27 лютого 2025 року Антимонопольний комітет України схвалив проєкт Закону України «Про відновлення дії окремих норм Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання», особливості їх застосування під час дії воєнного стану та удосконалення проведення моніторингу державної допомоги суб’єктам господарювання».
Угодою про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (Угода про асоціацію) передбачено, що допомога, яка надається в Україні, має відповідати положенням Угоди про асоціацію.
Разом з тим наразі окремі статті Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» (далі - Закон) не застосовуються, надавачі державної допомоги звільняються від обов’язку повідомлення Уповноваженому органу з питань державної допомоги, яким є Комітет, про нову державну допомогу та про пропозиції щодо внесення змін до умов чинної державної допомоги (крім державної допомоги, що надається через Фонд розвитку підприємництва).
Водночас здійснення всебічної, повної й об’єктивної оцінки заходів із підтримки суб’єктів господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів на відповідність законодавству у сфері державної допомоги можливе за умови розгляду Комітетом таких заходів.
Незастосування ряду норм Закону може призводити до реалізації надавачами державної допомоги заходів державної допомоги без дотримання правил у цій сфері. Зазначене негативно впливає на захист та розвиток конкуренції, оскільки спотворення конкуренції внаслідок надання державної допомоги мінімізується при дотриманні чітких умов допустимості державної допомоги.
Відновлення дії відповідних норм Закону сприятиме не тільки захисту конкуренції, а і підвищенню прозорості та ефективності управління ресурсами держави та місцевими ресурсами і ефективності їх спрямування на заходи підтримки.
Отже, законопроєкт розроблений з метою відновлення дії Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» у повному обсязі з урахуванням особливостей – передбачає незастосування його положень на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.
Крім того, законопроєкт містить положення щодо удосконалення моніторингу державної допомоги суб’єктам господарювання та здійснення контролю за допустимістю такої допомоги для конкуренції.
Так, законопроєктом передбачені чіткі умови допустимості державної допомога, яка надається на відшкодування збитків, спричинених надзвичайними ситуаціями, а саме:
Також відповідно до законопроєкту збільшуються порогові значення незначної допомоги з 200 000 євро до 300 000 євро та до 750 000 євро для послуг, що становлять загальний економічний інтерес; передбачено, що Комітет визначатиме умови, за яких діяльність суб’єктів господарювання не вважається економічною (як наслідок підтримка таких суб’єктів не потребуватиме подання Комітету надавачами державної допомоги повідомлень про нову державну допомогу).
Крім того передбачені зміни щодо реєстру державної допомоги – надавачі безпосередньо подаватимуть до реєстру державної допомоги відповідну інформацію у визначені терміни про державну допомогу / незначну допомогу. Зазначене підвищить ефективність проведення моніторингу державної допомоги, а також забезпечить надавачів державної допомоги / надавачів незначної допомоги інформацією, необхідною при плануванні надання допомоги для дотримання правил державної допомоги, зокрема, її кумуляції.
Також законопроєктом передбачається, що в разі відсутності підстав для висновку про недопустимість державної допомоги для конкуренції або для проведення поглибленого аналізу за результатами розгляду повідомлення про нову державну допомогу на відшкодування збитків, спричинених надзвичайними ситуаціями, під час дії воєнного стану Комітет прийматиме рішення протягом одного місяця з дня початку розгляду повідомлення про нову державну допомогу (у загальному порядку рішення приймається протягом двох місяців).
В цілому законопроєкт спрямований на виконання вимог Угоди про асоціацію з урахуванням особливостей, спричинених збройною агресією російської федерації проти України.