017 р.
Юрій
Терентьєв розповів про основні підходи Комітету з питань, пов’язаних
зі злиттям та поглинанням, зазначивши, що першочерговий етап полягає у створенні проконкурентних умов у боротьбі за зняття бар’єрів доступу
на ринки, а також з серпня 2018 р. у контролі за державною допомогою суб’єктам
господарювання.
Наступним етапом є державний контроль за концентраціями суб’єктів господарювання органами Антимонопольного
комітету України, метою якого є запобігання монополізації товарних ринків, зловживання монопольним (домінуючим)
становищем, обмеження конкуренції
(концентрація). «Конкурентні
відомства європейських країн вживають
усіх необхідних заходів, щоб не допустити монополізації, тому контроль
за концентраціями є класичною,
фундаментальною функцією конкурентного відомства», - зауважив Юрій Терентьєв.
Розповідаючи про
процедуру угоди і управління злиттям,
він зазначив, що Комітет розглядає
контроль за концентраціями, з точки зору секторів, щільно інтегруючи в роботу по відповідним ринкам. Завершальним етапом у цьому процесі є виробничий, тобто аналітична й економічна складова при розгляді заяв.
Під
час заходу Голова Комітету презентував
загальні підходи при наданні дозволів на концентрації, їх види, структуру та статистику з 2011 по 2016 рр. Звернувши увагу
на те, що: «Лише кінець 2017 року дасть цілісну картину того, як працюють в Україні нові пороги по концентраціям, які набрали чинності з травня 2016 р.».
Аналізуючи попередні пороги по концентраціям,
що існували з початку 2000
– х років, Голова Комітету охарактеризував їх, як хвилю нерелевантних для України угод, які
перетворили Антимонопольний
комітет в орган,
який технічно
відпрацьовував отримані
заяви.
Окресливши основні проблеми, що виникають під час розгляду заяв про надання
дозволу на концентрацію, Юрій Терентьєв
навів приклад відкритої справи щодо придбання ПрАТ
«МТС Україна» контрольної частки ТОВ «Тримоб» на
ринку послуг мобільного зв’язку. Здійснюючи
контроль за концентрацією, Комітет
встановив, що в результаті надання дозволу ПрАТ «МТС УКРАЇНА» зосередить значну частку радіочастотного ресурсу у діапазоні 2100 МГ(половина якого не потребує конверсії), завдяки якому матиме можливість
надавати безальтернативну послугу передачі даних за технологією 3G в регіонах, де не виконана конверсія, істотно збільшивши свою абонентську базу.
У подальшому, після
завершення конверсії, за рахунок створеного «ефекту зв’язаності», конкурентоздатність інших суб’єктів господарювання буде суттєво обмежена. Як наслідок – заявники відкликали заяву.
Завершуючи свій виступ,
Юрій Терентьєв звернув
увагу на проблематику концентрацій
за участю суб’єктів господарювання, до яких застосовуються санкції. «На сьогодні АМКУ не має встановлених законом підстав забороняти концентрації, учасниками яких прямо чи опосередковано є суб’єкти господарювання, до яких застосовуються санкції», - додав він. За ініціативою АМКУ запропоновано зміни до Закону України «Про захист економічної конкуренції», що дозволить не розглядати заяви про надання дозволу на концентрацію, безпосередніми чи опосередкованими учасниками яких є суб’єкти господарювання, до яких застосовуються санкції. «Наразі відповідні зміни не прийнято», - зауважив Юрій
Терентьєв.
З презентацією виступу «Основні тенденції у сфері контролю за концентраціями
у 2016 році» можна ознайомитися тут.