Енергоринок – зберігаємо спокій і розвиваємо конкуренцію

Опубліковано 25 жовтня 2019 року о 15:15

4 місяці в Україні працює нова модель ринку електроенергії. Однак очікуваного зниження вартості електрики ми не спостерігаємо. Мова про підприємців, адже побутові споживачі захищені спеціальною постановою Кабміну. З одного боку, відсутність впливу на населення – це самообман, тому що зі зростанням ціни виробництва (а доля електрики присутня в ціноутворенні будь-якого товару чи сервісу) ми всі платимо більше за їжу, одяг, перукарню й похід в кіно. З іншого боку, проблема не в ринковому утворенні ціни на електрику, а навпаки – в накладених на ринок обмеженнях та діях деяких гравців, які користуються перехідним етапом в некоректний спосіб. Тобто, правильно зібраний умовний «Мерседес» не їде швидко і плавно, бо обмежений коробкою передач від «Автовазу».

Антимонопольний комітет проаналізував стан роботи  нового  енергоринку, й надав обов’язкові для розгляду рекомендації ключовим гравцям. Деякі з них  надсилаються не вперше. Їх не включили в схему роботи ринку перед його запуском, і це створило додаткові і, наголошуємо, зовсім необов’язкові перешкоди для вільної і добросовісної гри.

Що пропонує АМКУ?



Для розвитку конкуренції необхідно зробити 3 ключові речі.

Перша. Запровадити повномасштабну біржову торгівлю на ринку двосторонніх договорів. Тобто, перевести найбільшу за обсягами торгівлі частину ринку на єдину платформу із дотриманням принципів вільного ціноутворення, розміщення «дрібних» лотів для можливості залучення більшої кількості учасників, рівновіддаленості організатора торгів,  знеособлення учасників, в тому числі продавців електроенергії.

Важливі моменти:

- «дрібні» лоти забезпечать анонімність продавців, тобто, на біржі не буде величезної пропозиції «Енергоатома» і просто великої «ДТЕКу», а буде велика кількість однакових за розміром лотів, і покупець вибиратиме найдешевший, не знаючи, в кого він купує;

- рівновіддаленість організаторів торгів від учасників повинна унеможливити ситуацію, коли хтось має вигідніше становище, наприклад, знаючи ціну конкурентів.

Рекомендації мають бути виконані в два етапи. Спочатку великі генеруючі компанії почнуть укладати довгострокові контракти виключно за результатами біржових торгів. Отже будь-який споживач зможе взяти в них участь, а будь-хто зацікавлений – бачити, як це відбувається. Потім запрацює централізований ринок двосторонніх договорів (електронні аукціони відбуватимуться за єдиними правилами, визначеними КМУ).

Забезпечити виконання мають: Міністерство енергетики та захисту довкілля і виробники – ДТЕК Західенерго, ДТЕК Дніпроенерго, ДТЕК Східенерго, Донбасенерго.

Друга. По-справжньому відкрити український ринок електроенергії для імпорту. Сьогодні постачання європейської електроенергії, яка справді буває дешевшою за пропоновану українською генерацією, «буксує» через недостатнє використання пропускної спроможності електромереж «на вхід» до України та відсутність річних і місячних аукціонів з розподілення цієї пропускної спроможності. Наприклад, потужність на кордоні зі Словаччиною (найдешевший суміжний ринок) торгується тільки на короткостроковій основі (на день наперед) і це ускладнює імпортерам можливість планувати свою діяльність в Україні. Як результат – імпорт «заходить» в дуже незначних обсягах і не може стати вагомим конкурентним важелем, який впливає на зменшення ціни.

Забезпечити виконання мають: НКРЕКП та Укренерго.

Третя. Збільшити об’єми продажу електроенергії на ринку «на добу наперед». Зараз продавці виставляють до 10% добової генерації (обраховується за відповідну добу попереднього року), а решту «притримують» для більш дорожчого балансуючого ринку. АМКУ пропонує встановити нові правила, які змусять виробників  заявляти на продаж на ринку «на добу наперед» не менше 10 відсотків їхнього погодинного обсягу відпуску електричної енергії.

Забезпечити виконання має НКРЕКП.

Двома не менш вагомими компонентами рекомендацій Комітету є:

• Прозорість. Після виконання рекомендацій суспільство матиме змогу вільно моніторити ключові операції з державної підтримки в енергетиці (діяльність ДП «Гарантований покупець»), а також двосторонні контракти ключових гравців енергоринку.

• Взаємодія:

По-перше, настав час імплементувати європейський регламент про цілісність і прозорість оптового енергетичного ринку (REMIT) – ринкові обставини вимагають цього.

По-друге, ми наполегливо рекомендуємо всім відповідальним за моніторинг ринку особам надавати інформацію про недобросовісні практики в Комітет. В ЗМІ лунає багато тверджень про маніпуляції і зловживання на енергоринку, проте в АМКУ немає жодної заяви.

Перехід на нову модель енергетичного ринку є надзвичайно прогресивним кроком, який має забезпечити ринкове ціноутворення завдяки справжній економічній конкуренції. Проблеми, які існують сьогодні – це звичайна для перехідного періоду ситуація, через яку пройшли більшість успішних країн. Однак затягування із вирішенням цих питань може посіяти зневіру і надати аргументи прибічникам регуляції (в ній зацікавлені ті, хто думає, що зможе «відрегулювати» ціну на свою власну користь). Тому виконання рекомендацій Антимонопольного комітету є вкрай важливим та вчасним кроком для української енергетики та економіки в цілому.

З наданими рекомендаціями можна ознайомитися тут.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux