22 березня 2024 року фахівці Антимонопольного комітету України взяли участь в робочій зустрічі на тему: «Впровадження мовлення громад відповідно до нового Закону «Про медіа». Виклики та переваги». Під час зустрічі обговорили питання реалізації норм Закону України «Про медіа» в частині перетворення комунальних аудіовізуальних ЗМІ на публічні аудіовізуальні медіа.
В зустрічі також взяли участь народний депутат України Микита Потураєв, представники Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, медіаексперти Національної асоціації медіа, депутати Южненської міської ради.
Відповідно до Закону України «Про медіа», публічні аудіовізуальні медіа є сервісами загального економічного інтересу. Для імплементації положень Угоди про асоціацію між Україною і ЄС та забезпечення нормативно-правової бази під час здійснення оцінки допустимості державної допомоги, з урахуванням положень Закону України «Про медіа», і Повідомлення Європейської комісії про застосування правил державної допомоги до суспільного мовлення 2009/C 257/01 Комітет розробив Критерії оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання на послуги зі створення та/або добору, організації та поширення масової інформації, які є послугами, що становлять загальний економічний інтерес. Ці критерії затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2023 № 704.
Також 14 грудня 2023 року Комітет, з урахуванням норм національного законодавства й acquis ЄС, надав роз’яснення № 7-рр/дд з питань застосування законодавства у сфері державної допомоги для підтримки надання послуг, що становлять загальний економічний інтерес у сфері аудіовізуальних медіа. Метою цього роз’яснення АМКУ було узагальнення підходів щодо визначення належності до державної допомоги заходів із підтримки суб’єктів господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів на надання послуг, що становлять загальний економічний інтерес у сфері аудіовізуальних медіа, оцінювання допустимості державної допомоги для здійснення цієї діяльності.
У разі невиконання відповідних умов, за яких підтримка не є державною допомогою, її надання потребує подання повідомлення до Антимонопольного комітету України згідно зі статтею 9 Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» і відповідно до Порядку подання та оформлення повідомлень про нову державну допомогу та про внесення змін до умов чинної державної допомоги, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України 9 від 04.03.2016 № 2-рп, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 04.04.2016 за № 501/28631 (зі змінами).
Наразі під час дії правового режиму воєнного стану відповідні норми Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» не застосовуються; надавачі державної допомоги звільняються від обов’язку повідомлення про нову державну допомогу та про пропозиції щодо внесення змін до умов чинної державної допомоги, якщо така державна допомога надається під час дії воєнного стану та протягом одного року після його припинення або скасування.
Разом з тим, згідно із частиною першою статті 267 Угоди про асоціацію, будь-яка нова допомога, яка надається в Україні, має відповідати положенням статей 262 та 264 цієї Угоди.
Враховуючи, що 14 грудня 2023 року Європейська Рада ухвалила рішення про початок переговорів з Україною про вступ до Європейського Союзу, для подальшої підготовки до вступу необхідне дотримання вимог, передбачених Угодою про асоціацію, зокрема, і під час надання державної допомоги суб’єктам господарювання у сфері медіа.