Проект критеріїв оцінки допустимості державної допомоги для спортивної інфраструктури, зокрема, положення щодо сфери його застосування, визначення окремих термінів, форм відповідної державної допомоги обговорили 28 липня під час чергової узгоджувальної наради фахівці Антимонопольного комітету України, Міністерства молоді та спорту України та Міністерства фінансів України.
Нагадаємо, ще у березні 2023 року Комітет схвалив проект постанови Кабінету Міністрів України, яким передбачається затвердження критеріїв оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання для спортивної інфраструктури. Наразі триває робота щодо погодження цього проекту з заінтересованими органами.
Під час сьогоднішньої наради учасниками було детально обговорено пропозиції Мінмолодьспорту та Мінфіну стосовно окремих положень та визначень, що містяться у проекті критеріїв.
Зокрема, з урахуванням пропозиції Мінфіну у проекті пропонується передбачити, що державна допомога надаватиметься у будь-якій формі, визначеній Законом України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання», з урахуванням витрат та положень, визначених Бюджетним та Податковим кодексами України, Законами України «Про фізичну культуру і спорт», «Про підтримку олімпійського, паралімпійського руху та спорту вищих досягнень в Україні» та інших нормативно-правових актів, відповідно до яких здійснюється фінансування розвитку фізичної культури і спорту.
Окрему увагу під час наради було приділено визначенню терміна «спортивна інфраструктура», зокрема, обговорювалась пропозиція віднести до цього поняття виключно комплекси спортивних споруд, що використовуються для проведення відповідних заходів закладами фізичної культури та спорту.
При цьому фахівці Комітету наголосили, що Бюджетним кодексом України, який регулює відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, не передбачено надання підтримки виключно лише закладам фізичної культури та спорту, а натомість передбачені, зокрема, видатки за різного рівня програмами з розвитку фізичної культури і спорту, на заходи з фізичної культури і спорту, а також - фінансова підтримка спортивних споруд місцевого значення.
«Тому Комітетом, все ж таки, запропоновано при опрацюванні визначення терміну «спортивна інфраструктура» враховувати положення, передбачені Бюджетним кодексом України, щодо всіх програм та заходів, на які здійснюються видатки з Державного бюджету, з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад, загалом з усіх місцевих бюджетів», – наголосила перша заступниця Голови Комітету – державна уповноважена Ольга Музиченко.
В цілому критерії оцінки допустимості державної допомоги у різних сферах є дієвим інструментом захисту конкуренції, підвищення прозорості й ефективності управління місцевими та державними ресурсами. Під час підготовки до надання різних видів державної допомоги суб’єктам господарювання надавачі мають заздалегідь дбати про їхню відповідність правилам (критеріям) державної допомоги у кожній зі сфер. Тож детальне обговорення зацікавленими сторонами проектів є важливою частиною підготовки якісних нормативно-правових актів. Водночас у Комітеті вкотре наголосили, що самі по собі критерії не зобов’язують надавачів державної допомоги відшкодовувати суб’єктам господарювання витрати за всіма напрямами, за якими вони створені.
«Наприклад, критерії оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання для спортивної інфраструктури, передбачені відповідним проектом постанови Уряду, не зобов’язують міністерство надавати державну допомогу усім суб’єктам, що працюють у цій сфері. Ці критерії – правовий механізм, що буде використовуватись Комітетом як Уповноваженим органом при здійсненні оцінки допустимості допомоги для спортивної інфраструктури. Отримувачі ж державної допомоги визначаються відповідними нормативно-правовими та розпорядчими актами», – наголосила за результатами засідання директорка Департаменту моніторингу і контролю державної допомоги Оксана Чабанюк.
Нагадаємо, Комітет на основі acquis Європейського Союзу розробляє критерії оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання, з метою створення правових механізмів для реалізації положень Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» й імплементації положень Угоди про асоціацію.
З початку 2023 року Уряд затвердив критерії оцінки допустимості державної допомоги: для підтримки культури та збереження культурної спадщини; забезпечення розвитку регіонів й підтримки середнього та малого підприємництва; для надання послуг, що стосуються масової інформації.