«Інтеграція в ЄС – довгостроковий політичний вектор держави, що закріплений
в Конституції України. Рух
до стандартів ЄС – це впровадження фундаментального принципу
конкуренції, як умови економічного розвитку держави», – зазначив Голова АМКУ,
Юрій Терентьєв відкриваючи міжнародну
конференцію «Реформа державної
допомоги в Україні», яка пройшла в Києві 11 квітня 2019 року.
Організаторами події виступили Антимонопольний комітет України та Проект технічної допомоги
Європейського Союзу «Підтримка
Антимонопольного комітету України
у впровадженні правил державної
допомоги».
Конференція об’єднала представників
українських центральних та регіональних органів виконавчої влади, членів парламенту, представників органів місцевого самоврядування, бізнесове та експертне співтовариство.
Головною тема
заходу – обговорення прогресу
та виклики впровадження реформи державної допомоги в Україні.
«Прозора та
справедлива конкурентна політика
– одна з основ європейської спільноти.
Система правил державної допомоги
існує в ЄС понад 60 років, а це означає,
що Україна може скористатися перевагами успішного досвіду, – зазначає Хюг Мінгареллі,
Посол, Голова представництва ЄС
в Україні. – Партнерство України
та ЄС є взаємовигідним. Ринок
ЄС – один з найбільших в світі, а реформа державної допомоги в Україні – це ще один крок
до подолання бар’єрів щодо експорту на європейські ринки».
Запровадження системи державної допомоги – один з елементів реформування економіки країни, що забезпечує
встановлення нових правил,
за якими органи влади надають субсидії
та пільги підприємствам або окремим галузям економіки із дотриманням
принципів прозорості, рівності, пропорційності. 2018 рік став першим повним календарним роком застосування
Закону України «Про державну
допомогу суб’єктам господарювання» (Закон). За цей період до Комітету надійшло 916 повідомлень,
у тому числі – 860 повідомлень
про нову державну допомогу та 56 повідомлень про програми підтримки,
які існували на день набрання чинності Закону.
«Вже сьогодні ми бачимо, що більшість
повідомлень про державну допомогу надходить від комунальних підприємств. Наразі
в Україні існує понад 15 тис. підприємств
такої форми власності. У випадку КП – вони одночасно існують на гроші платників податків і іноді конкурують з ними. Саме тому важливо працювати з питанням участі держави та місцевих громад в економічному житті та конкуренції», – додав Юрій
Терентьєв.
АМКУ було прийнято 185 рішень
по суті у сфері державної допомоги. Цікаво, що
з них, лише одинадцять визнано державною допомогою. При цьому АМКУ прийнято вісім рішень
про допустимість державної допомоги для конкуренції, сім з них стосувалися сфери культури, а загальна грошова сума становила майже 2,7 млрд грн. Також протягом 2018 року прийнято два рішення
про недопустимість державної
допомоги для конкуренції.
Вони стосувалися пасажирських
перевезень автомобільним
транспортом загального користування
(Вінницька обл.) та сфери поводження з побутовими відходами (Житомирська обл.). Рішеннями визнано
недопустимою для конкуренції державну
допомогу на суму 426,7 млн грн.
Стосовно інших 174 рішень,
то АМКУ визнав державно підтримку
такою, що не є державною допомогою.
Всі вони стосувалися суми державної підтримки у розмірі
29,2 млрд грн. Підтримка у
сферах благоустрою населених пунктів;
охорони здоров’я; туризму; диспетчеризації ліфтів; інформатизації; цивільного захисту населення; рятувальних послуг на вугледобувних підприємствах
була визнана АМКУ не
державною допомогою, адже послуги отримувачів надаються на безкоштовній основі для населення та не реалізуються на ринку, у розумінні
Закону України «Про захист економічної конкуренції», та не беруть участі в господарському обороті. Отже, така підтримка
не спотворює економічну конкуренцію.
Кількість повідомлень, які надходять до АМКУ, демонструє, що наразі органи центральної та місцевої влади не в повній мірі розуміють вимоги до порядку надання державної допомоги. Тому під час конференції, організатори надали більш детальну роз’яснювальну інформацію про державну допомогу, розглянули практику правозастосування у сфері надання підтримки суб’єктам господарювання та кращий європейський досвід реалізації аналогічних реформ.