Голова Антимонопольного
комітету України Юрій Терентьєв 25 листопада 2016 року під час засідання
круглого столу «Судова реформа та перспективи розгляду судами конкурентних
спорів» розповів про основні напрямки удосконалення роботи Комітету щодо
судового оскарження конкурентних справ.
Основний акцент під час своєї
доповіді Голова Комітету зробив на основних тенденціях розгляду таких спорів у
країнах ЄС: «В усіх європейських країнах є різні стандарти, різні ступені
переглядів рішень конкурентних відомств. Зараз відбувається гармонізація ступеню
підходу до конкурентних спорів у судах на рівні національного законодавства в
багатьох країнах ЄС. Є два важливих моменти в цьому процесі, на які треба
звернути увагу.
По-перше,
зростають вимоги до стандартів
доказування, які виходять із того, що відповідальність в конкурентних
справах є квазікриминальною по своїй природі. .
Водночас все більше значення набуває в конкурентних справах застосування
економічного аналізу. Певною мірою в цих двох векторах розвитку можна побачити
конфлікт. Це може слугувати додатковим
аргументом для того, щоб говорити, що такі високі стандарти можуть забезпечити
лише спеціалізовані судові установи.
У своїй практиці Комітет буде
відходити від мікро порушень, які розглядаються на
рівні тервідділень, до більш глибоких ґрунтовних
кейсів, де ступінь розуміння та економічного підґрунтя відносин судовою
інстанцією має бути вищою. Відповідно стандарти доказування повинні бути на
дуже високому рівні».
Також Юрій Терентьєв зазначив, що у світі існує чотири моделі перегляду
рішень конкурентних відомств судовою владою. Спочатку суд йде від формального
аналізу додержання певних процесуальних дій з боку антимонопольних органів,
контроль відбувається за наявності формальних помилок у процесі. Наприклад, чи
визначений ринок?
Наступна модель – а наскільки
правильно цей ринок визначений? Тобто суд не тільки контролює законність
процесуальних дій та факт додержання певних кроків, але й перевіряє ці кроки.
Вищий ступінь – це повний
перегляд відносин, які лежать в основі рішення, і фактично повне дублювання
відповідного органу судом.
Проти останньої моделі є
певні зауваження, оскільки тут порушується принцип розмежування дій органів
влади, адже судова влада не повинна приймати адміністративні рішення, вона має
перевіряти законність адміністративного рішення».
Експертне обговорення
учасниками заходу питань аналізу законодавства України та світового досвіду у
сфері вирішення конкурентних спорів стане запорукою подальшого напрацювання
спільних рекомендацій органам державної влади України щодо ефективного
реформування системи судового розгляду конкурентних спорів в Україні.