Позиція
Антимонопольного комітету щодо
визначення чітких, прозорих, об’єктивних та недискримінаційних критеріїв до аудиторських компаній, що забезпечить їм можливість доступу до проведення аудиту фінансової звітності або консолідованої
звітності суб’єктів господарювання державного сектору економіки
з урахуванням їх власних досягнень та якості послуг, лишається незмінною.
Надання Міністерству економічного розвитку і торгівлі
України рекомендацій щодо внесення змін
до постанови Кабінету Міністрів
України від 04.06.2015 №
390 «Деякі питання проведення аудиту суб’єктів господарювання державного сектору економіки»
зумовлене необхідністю
перегляду критеріїв, визначених
постановою до надавачів аудиторських послуг, як таких, що є суб’єктивними, непрозорими та дискримінаційними
по відношенню до учасників ринку аудиторських послуг.
Окремі з чинних критеріїв, як: наявність у складі
аудиторської фірми не менш, як 100 працівників, які безпосередньо залучені до надання аудиторських послуг; щорічний дохід аудиторської фірми протягом останніх трьох років становить не менш, як 30
млн. гривень, - не є такими, що
свідчать про більш високий професіоналізм
чи якість надання послуг. Натомість наслідком їх застосування є створення додаткових бар’єрів входу на ринок, звуження кола аудиторських компаній, які можуть
бути залучені до проведення
аудиту суб’єктів господарювання
державного сектору економіки.
Крім
того, застосування критеріїв,
визначених постановою, в їх сукупності фактично
обмежує можливість роботи на ринку аудиторських послуг для державних підприємств лише шістьма суб’єктами.
Має місце зміна структури
ринку аудиторських послуг
за останні роки, а саме, з
часу дії постанови КМУ відбувається
зростання частки окремих суб’єктів, що в перспективі
матиме негативні наслідки для ринку в цілому. Представник Аудиторської палати України Тетяна Лавренова за засіданні Комітету 25 квітня 2017 року, посилаючись на
статтю Ольги Богданової у виданні «Новое время», зазначила:
«Аудиторські компанії, що відповідають критеріям постанови КМУ № 390, мають
приріст виручки
від надання послуг у валютному еквіваленті у два рази, тоді як спостерігається спад загальних обсягів виручки аудиторської діяльності в Україні майже на 40 %».