Критерії Альтмарк — це набір умов, визначених Судом Європейського Союзу в рішенні у справі Altmark Trans GmbH (2003). У своєму рішенні від 24.07.2003 № 280/00 Суд визнав, що компенсація витрат суб’єкта господарювання, пов’язаних із наданням ПЗЕІ, не є державною допомогою у значенні статті 107 ДФЄС, за умови, що задовольняються чотири сукупних критерії.
Ці критерії прийнято називати критеріями Альтмарк. Вони використовуються для визначення, чи є компенсація за надання послуг загального економічного інтересу (ПЗЕІ) державною допомогою та чи поширюється дія Закону про державну допомогу на таку компенсацію.
ПЗЕІ – це публічні послуги, що мають особливе значення для громадян і здійснюються в інтересах суспільства, і які не забезпечуються або недостатньо забезпечуються ринком. Оскільки така діяльність може не приносити достатнього прибутку її постачальнику, може знадобитися державна компенсація, щоб покрити обґрунтовані витрати, пов’язані із наданням такої послуги.
Перелік послуг, що становлять загальний економічний інтерес, встановлюється постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2018 № 420. Разом з тим, на рівні Європейського Союзу немає нормативно-правового акту, яким би було закріплено чіткий перелік ПЗЕІ. Тому Комітет, на основі положень acquis ЄС, може розглядати і інші послуги як ПЗЕІ.
Щоб державна компенсація ПЗЕІ не вважалася державною допомогою, вона має відповідати умовам цих 4 критеріїв Альтмарк.
Детальніше про них читайте в інфографіці, яку підготували експерти проєкту COMPASA «Узгодження правил і практик конкуренції та державної допомоги із законодавством ЄС».