Чому це важливо:
- Газом користуємося ми всі. Як прямі споживачі (газова плита вдома, опалення тощо), або як опосередковані (ціна газу так чи інакше закладена у виробництві більшості товарів).
- Газ – товар. На ринку є велика кількість ліцензованих продавців, які пропонують газ споживачам – підприємствам та комунальним установам. З 2015 року маємо вільний ринок газу, де конкуренція продавців дозволяє отримати реальну ринкову ціну на газ.
- З 2015 року всі великі закупки за бюджетні кошти здійснюються через систему Prozorro, в тому числі, закупки газу тими само комунальними підприємствами.
Процес закупівель:
- Система Prozorro дає не лише можливість зекономити бюджетні кошти, вона дозволяє побачити ознаки змови на торгах, або ж спроби віддати контракт певному учаснику.
- Якщо хтось з учасників закупівель вбачає ознаки порушення конкуренції (наприклад, умови тендеру прописані так, що брати участь може дуже обмежене коло компаній, або переможець визначений не через нижчу цінову пропозицію, а завдяки якимось іншим критеріям), то він звертається в Антимонопольний комітет. Система при цьому автоматично блокує дії по оскарженому тендеру.
- АМКУ має ухвалити рішення – задовольнити скаргу, або ж відхилити її.
Статистика:
- 1700 процедур закупівель газу було оскаржено до АМКУ минулого року, це 8% від усіх скарг на закупівлі в Україні.
- Чверть скарг було задоволено, третину відхилено, решта іще в роботі.
В чому проблема?
В тому, що звернення в АМКУ вказують на ДУЖЕ типові проблеми, які й є підставами для скарг:
- Замовник вимагає ксерокопію або оригінал ліцензії на постачання газу. Але Замовник має можливість самостійно перевірити наявність Ліцензії на постачання газу на сайті НКРЕКП.
- Замовник вимагає від учасників закупівлі наявність актуальних довідок по фізично-хімічному складу природного газу. Постачальник газу ніяким чином не має можливості впливати на якість газу та/або його хімічний склад. А за якість природного газу в газотранспортній системі України відповідають газотранспортні та газорозподільчі підприємства, з якими у Замовника обов’язково та безумовно укладено окремий договір.
- Замовник вимагає від учасників підтвердити наявність матеріально-технічної бази для постачання природного газу. Але необхідне матеріально-технічне забезпечення для роботи Постачальника регламентується при отриманні ним ліцензії від НКРЕКП.
- Замовник вимагає від учасників довідку про наявність природного газу в підземних сховищах для забезпечення страхового запасу. Однак для постачання природного газу більшість постачальників взагалі не використовують підземні сховища газу. До того ж така вимога на даний час відсутня в газовому законодавстві.
- Замовник вимагає від учасників довідку з Торгово-Промислової палати України про ціну газу на ринку України. Але дана довідка враховує лише вартість газу по прейскуранту НАК «Нафтогаз України» і не враховує можливе різноманітне ціноутворення газовидобувних/газопостачальных підприємств в меншу сторону. До того ж, замовник може самостійно, в будь-який час, вирахувати мінімальну вартість газу, яка може існувати на території України.
Тобто, перераховані вимоги НЕ ПОТРІБНІ в технічній документації, створюють додатковий тягар для постачальників і, що найгірше в нашому випадку, можуть призвести до відхилення кращих цінових пропозицій через те, що не були надані якісь довідки (насправді, як бачимо, зайві).
Рекомендація Антимонопольного комітету
Задля спрощення процесу закупівлі природного газу й одночасного підвищення прозорості й ефективності на цьому ринку через підтримку дієвої конкуренції АМКУ надав рекомендації Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України:
- розробити методичні рекомендації/методологічні роз’яснення,
- розробити та впровадити зміни до Типової тендерної документації
для учасників процедур закупівель природного газу за кодом класифікації ДК 021:2015:09120000-6 – Газове паливо.
Повний текст рекомендацій буде опубліковано на сайті Комітету.