Принцип анонімності респондентів, вимоги до анкет та анкетування, особливості електронних анкет, доступ сторін до матеріалів опитування та інше обговорили 23 листопада під час круглого столу що стосувався підготовки проекту «Порядку опитувань споживачів під час розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції), дослідженні ринків». Захід відбувся за участі керівництва Антимонопольного комітету України, профільних департаментів АМКУ, незалежних експертів та представників громадськості й ділової спільноти.
На початку заходу голова АМКУ Ольга Піщанська нагадала, що розробка відповідного порядку, як один з кроків до посилення прозорості та прогнозованості комітету, була зазначена серед пріоритетів роботи АМКУ на 2021-й рік. З цією ж метою, за її словами, Комітет найближчим часом планує розробити також і низку підзаконних нормативних актів.
«Чому саме цей Порядок потребує унормування? Тому що опитування та його результати є важливими як для здійснення розслідувань так і для проведення Комітетом досліджень. Наголошу, результати опитувань не є основним доказом у справах і ми не прагнемо їх такими зробити. Водночас вони дають нам можливість отримати додаткову інформацію. Унормування проведення опитувань є важливими для Комітету та учасників ринку. Адже вони мають право знати та розуміти, як відбувається цей процес, а головне – мають довіряти його результатам», - зазначила Ольга Піщанська.
Також заступниця голови АМКУ – державна уповноважена Анжеліка Коноплянко, яка була модераторкою круглого столу, наголосила, що Комітет налаштований на тісну співпрацю з усіма зацікавленими сторонами та закликала до активного обміну думками.
«Комітет у процесі підготовки та деталізації проекту Порядку опитування опрацьовує усі отримані від експертів, представників юридичних кіл та бізнесу пропозиції. Ми враховуватимемо також й світовий досвід. Адже вітчизняне законодавство про захист економічної конкуренції в Україні у підсумку буде цілком приведено у відповідність до європейських та світових стандартів», - зазначила Анжеліка Коноплянко.
Водночас державний уповноважений Сергій Шершун розповів, що під час підготовки проекту АМКУ співпрацює з конкурентними відомствами інших країн.
«Цей документ зазнав певної еволюції. Спочатку планувалося, що він регламентуватиме лише опитування, що стосуватимуться сфери недобросовісної конкуренції. Але за співпраці з нашими колегами, зокрема Регіональним центром конкуренції ОЕСР, документ певною мірою трансформувався і може використовуватися також у справах щодо зловживання монопольним становищем та дослідження ринків», - повідомив Сергій Шершун.
На підтримку розробки документу висловилася й голова комітету з конкуренційного права Асоціації правників, проректорка КНУ ім. Т. Шевченка Ксенія Смирнова.
«Питання опитування споживачів та щодо ринку – є надзвичайно важливим, це - світовий тренд. Наприклад, FTC активно використовує опитування як інструмент проведення розслідувань та забезпечення доказів вже більше 60-ти років. Британське конкурентне відомство майже половину своїх розслідувань базує на опитуваннях. ЄС активно використовує опитування при визначенні меж ринку та взаємозамінності товарів. По-суті, це є та стартова точка, з якої починається розслідування, що призводить до правильних висновків», - зауважила експертка.
Під час круглого столу також відбулася тривала дискусія. Учасники зосередилися на обговоренні таких питань як ідентифікація та верифікація учасників опитування та охорона персональних даних споживача, залучення сторін (компаній) під час формування питань для анкети, способів обробки та аналізу отриманої інформації, можливості зміни чи відкликання відповідей споживача, можливості залучення до опитування спеціалізованих незалежних організацій тощо.
Підсумовуючи результати круглого столу Ольга Піщанська подякувала його учасникам за плідну дискусію та закликала надсилати до АМКУ впродовж наступного тижня додаткові пропозиції.
«Процедура опитування повинна проводитися з дотриманням законних прав суб’єктів, стосовно яких ведеться опитування. Водночас вона не повинна бути надто обтяжливою для фізичних осіб, яких ми будемо опитувати. Цей баланс та врахування інтересів усіх сторін - важливий. Ми плануємо досягти його і з вашою допомогою, зокрема», - наголосила голова АМКУ.
Загалом у заході в режимі онлайн та офлайн взяло участь більше 60 учасників. Зокрема, з боку АМКУ також були присутніми перша заступниця голови Антимонопольного комітету - державна уповноважена Ольга Музиченко, державна уповноважена Ірина Копайгора, представники міжрегіональних територіальних відділень Комітету. З боку ділової спільноти участь в обговорення взяли представники адвокатського об’єднання «Саєнко Харенко», Американської торговельної палати, Асоціації правників України, Центру досліджень конкуренції, юридичної фірми «ADS», «Правовий Альянс» та інших.