Особливості застосування у Європейському союзі принципів оцінки наслідків державної допомоги (тест балансування), потенційна користь такої оцінки для конкуренції та правові основи для її використання. Ці питання та практичні кейси обговорили 17 лютого 2023 року під час вебінару експерти Проекту ЄС «Підтримка Антимонопольного комітету у впровадженні правил державної допомоги» (SESAR) та фахівці Департаменту моніторингу і контролю державної допомоги, Юридичного департаменту та Управління економічного аналізу Антимонопольного комітету України.
Тест балансування – це метод оцінки державної допомоги, який полягає у глибинному порівняльному аналізі позитивних та негативних наслідків надання такої допомоги для конкуренції на ринках. Якщо загальний баланс ефектів є позитивним, допомога може бути надана, якщо ж баланс негативний – необхідна подальша робота щодо мінімізації ризиків спотворення конкуренції, або ж навіть заборона допомоги. У практиці Європейської комісії, тест балансування застосовується тоді, коли для оцінки державної допомоги у конкретному випадку не можуть повноцінно застосовуватися чинні настанови або такі настанови відсутні.
Загалом тест балансування – це відносно новий метод оцінки державної допомоги. Європейська комісія презентувала його у 2009 році, для впровадження більш економічного підходу до оцінки наслідків державної допомоги замість формального.
Також вже існує європейська судова практика щодо оцінки допустимості державної допомоги з використання тесту балансування.
Як зазначила директорка Департаменту моніторингу і контролю державної допомоги АМКУ Оксана Чабанюк, зазначені європейські підходи, після детального вивчення та опрацювання відповідного досвіду, могли б застосовуватися й АМКУ під час розробки проектів нових критеріїв оцінки допустимості різних категорій державної допомоги.
«Поки Комітет не мав практики застосування тесту балансування у своїй роботі. Водночас, АМКУ наразі активно працює над приведенням українського законодавства у сфері державної допомоги у відповідність до законодавства ЄС. Тому допомога експертів у освоєнні нового, можливо, додаткового методу оцінки державної допомоги у практику Комітету є надзвичайно цінною», – зазначила Оксана Чабанюк.
Своєю чергою керівник Проекту SESAR Штефан Сабау відзначив значний прогрес у роботі АМКУ над удосконаленням системи оцінки державної допомоги та важливість розробки згаданих критеріїв. Він зауважив, що у ЄС зазначені критерії наразі перебувають на стадії обговорення. Водночас підключення України до цього процесу є позитивним сигналом.
«Сьогодні ми презентуємо вам практичний кейс з досвіду Румунії. Ця справа розглядалася тривалий час, адже експерти Європейського союзу також не мали досконалої практики застосування тесту балансування: як порівнювати негативні та позитивні наслідки державної допомоги для конкуренції. Але я впевнений, що ви, маючи вже проект критеріїв, зможете у майбутньому впоратися з такими справами краще, ніж ми», – підкреслив Штефан Сабау.
Довідково: Антимонопольний комітет співпрацює з проектом SESAR в рамках розробки критеріїв оцінки державної допомоги у різних галузях. В рамках цієї співпраці була запланована серія навчальних вебінарів для працівників АМКУ, яку вимушено припинили з початком масштабної війни. Тепер, майже через рік, цей напрямок співпраці відновився.