З 1 липня 2019 року в Україні
запроваджується нова модель ринку електроенергії.
Лібералізація відбувається
в умовах невирішених
проблем, найбільш гострою з
яких є висока концентрація ринку – частка «Енергоатому» складає понад 55 % ринку генерації електроенергії, «ДТЕКу» - близько 25 %.
Олігопольна
структура ринку, як свідчить світовий досвід, може призвести
як до змови між найбільшими гравцями, так і до жорсткої конкуренції між ними. З
урахуванням наявного в Україні профіциту генеруючих потужностей другий сценарій розвитку ринку електроенергії є
не лише бажаним, але й цілком реалістичним. І від цього, безумовно,
виграють всі споживачі – як промисловість, так
і населення.
Іще в червні 2016 року Комітет
виявив наявність структурних ознак монополії на ринку генерації
електроенергії. Однак можливостей для зловживання своєю ринковою владою жодна з
компаній не мала, оскільки держава регулювала тарифи, ціни та умови продажу
товару. Одночасно Комітетом було внесено 26 пропозицій, спрямованих як на
зниження концентрації і зняття бар’єрів
доступу на ринок, так і на запуск конкурентного ринку електроенергії. Низку рекомендацій
Комітету було виконано, але окремі питання залишаються актуальними і досі.
Насамперед, це залучення імпорту, ліквідація перехресного субсидіювання та
погашення заборгованості в галузі.
Відтак, маємо констатувати наявність високих ризиків зловживання ринковою
владою, які можуть проявитися вже з 1 липня, а саме:
- встановлення монопольно
високих цін;
- застосування різних цін чи
умов до рівнозначних угод;
- створення штучного
дефіциту (відмова від реалізації / обмеження виробництва);
- недопуск
на ринок нових гравців / усунення з ринку конкурентів;
- використання або
розголошення інсайдерської інформації.
З метою запобігання можливим
порушенням законодавства про захист економічної конкуренції в новій моделі
ринку електричної енергії 13 червня 2019 року Антимонопольним комітетом
України проведено робочу нараду з генеруючими компаніями, роз’яснено
специфіку застосування законодавства про захист економічної конкуренції та чітко
артикульовано відповідальність за порушення. Так,
зловживання домінуючим
становищем та антиконкурентні узгоджені
дії призведуть до накладення на порушників штрафу у
розмірі до 10% їх річного
доходу.
В перші 6-9 місяців новий ринок працюватиме в умовах так званого
«безпечного перехідного режиму», під час якого діятимуть певні обмеження самостійності генеруючих
компаній. АМКУ наполягає, що саме цей період має бути використаний для
ґрунтовної роботи із створення умов, за яких головним регулятором ринку стане
конкуренція. Для того, щоб змусити найбільших гравців змагатися (а не
домовлятися) між собою, потрібно, зокрема:
· реалізувати пропозиції
АМКУ із запровадження на ринку двосторонніх договорів біржової торгівлі за
принципом двостороннього електронного аукціону;
· залучити імпортну електроенергію як дієвого
конкурента для вітчизняних виробників (на першому етапі принаймні в «Бурштинський острів», що вже створить конкурентний тиск на
генерацію).
Реалізація цих заходів дозволить запровадити справжню конкуренцію, яка забезпечить:
1. Зниження цін на електроенергію.
2. Підвищення якості та безпеки надання послуг з її
постачання.
3. Забезпечення енергетичної безпеки держави через
синхронізацію ОЕС України із європейським ринком.