21 листопада 2024 року Антимонопольний комітет України надав роз’яснення щодо застосування законодавства у сфері державної допомоги суб’єктам господарювання у двох сферах, а саме:
У цих роз’ясненнях висвітлено підходи щодо визначення належності до державної допомоги заходів з підтримки, що реалізуються у відповідних сферах та оцінювання допустимості відповідної державної допомоги. Так, вони містять аналіз умов поняття державної допомоги згідно з Законом України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання», а саме:
У Роз’ясненнях щодо поштового зв’язку, зокрема, висвітлено питання застосування правил державної допомоги до заходів підтримки на надання послуг поштового зв’язку, як на надання послуг, що становлять загальний економічний інтерес (ПЗЕІ). Зазначене пояснюється тим, що окремі послуги поштового зв’язку можуть бути пов’язані із задоволенням особливо важливих загальних потреб громадян, не можуть надаватися на комерційній основі без державної підтримки та, відповідно, за їх надання державою здійснюється компенсація обґрунтованих витрат.
Разом і цим, заходи з підтримки суб’єктів господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів у сфері надання послуг поштового зв’язку як на надання ПЗЕІ, не є державною допомогою відповідно до Закону, якщо будуть кумулятивно (одночасно) виконуватися умови, за яких виключається надання переваги цим суб’єктам господарювання, а саме:
У Роз’ясненнях щодо залізничного транспорту, зокрема, наведено, що підтримка підприємств залізничного транспорту на будівництво, розвиток та обслуговування залізничної інфраструктури не є державною допомогою у розумінні Закону, у разі якщо така залізнична інфраструктура відноситься до сфери природної монополії та має відкритий доступ для всіх користувачів.
В той же час у роз’ясненнях зазначено критерії, відповідно до яких державна допомога, надана підприємствам залізничного транспорту, може бути визнана допустимою згідно з вимогами законодавства ЄС, а саме на:
1) координацію транспорту: сюди відносять заходи, спрямовані на покращення роботи транспортної системи в цілому, такі як розвиток інфраструктури, зниження шумового забруднення, підвищення безпеки та оперативної сумісності, усунення технічних бар’єрів, а також фінансування досліджень і розробок.
2) оновлення рухомого складу: визначаються умови, за яких державна допомога на придбання нового рухомого складу або модернізацію існуючого може бути визнана сумісною з внутрішнім ринком.
Зокрема, у роз’ясненнях розглядаються такі категорії державної допомоги:
Якщо за результатами розгляду повідомлення про державну допомогу буде встановлено належність такої підтримки до державної допомоги відповідно до Закону, Комітетом буде проведена оцінка допустимості відповідної державної допомоги відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв або, у разі відсутності таких - згідно з відповідними актами acquis Європейського Союзу залежно від цілі надання державної допомоги.
Варто зазначити, що ці роз’яснення були підготовлені Антимонопольним комітетом України на виконання Плану заходів із підготовки до двосторонньої скринінгової зустрічі України та Європейської Комісії за розділом 8 Конкурентна політика, затвердженого наказом Голови Комітету від 07.08.2024 № 61‑ОД.
Зазначеним планом передбачені завдання щодо імплементації окремих положень актів права Європейського Союзу, а саме Повідомлення Комісії про застосування правил конкуренції до поштового сектору та про оцінку деяких державних заходів, що стосуються поштових послуг (98/C 39/02) та Повідомлення Комісії – Настанови Співтовариства щодо державної допомоги для залізничних підприємств (2008/C 184/07).
Отже, надання цих роз’яснень забезпечує наближення національного законодавства у сфері державної допомоги до acquis ЄС та, відповідно, використання аналогічних підходів ЄС до застосування правил державної допомоги у сферах поштових послуг та залізничного транспорту.