Комітет роз’яснив особливості державної допомоги у сфері надання послуг поштового зв’язку та залізничного транспорту

Опубліковано 21 листопада 2024 року о 17:56

21 листопада 2024 року Антимонопольний комітет України надав роз’яснення щодо застосування законодавства у сфері державної допомоги суб’єктам господарювання у двох сферах, а саме:

  • у сфері надання послуг поштового зв’язку, у тому числі на надання послуг, що становлять загальний економічний інтерес (далі – Роз’яснення щодо поштового зв’язку);
  • у сфері залізничного транспорту (далі - Роз’яснення щодо залізничного транспорту).

У цих роз’ясненнях висвітлено підходи щодо визначення належності до державної допомоги заходів з підтримки, що реалізуються у відповідних сферах та оцінювання допустимості відповідної державної допомоги. Так, вони містять аналіз умов поняття державної допомоги згідно з Законом України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання», а саме:

  • підтримка надається суб’єкту господарювання;
  • державна підтримка здійснюється за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів;
  • підтримка створює переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності;
  • підтримка спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції.

У Роз’ясненнях щодо поштового зв’язку, зокрема, висвітлено питання застосування правил державної допомоги до заходів підтримки на надання послуг поштового зв’язку, як на надання послуг, що становлять загальний економічний інтерес (ПЗЕІ). Зазначене пояснюється тим, що окремі послуги поштового зв’язку можуть бути пов’язані із задоволенням особливо важливих загальних потреб громадян, не можуть надаватися на комерційній основі без державної підтримки та, відповідно, за їх надання державою здійснюється компенсація обґрунтованих витрат.

Разом і цим, заходи з підтримки суб’єктів господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів у сфері надання послуг поштового зв’язку як на надання ПЗЕІ, не є державною допомогою відповідно до Закону, якщо будуть кумулятивно (одночасно) виконуватися умови, за яких виключається надання переваги цим суб’єктам господарювання, а саме:

  • суб’єкт господарювання, що отримує компенсацію, виконує зобов’язання щодо надання ПЗЕІ, визначених у договорі, та/або нормативно-правовому, та/або розпорядчому акті;
  • механізм проведення розрахунку компенсації забезпечує уникнення надання суб’єкту господарювання, що її отримує, економічних переваг порівняно з іншими конкурентами;
  • компенсація є не надмірною;
  • суб’єкт господарювання, який надає ПЗЕІ, обраний шляхом проведення конкурентної процедури, яка дає змогу обрати пропозицію за найнижчою ціною або розмір компенсації є співставним з витратами типового суб’єкта господарювання (який провадить або може провадити подібну господарську діяльність з отримувачем державної допомоги) у разі володіння ним всіма необхідними засобами, що відповідають вимогам для надання таких послуг.

У Роз’ясненнях щодо залізничного транспорту, зокрема, наведено, що підтримка підприємств залізничного транспорту на будівництво, розвиток та обслуговування залізничної інфраструктури не є державною допомогою у розумінні Закону, у разі якщо така залізнична інфраструктура відноситься до сфери природної монополії та має відкритий доступ для всіх користувачів.

В той же час у роз’ясненнях зазначено критерії, відповідно до яких державна допомога, надана підприємствам залізничного транспорту, може бути визнана допустимою згідно з вимогами законодавства ЄС, а саме на:

1) координацію транспорту: сюди відносять заходи, спрямовані на покращення роботи транспортної системи в цілому, такі як розвиток інфраструктури, зниження шумового забруднення, підвищення безпеки та оперативної сумісності, усунення технічних бар’єрів, а також фінансування досліджень і розробок.

2) оновлення рухомого складу: визначаються умови, за яких державна допомога на придбання нового рухомого складу або модернізацію існуючого може бути визнана сумісною з внутрішнім ринком.

Зокрема, у роз’ясненнях розглядаються такі категорії державної допомоги:

  • допомога на координацію транспорту, спрямована на підвищення ефективності та сумісності транспортних систем;
  • допомога на реструктуризацію залізничних підприємств, що забезпечує відновлення їхньої фінансової стабільності;
  • допомога на охорону навколишнього середовища, яка має на меті зниження екологічного впливу транспортної діяльності;
  • допомога на компенсацію витрат за надання послуг з перевезення пасажирів, які є ПЗЕІ. Окрему увагу приділено вимогам Регламенту № 1370/2007 щодо такої допомоги.

Якщо за результатами розгляду повідомлення про державну допомогу буде встановлено належність такої підтримки до державної допомоги відповідно до Закону, Комітетом буде проведена оцінка допустимості відповідної державної допомоги відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв або, у разі відсутності таких - згідно з відповідними актами acquis Європейського Союзу залежно від цілі надання державної допомоги.

Варто зазначити, що ці роз’яснення були підготовлені Антимонопольним комітетом України на виконання Плану заходів із підготовки до двосторонньої скринінгової зустрічі України та Європейської Комісії за розділом 8 Конкурентна політика, затвердженого наказом Голови Комітету від 07.08.2024 № 61‑ОД.

Зазначеним планом передбачені завдання щодо імплементації окремих положень актів права Європейського Союзу, а саме Повідомлення Комісії про застосування правил конкуренції до поштового сектору та про оцінку деяких державних заходів, що стосуються поштових послуг (98/C 39/02) та Повідомлення Комісії – Настанови Співтовариства щодо державної допомоги для залізничних підприємств (2008/C 184/07).

Отже, надання цих роз’яснень забезпечує наближення національного законодавства у сфері державної допомоги до acquis ЄС та, відповідно, використання аналогічних підходів ЄС до застосування правил державної допомоги у сферах поштових послуг та залізничного транспорту.

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux