26 червня 2025 року Антимонопольний комітет України надав роз’яснення з питань застосування законодавства у сфері державної допомоги в рамках покладання Кабінетом Міністрів України на суб’єктів господарювання спеціальних обов’язків із забезпечення доступності електричної енергії для побутових споживачів (постанова № 483).
Комітет здійснив моніторинг державної підтримки суб’єктів господарювання, які реалізують послугу із забезпечення доступності електричної енергії для побутових споживачів, та на яких покладено спеціальні обов’язки для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії. В рамках такого моніторингу Комітет провів наради з представниками Міністерства енергетики України та НКРЕКП, а також надіслав запити про надання інформації учасникам ринку електричної енергії. З урахуванням всієї зібраної інформації були сформовані загальні роз’яснення.
Відповідно до національного законодавства послуги із забезпечення доступності електричної енергії для побутових споживачів належать до послуг, що становлять загально-економічний інтерес.
В роз’ясненнях зазначається, зокрема, що підтримка суб’єкта господарювання, який надає зазначені послуги, за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів не є державною допомогою відповідно до Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» якщо будуть кумулятивно виконуватися умови, за яких буде виключено надання переваги суб’єктам господарювання для провадження окремих видів господарської діяльності. Ці умови встановлені у пункті 4 Критеріїв оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання на надання послуг, що становлять загальний економічний інтерес, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.01.2024 № 12 .
Якщо за результатами розгляду повідомлення про державну допомогу буде встановлено, що не виконуються умови, за яких виключається надання переваги для провадження окремих видів господарської діяльності, то відповідна підтримка може бути визнана державною допомогою відповідно до Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання».
Аби забезпечити допустимість такої державної допомоги для конкуренції, умови її надання повинні відповідати положенням Критеріїв ПЗЕІ. Зокрема, передбачати покладення зобов’язання надавати ПЗЕІ на надавача такої послуги згідно з договором, регуляторним (розпорядчим) чи іншим актом надавача (надавачів) державної допомоги. Такий документ повинен містити інформацію про:
Крім цього, в роз'ясненнях зазначено про необхідність встановлення зобов’язань щодо забезпечення суб’єктом господарювання ведення окремого бухгалтерського обліку за кожним видом діяльності таким чином, аби забезпечити належний розподіл доходів і витрат підприємства від здійснення послуги із забезпечення доступності електричної енергії для побутових споживачів, та іншої господарської діяльності, в тому числі яка здійснюється в рамках виконання інших покладених спеціальних обов’язків.
Отже, у разі врахування надавачами та отримувачами державної допомоги положень, передбачених цими роз’ясненнями буде забезпечено відповідність законодавству у сфері державної допомоги при реалізації заходів із підтримки суб’єкта господарювання, який надає послуги із забезпечення доступності електричної енергії для побутових споживачів.